Erzats stuifmeel voederen

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator:maartenkleijne

de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:
Re: Erzats stuifmeel voederen

Bericht door de vos roger » ma 09 mar 2009, 23:23

Een raam met opgeslagen soja"stuifmeel"
Afbeelding
Nee Albert het is niet David,alhoewel ik hem wel ken en reeds een dagje met op stap ben geweest,en...zijn recept ben ik ook niet van plan om te gebruiken,lijktmij ook iets te ver gegrepen.
groetjes en...slaapwel

roger

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: Erzats stuifmeel voederen

Bericht door wilde » ma 09 mar 2009, 23:31

Dag Willem,
De bijen die stuifmeelvervangende producten kregen leefden (significant) langer dan die van volken die dat niet kregen. Dat zal zo zijn, maar het blijft voor mij iets geheel onnatuurlijks en het betekent zeker niet dat die volken er met dit soort geforceerde acties op enige termijn ook beter van werden. Het opdringen van onnatuurlijk voer is in mijn ogen nooit goed voor bijen. Dat geldt ook voor suikervoedering. Dat laatste doe ik voor de winter ook als ze honing tekort komen, maar liever doe ik het niet.

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Erzats stuifmeel voederen

Bericht door Bart de Coo » ma 09 mar 2009, 23:44

In Australie is er veel onderzoek gedaan naar de voedingswaarde van verschillende stuifmeelsoorten en naar de effecten van het gebruik van stuifmeelvervangers - alhoewel er van echte 'vervanging' inderdaad nooit sprake kan zijn: stuifmeelvervangers lijken eerder gebruikt te kunnen worden als aanvulling, niet als vervanging.

Lees het zelf maar (Echt zo'n link om in je favorieten te stoppen):

http://docs.ksu.edu.sa/PDF/Articles18/Article180069.pdf


Groet,


Bart de Coo

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: Erzats stuifmeel voederen

Bericht door wilde » di 10 mar 2009, 10:09

In het rapport kan ik niet vinden dat er onderzoek is gedaan naar effecten op iets langere termijn. Men geeft aan dat het aanbieden van sojameel eigenlijk alleen effect heeft op de broedaanzet op kortere termijn als tegelijkertijd suikersiroop wordt gegeven. Nectarbinnenkomst is volgens het rappport de belangrijkste stimulans voor broedaanzet en dat staat buiten kijf.
Ook hier blijft het zeer onduidelijk of de volken er op een wat langere termijn beter van worden. Ik vermoed dat er eerst inderdaad extra broedaanzet zal zijn, maar dat er minderwaardige bijen worden geboren. Na een paar generaties ben je dan helemaal niets opgeschoten, vermoedelijk zelfs slechter af dan voorheen. Ik zal het in elk geval nooit doen, want het past niet in de natuurlijke ontwikkeling van een volk.

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Erzats stuifmeel voederen

Bericht door Oude Essink » di 10 mar 2009, 10:39

Vervangingsmiddelen als soja zullen ongetwijfeld eiwitten bevatten en misschien zelfs een deel van die eiwitten die bijen uit pollen halen. De vraag is of bijen die eiwitten opnemen en verteren; als ik mij het onderzoek van Ambrosiushoeve goed herinner, (jammer, dat ik de tekst niet meer kan vinden) verteren zij die eiwitten niet en werken deze alleen maar verstoppend. Ik kan mij met de beste wil niet herinneren, dat de conclusie van voornoemd onderzoek was, dat het (zoals Jelte Pieter beweert) enige bijdrage levert, als echte pollen niet voorhanden zijn. De conclusie stemde overeen met wat Albert ervan vindt; ik voor mij sluit mij daarbij aan.
Afbeelding

Gebruikersavatar
marc
Berichten:1074
Lid geworden op:vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Erzats stuifmeel voederen

Bericht door marc » di 10 mar 2009, 10:48

Albert, de natuurlijke gang in het bijenvolk zo veel mogelijk bewaren is ook voor mij een streefdoel, vandaar dat hier geen darrensnijden en bijna geen varroabehandelingen worden toegepast. Dat natuurlijk stuifmeel onvervangbaar is weten we beiden en als de wilg nu al in overvloed bloeide en het zonnetje scheen was er geen sprake van stuifmeelvervangers. Op een wilgenbottenfoto van vorig jaar stond hier de datum 23 februari, nu beginnen ze nog maar te zwellen !
Voor wie onder huidige weersomstandigheden en de voorbije koude maanden toch met een massa bijen op de kers wil kunnen staan, is een stuifmeelvervanger onontbeerlijk. Velen prikkelen enkel met siroop maar dat heeft zonder een goede stuifmeeldracht geen enkel effect en werkt stresserend in een volk want er wordt wat gemist.

Ik ben het volkomen met je eens dat het enkel een korte-termijnoplossing is en op lange termijn het volk verzwakt door ernstige tekortkomingen ! Het is wel een goed middel om korte drachtloze perioden op te vangen en kan ook een belangrijke rol spelen bij aanhoudend slecht nazomerweer.

Zie ook http://www.bijen.info/forum/viewtopic.php?t=8233

Practisch is het toedienen van droog materiaal in open lucht in ons klimaat niet zo aangewezen, alles klontert hier veel te snel door vochtigheid. Je kan dan beter kiezen voor een deeg in de kast, daar hebben de bijen ook wat aan als ze niet buiten kunnen.
Het is natuurlijk wel oogverblindend mooi voor een imker die na de lange winterstilte zijn bijen bezig ziet op zo'n sojaschoteltje.
Het zijn ook imkers die het met hun bijen goed voor hebben die hen dit op een zonnige dag voorschotelen als er verder niets te rapen valt. Helemaal niets op tegen.

de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Erzats stuifmeel voederen

Bericht door de vos roger » di 10 mar 2009, 12:46

Nog iets gevonden op internet over sojameel[:)]

L.J. van Rhijn
biografische info


Posted - 18/10/2006
Sojameel inplaats van pollen

(door Dr. B. Peterta. )

Een van de voornaamste voorwaarden voor een krachtige ontwikkeling der bijenvolken in het voorjaar is, dat het volk ruim voorzien is van voedsel (suiker, honing en pollen), verder een jonge koningin, die geakklimatiseerd is. Hoe kunnen wij genoeg pollen geven? Alleen van de pollen krijgen de broedbijen het onmisbare eiwit en de nodige zouten. De laat verzamelde pollen worden door de bijen gesiliseerd, waardoor melkzuur gevormd wordt. Dat melkzuur maakt, dat de pollen tot in het voorjaar onveranderd blijven. Gesiliseerd wil zeggen onveranderd bewaren, zoals bijv. snijbonen die werden ingemaakt en jam die door veel suiker onveranderd blijft. Het meel van de Sojabonen wordt op dezelfde wijze geconserveerd als de pollen door de bijen, namelijk door melkzuurgisting. Hiermede ging gepaard een microscopisch onderzoek der slokdarmklieren.

In een broedstoof met een constante temperatuur van 35 gr. C. werden enige eieren van bijen tot ontwikkeling gebracht. Gegeven werd een raat met honing zonder pollen en in een andere broedstoof een raat met pollen of met sojameel vermengd met honing.
De bijen in de broedstoof zonder pollen vraten het jonge broed aan om daarvan eiwit te krijgen. De klieren van de slokdarm vertoonden alleen sterk geschrompelde klieren. De klieren van de slokdarm der bijen uit de broedstoof met sojameel of pollen hadden grote ontwikkelde kliercellen. Dit onderzoek bewijst dat gesiliseerd sojameel de pollen vervangen kan.

L.J. VAN RHIJN.

Oei....zag net dat Marc de link ook doorgaf.[:I]


roger

Gebruikersavatar
martin b
Berichten:634
Lid geworden op:do 27 dec 2007, 20:24
Imker sinds:1976
Aantal volken:20
Bijenras(sen):buckfast-bastaars
Locatie:Eibergen
Contacteer:

Re: Erzats stuifmeel voederen

Bericht door martin b » di 10 mar 2009, 16:23

Als bijen het sojameel massaal halen, dan zullen ze er wel wat mee kunnen. Ze slepen niet zomaar is in de kast, ze zijn niet van de werkverschaving.

Uit het stukje - Sojameel in plaats van pollen - blijk dus inderdaad dat ze er wat me kunnen. Ook al is het voor noodgevallen, beter iets dan niets.

martin

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Erzats stuifmeel voederen

Bericht door Dirk Blanken » di 10 mar 2009, 17:57

Ik denk dat stimuleren geen enkele zin heeft en dat het zelfs zwakke generaties kan veroorzaken die weer zwakke volgende generaties veroorzaken.
Als je naar de kersen moet en je volken zijn te klein om er honing van te krijgen kan je twee volken verenigen en ze later weer 1 of 2 afleggers afnemen.
Het stuifmeel van verschillende afkomst uit de natuur is veel hoogwaardiger dan soyameel.
Het valt me op dat zowel ik als de anderen niet precies weten hoe het zit.
Maatregelen als niet teveel volken op een stand is een verstandige.
Dirk

dertiende

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Erzats stuifmeel voederen

Bericht door Oude Essink » di 10 mar 2009, 19:03

Als bijen het sojameel massaal halen, dan zullen ze er wel wat mee kunnen

Je moet eens aan je huisarts vragen, wat al die vitaminepillen die jij bij de drogist haalt doen! het merendeel gaat er boven in en ...
Er zijn maar weinig preparaten waarin de betreffende vitamine zo is verwerkt, dat zij ook daadwerkelijk wordt opgenomen en verteerd.
Om het anders te zeggen: ooit stond er een bijenkast bij een verffabriek; de imker kon deze gratis uit de raten halen!

Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten