Heide 2013

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator:maartenkleijne

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:
Re: Heide 2013

Bericht door A.A. Staals » vr 13 sep 2013, 06:51

Gisteren heihoning geslingerd. Niet de hoeveelheden van balsemien op dit forum. Waarschijnlijk wel lekkerder :) . Twee volken ongeveer 15kg.
Ik heb een eigen gemaakt rolletje gebruikt. Werkte perfect. Iedereen die een beetje handig is kan dit (na)maken'
(Gaatjes boren in pvc buis, spijkertje in het gaatje, houten klosje met bruislijm/montagekit er in .)
Bijlagen
008.JPG

Santtu Pikkarainen
Berichten:1083
Lid geworden op:do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds:2010
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ermelo
Contacteer:

Re: Heide 2013

Bericht door Santtu Pikkarainen » vr 13 sep 2013, 08:14

Netjes Ad, bij mij was het heel weinig: per volk in totaal nog geen honingkamerraam vol. Ik zag afgelopen zaterdag nog wel wat bijen op de heide, die hebben niet genoeg kunnen halen om de honignkamers te vullen. Jammer, maar zo is de natuur.

imker Marinus
Berichten:407
Lid geworden op:ma 15 jul 2013, 10:18
Imker sinds:2013
Aantal volken:13
Bijenras(sen):Buckfast (P, F1)
Locatie:Monster
Contacteer:

Re: Heide 2013

Bericht door imker Marinus » vr 13 sep 2013, 10:29

Bij mij heeft de heide ook niets opgeleverd (in ieder geval weinig). Ik had mijn volk 8 augustus klaargezet. Onderop een honingkamer, daarboven broedkamer met in de kantramen open broed (zoveel broed als mogelijk in de broedkamer). Daarboven een honingkamer waar ze nog wel de raampjes zelf geheel moesten voorzien van raat (natuurbouw). Ze zijn pas begonnen met het maken van natuurbouw toen ik in de eerste week van september besloot ze te gaan voeren. Blijkbaar kunnen de bijtjes goed een inschatting maken van de zwaarte van de dracht. De inschatting was dat heide niet genoeg op zou leveren om de investering in natuurbouw er uit te halen. Heide stond er bij mij wel mooi bij en werd bezocht door bijen, hommels en nachtvlinders. De raampjes met natuurbouw zijn wel winst, die kunnen ze deze winter gebruiken en volgend jaar voor de dan hopelijk overvloedige hoeveelheid heide-honing.

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten:1026
Lid geworden op:wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie:Rotterdam
Contacteer:

Re: Heide 2013

Bericht door Ewout » vr 13 sep 2013, 11:31

De raatbouw is niet zozeer een inschatting van de bijen, alswel een 'on-demand' reactie: als alle beschikbare cellen vol zijn én er komt nectar binnen, dan zullen ze bouwen. Kort stukje uit The Wisdom of the Hive van Seeley (p. 62-63):
This tight control of comb production was recently demonstrated experimentally by Kelley (1991). He established a colony of some 4000 bees in a three frame observation hive in which the bottom frame served as the colony's broodnest region (the queen was restricted to the bottom frame), the middle frame its honey storage region, and the top frame provide space for comb building. He then made controlled, daily feedings of sugar solution to the colony (to stimulate a nectar flow) and monitored the fullness of the colony's honey storage comb and its construction of new comb. Figure 3.10 depicts the results of one trial of this experiment. For the first 6 days he did not feed the colony sugar solution so its honeycomb remained largely empty, with fewer than 20% of the storage cells containing honey, and he witnessed no comb construction. Then for the next 7 days he fed the colony 65 to 350 ml of sugar solution daily, and for the first 4 days he again observed no comb construction. On the fifth day, however, the colony suddenly began building comb in which to store honey. Next he ceased feeding the colony for three days, whereupon it quickly ceased building comb, even though its storage cells remained as full as before. Only when he resumed the feeding did the colony again produce additional comb.

It seems clear, therefore, that two conditions that are necessary for comb construction are high nectar intake and nearly full honeycombs. This makes good sens. High nectar intake alone would be an inappropriate stimulus for comb building because a colony can experience a high nectar influx and still have plenty of empty comb in the hive for honey storage. Likewise, comb fullness alone would be a poor stimulus because a colony could experience nearly full honeycombs and yet have no more nectar combing into its hive. Building new comb under such circumstances would be a less prudent use of the colony's energy resources than waiting until nextar again comes into the hive, at which time the need for additional comb becomes certain.

G.B.
Berichten:222
Lid geworden op:zo 23 mei 2010, 09:47
Imker sinds:2007
Aantal volken:400
Bijenras(sen):Buckfast
Contacteer:

Re: Heide 2013

Bericht door G.B. » za 14 sep 2013, 08:41

A.A. Staals schreef:Gisteren heihoning geslingerd. Niet de hoeveelheden van balsemien op dit forum. Waarschijnlijk wel lekkerder :)
Is smaak niet subjectief, Ad? :doh:
Met vriendelijke groet,
G.B.

https://www.HONINGonline.nl

imker Marinus
Berichten:407
Lid geworden op:ma 15 jul 2013, 10:18
Imker sinds:2013
Aantal volken:13
Bijenras(sen):Buckfast (P, F1)
Locatie:Monster
Contacteer:

Re: Heide 2013

Bericht door imker Marinus » zo 15 sep 2013, 00:07

Ha Ewout, bedankt voor de uitleg, verhelderend. Al zou je zeggen dat er toch altijd nog wat van een inschatting in zou zitten (maar goed, ik begrijp wel dat er heus geen opperbijtje is dat zulke afwegingen maakt :lol: , maar het lijkt wel een beetje alsof het volk dat doet). Ik bedoel dat wanneer er kortstondig even geen plek is om nectar op te slaan wordt er toch niet meteen begonnen met bouwen? Je zou zeggen dat het toch even moet aanhouden, in de zin dat het ruimtegebrek groter en groter moet worden. Wat ik ook wel opvallend vond was dat tijdens de heidedracht de bijen wel aan het trossen waren in de honingramen (waarin ze dus zelf raat moesten bouwen). Daardoor had ik wel steeds de hoop dat er de volgende keer wat raat gebouwd zou zijn. Maar goed, ik denk dat er in ieder geval niet genoeg nectar van de heide binnenkwam om gebrek aan ruimte te doen ontstaan. Er zal wel genoeg binnengekomen zijn om het volk in de dagelijkse behoefte te voorzien, maar geen surplus helaas.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten