grote "asymetrische" bleekgele brokken
Moderator: maartenkleijne
-
- Imker sinds: 1997
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
- Contacteer:
grote "asymetrische" bleekgele brokken
iemand enig idee welke plant nu stuifmeel levert dat eruit ziet als "grote, fluffy, heel bleekgele brokken waarmee bijen asymetrisch beladen (ene pootkorf meer dan andere, buiten de korfjes uitstekend, achterlijf soms ook bedekt) aankomen? Aster?
mvg,
L
mvg,
L
-
Re: grote "asymetrische" bleekgele brokken
Laatste restje teunisbloem..
vanmiddag kwamen mijn bijen ook aangevlogen met grote gele brokken, niet als een mooi klein kluitje om de poten, maar vormeloos. Misschien hebben ze haast, snel nog binnenhalen wat er te halen is.
groet,
Henk
groet,
Henk
-
- Imker sinds: 1997
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
- Contacteer:
De kleur van het stuifmeel komt sterk overeen met de kleur van de teunisbloem op foto's...
L
L
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
Goede beschrijving L. Teunisbloemstuifmeel is draderig je kunt het zelf proberen met een luciferhoutje. Je kunt 'draden'
- Oude Essink
- Erelid
- Contacteer:
misschien wel aardig even een afbeelding erbij te zetten, hoe die draadstructuur van de pollen van Teunis eruit ziet; een hommel of bij die na bezoek voor de bloem hangt, heeft het pollen in lange draden aan de poten hangen; ik heb er inderdaad nog nooit een mooi klompje van gezien:
met groet hennie oes
met groet hennie oes
Ik hoopte al dat de Teunisbloem een goed plant was want ik heb er bijen op gezien bij mijn werk. Nu heb ik flink wat zaad geoogst. Moet ik dat nu strooien bij mijn bijenlandje zoals de natuur nu feitelijk dit ook zaait of daar pas volgend jaar zaaien? Ik stel de vraag omdat alles aardig woekert en ik volgend jaar dan wellicht weer bergen brandnetels moet verwijderen voordat ik kan zaaien. Als de Teunisbloem eerder is dan is dat alweer mooi meegenomen!
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
Als je kijkt naar de rijpe zaaddozen van de teunisbloem zie je dat ze open staan en kwistig in de wind de zaden in het rond strooien. Het antwoordt geeft de natuur nu zaaien![:)]
Hans
Hans
- Oude Essink
- Erelid
- Contacteer:
De plant is tweejarig: jaar 1: vorming van een rozet; jaar 2 de bloeitoorts.
Als je nu uitzaait, mag je hopen op alsnog jonge plantrozetten, die je begin volgend jaar op 25 cm.afstand uiteen poot. de plant maakt een diepe wortel. Mogelijk ontkiemen de huidige zaden ( het seizoen is bijna over) pas vroeg in het voorjaar en komen dan ook nog aan een toorts toe
hennie oes
Als je nu uitzaait, mag je hopen op alsnog jonge plantrozetten, die je begin volgend jaar op 25 cm.afstand uiteen poot. de plant maakt een diepe wortel. Mogelijk ontkiemen de huidige zaden ( het seizoen is bijna over) pas vroeg in het voorjaar en komen dan ook nog aan een toorts toe
hennie oes