Jacobskruiskruid als drachtplant.

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

ToontjeV
Berichten: 43
Lid geworden op: zo 13 mar 2005, 15:40
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Jacobskruiskruid als drachtplant.

Bericht door ToontjeV » di 18 jul 2006, 14:30

Jelte Pieter

Na de lagere school (wat ook al geen overweldigend succes was) gingen we meteen werken......
nutrienten concurrentie lukt nog net, maar: Deze is in Nederland met al de depositie toch al een uitgemaakte strijd. dat begrijp ik toch niet helemaal.
groeten van toon (want toontje mag niet meer heb ik gezien)

Hennie Peters
Berichten: 965
Lid geworden op: ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Jacobskruiskruid als drachtplant.

Bericht door Hennie Peters » di 18 jul 2006, 14:57

Toontje beste meid,

Kleine blonde meisjes met pijpenkrullen mogen zich best Toonje noemen! :D
Ik moet eerlijk toegeven dat ik ook wat moeite had met dat stukske frysk dat JP daar neerzette. Hopelijk reageert hij snel.

groet,
Hennie

de vos roger
Berichten: 1783
Lid geworden op: wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie: Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Jacobskruiskruid als drachtplant.

Bericht door de vos roger » di 18 jul 2006, 23:36

Beschrijving van de plant voor deze die ze nog niet zouden kennen [;)]
Jacobs kruiskruid (Senicio jacobaea L.) behoort tot de familie van de composieten.
Het geeft in mindere mate nectar en pollen af.
[img]../beeld/r/roger-de-vos/rogerdevos_jakobskruiskruid.jpg[/img]
Een tot 90cm hoge plant met vertakte stengel.
Bladeren veervormig ingesneden, zijlippen grof getand. Bloeiwijze een scherpvormige pluim van klokvormige bloemkorfjes met oranje buisvormige schijfbloempjes en gele lintvormige randbloempjes Omwindselblaadjes in een opstaande krans, daarbuiten nog een tot vier zeer kleine blaadjes. Vruchtjes van de schijfbloempjes dicht behaard en gekroond met kelkharen. Groeit langs wegen,op grasland en in de duinen. Bloeitijd juli- oktober.
In Nederland worden 11 soorten Kruiskruid aangetroffen, waar onder Moerasandijvie(Senecio congestus)




roger

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Jacobskruiskruid als drachtplant.

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » wo 19 jul 2006, 00:43

Beste Hans,

en publiek spreek ik je aan over je volgende uitspraak:
Jacobkruiskruid is in Nederland geen drachtplant voor honingbijen!

Ik ben nog steeds van mening dat je een plant of bloem niet zomaar als dachtplant voor - honingbijen - kunt bestempelen.
Als je een gids er bijhaald die elders - waar.... is samengesteld en door mensen van de solitaire bijenklub stel ik toch mijn ???? Overigens vliegen er massaal solitare bijen op JKK
Afbeelding
Helaas moet ik je meedelen dat jouw stelling echter niet langer stand kan houden[;)]. Ik kan je het volgende melden: momenteel ben ik onderzoek aan het doen in Drenthe. Ik heb een bijenvolk geplaatst in een natuurgebiedje waar tevens erg veel Senecio J. voorkomt. Maandag heb ik en mijn collega honingbijen bezoek op Senecio waargenomen. En niet zo'n beetje ook. Laten we ruigweg zeggen op elke vierkante meter planten twee a drie honingbijen. Dit is een groffe maat maar geeft je een beetje een indicatie. Er zijn tevens transecten gelopen en de gegevens hiervan zal ik binnkort publiceren op het forum. Echter kwalitatieve waarnemingen zijn er niet gedaan. (turven in een vierkante meter per tijdseenheid). Maar neem aan van mij dat JKK toch flink bevlogen wordt.

Opmerkelijk daarbij is dat er geen stuifmeel op de plant gewonnen wordt! Sommmige bijen hadden een (ietwat) bepoederd onderlijf, maar dit zou van andere planten afkomstig kunnen zijn. De bijen vlogen van plus minus negen uur tot en minimaal 4 uur in de middag (tijd dat wij stopten). Ook later in de middag geen stuifmeel. Ook de hommels hadden geen stuifmeel bij zich. In mijn pollenval van die dag zitten drie plakkerige stukjes stuifmeel wat mogelijk van JKK is, maar dit zal ik met microscopisch onderzoek vast moeten stellen.

De vervolg vraag is dan natuurlijk is JKK dan een drachtplant voor arme omstandigheden????? Ook hier kan ik iets op zeggen. Uit de stuifmeelval analyse blijkt dat het merendeel van de pollen afkomstig is van phacelia. Kleinere delen van klaver en wilgenroos. Wat betreft goede drachtplanten, keus genoeg dus voor de bijen. Het zou nog kunnen zijn dat aangezien het snikhete weer, het JKK alleen maar wordt bevlogen voor de nectar en de betere drachtplanten voor de pollen als zij 'droog' komen te staan
jp

Waar ik enorm benieuwd naar ben is het feit of er ook mensen zijn die honingbijen hebben gezien met stuifmeel klompjes van het JKK??
Graag hier vermelden!

AartvanHell
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 02 sep 2005, 11:37
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Jacobskruiskruid als drachtplant.

Bericht door AartvanHell » wo 19 jul 2006, 14:31

Toontje en Hennie,

Depositie is het neerslaan van stofdeeltjes uit de lucht. Bij droge depositie dwarrelen de deeltjes vanzelf naar beneden. Bij natte depositie worden ze door de regen meegenomen naar de grond.

Jelte Pieter bedoelt dus dat de bodem in Nederland zo voedselrijk is geworden dat planten die concurreren op nutriënten een voorsprong hebben.

Met vriendelijke groet,

Aart van Hell

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8254
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Jacobskruiskruid als drachtplant.

Bericht door Hans van der Post. » wo 19 jul 2006, 14:50

Beste JP je maakt de zelfde fout als zovele; Als bijen zouden kunnen kiezen vlogen ze niet op JKK! Als er niets anders in het veld voorkomt dan JKK ja dan vliegen ze er op.
Maar dan kun je niet spreken van DRACHT plant. Als ik zie dat er spontaan verschillende soorten vlinders en solitaire bijen op voorkomen kun je spreken dat er voor die insecten het een drachtplant is.
Jij als onderzoeker zou zoals ik in een eerdere posting al opperde: zaai twee ² meter per soort "drachtplanten" die je wilt onderzoeken, kijk wat er gebeurd! Ik meen dat dit een eigenschap is die een onderzoeker eigen is.[:)]
Hans

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Jacobskruiskruid als drachtplant.

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » wo 19 jul 2006, 18:38

Beste Hans,

ik schrijf dit natuurlijk niet zomaar[:p]. Ik deel de conclusie in jouw schrijven dan ook niet.

Wat is een drachtplant? Een drachtplant is waar een (in ons geval) honingbij op fourageert. Natuurlijk heb je goede en betere drachtplanten. Maar dat is een kwalificatie uit het oog van de bijen en uit het oog van de imker bekekenen.
Als bijen zouden kunnen kiezen vlogen ze niet op JKK! Als er niets anders in het veld voorkomt dan JKK ja dan vliegen ze er op.
In 'natuurlijke' setting kiezen ze duidelijk voor het JKK. De bijen op het JKK geven de voorkeur aan het JKK boven phacelia en bijv wilgenroos.

jp

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Jacobskruiskruid als drachtplant.

Bericht door maartenkleijne » wo 19 jul 2006, 21:36

Dezelfde ervaring JP:
op mijn vorige adres had ik een laan lindebomen voor het huis. Na de lindebloei vlogen ze met een boog erover heen. Ik op de fiets erachteraan tot bij een groot veld JKK (inmiddels allang verdwenen). De bijen haalden daar nectar samen met hommels en zwermen vlinders, maar geen stuifmeel. Ik dacht toen nog: misschien ligt het ook aan de tijd van het jaar: minder broedaanzet, minder stuifmeel nodig. De late hommels die er nog waren haalden er trouwens wel enig stuifmeel op. En ik ben het ook met Hans eens: ze vliegen pas op JKK als ze niks beters, geen echte dracht meer kunnen vinden. Ik denk dat JKK-honing aalleen kan gewonnen worden op een terrein waar grote hoeveelheden JKK echt de enige bloesem is. Maaar als ik het goed begrepen moet je daarvoor naar Australie.

Vandaag was ik in Weert waar de eco-bermen (bij 39 graden op de autothermometer) een aantal jaren geleden nog geel zagen van de JKK. Nu is dat en masse overgenomen door knoopkruid (paars) en boerenwormkruid (geel). Alleen op de allerdroogste plekken zie je nog JKK.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Jacobskruiskruid als drachtplant.

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 31 jul 2006, 22:23

Inmiddels is er een foto bijgeplakt (zie een van mij vorige bijdragen in deze reeks) en neemm maar van mij aan dat dit geen opplakbij is.



jp

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten