Bijenborderplanten

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator:maartenkleijne

Tyl
Berichten:6
Lid geworden op:di 25 jul 2006, 20:16
Locatie:Belgie
Contacteer:
Re: Bijenborderplanten

Bericht door Tyl » za 05 aug 2006, 22:35

vandaag onderaan de gracht Preslia gepland, het ruikt erg sterk naar pittige munt en zou sterk bevlogen worden door bijen, we zullen het de komende dagen eens uittesten, tenzij iemand ermee ervaring heeft

buckfast_beekeeper
Berichten:478
Lid geworden op:vr 29 apr 2005, 20:05
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Bijenborderplanten

Bericht door buckfast_beekeeper » za 05 aug 2006, 22:52

de vos roger schreef:
HELENIUM -COMPOSIETENFAMILIE
De hoogte is 1m tot 1,20m.
Ik heb deze in de tuin staan in drie kleuren ,rood ,roodgeel en geel .
Dit is ook een plant die in geen enkele bijenborder mag ontbreken.[;)]

roger
Hallo Roger,

Dat deze plant niet mag ontbreken kan ik volledig beamen. Helenium "Moerheim Beauty" vind ik persoonlijk de mooiste.

Om de hoogte wat te verlagen kan je na het uitlopen van de plant deze tot de helft terug snoeien. Hij bloeit dan iets later, iets minder hoog (gaat minder snel plat bij hevige regen) en last but not least, er zullen meer bloemen zijn door de grotere vertakking.

Deze tijd bloeit ook de Ecchinacea Purpurea(rode zonnehoed). Ook goed bezocht door de bijen. Qua grootte zijn ze vergelijkbaar met de Heleniums.

Wat de Sedums betreft. Allen worden ze bevlogen door de bijen. Hoe donkerder de variëteit hoe beter ze bevlogen wordt.

mvg

Theo

de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Bijenborderplanten

Bericht door de vos roger » zo 06 aug 2006, 09:36

Tyl schreef:
vandaag onderaan de gracht Preslia gepland, het ruikt erg sterk naar pittige munt en zou sterk bevlogen worden door bijen, we zullen het de komende dagen eens uittesten, tenzij iemand ermee ervaring heeft
Hallo Tyl
Het ruikt niet alleen naar munt ,het is ook munt.
Preslia Cervina of Engelse watermunt een voorouder van de gekende pepermunt.Deze soort staat graag met haar voeten in het water.
De meeste muntsoorten zijn echte woekeraars met meterslange uitlopers.
Ik heb hier een aantal soorten munt staan ,maar ik moet al geluk hebben om er een bijtje op te zien.Ze worden wel druk bevlogen door allerlei soorten vliegen en solitaire bijen.Hopelijk heb jij daar meer geluk mee voor je bijen.
groetjes

roger

Tyl
Berichten:6
Lid geworden op:di 25 jul 2006, 20:16
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Bijenborderplanten

Bericht door Tyl » zo 06 aug 2006, 10:52

Roger, dat kan ook zijn voordelen geven - niet TE VEEL bijen - wanneer ik regelmatig de gracht uitkuis, anders vliegt het daar vol met bijen in de zomerperiode; nu komen ze er regelmatig al hun water halen

heidecap
Berichten:979
Lid geworden op:za 14 dec 2002, 22:21
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Bijenborderplanten

Bericht door heidecap » zo 06 aug 2006, 21:03

Goedenavond, Roger, wat verras jij ons met mooie plaatjes en een hoop informatie. Ik stel het zeer op prijs om attent gemaakt te worden op drachtplanten van dit moment !
Wat mij betreft is jouw laatste plaatje van de Helenium een topper.
Wellicht plaatst de forumredactie deze op bijenhouden.nl.
De lindebloesums zijn inmiddels aan vervanging toe!

Groeten, Thomas

zonregeditor
Berichten:150
Lid geworden op:ma 25 jul 2005, 22:49
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Bijenborderplanten

Bericht door zonregeditor » zo 06 aug 2006, 22:34

Gunstig zeg om wat leuke nieuwe planten te horen,
die helenium ziet er prachtig uit. Ik neem aan dat het deze is in de vbbn drachtplantenlijst:
Asteraceae Helenium autumnale Zonnekruid vast geel/oranje geel hb[n,p]5 hom Heriades

Ik was dit jaar teleurgesteld in een paar dahlias, want er vloog nooit een bij op terwijl er massas bloemen aanzaten.
Nu bleek dit bij nader inzien onterecht want het was gewoon de droogte... sinds het weer nat is zitten de bijen er ook weer op.
Afbeelding
Ik vraag me overigens af of het zin had gehad als ik ze water had gegeven , of dat het dan nog gewoon te warm was en te droge lucht etc.

groet peter

de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Bijenborderplanten

Bericht door de vos roger » ma 07 aug 2006, 00:00

Thomas, de lindebloesems zijn nog niet allemaal gedaan de Tilia Henryana die ik staan heb moet nog beginnen bloeien(een achterkomerke zeggen ze bij ons )
groetjes

roger

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Bijenborderplanten

Bericht door Oude Essink » ma 07 aug 2006, 12:04

bericht van Theo (Buckfast beekeeper}:
Deze tijd bloeit ook de Ecchinacea Purpurea(rode zonnehoed). Ook goed bezocht door de bijen.
Klopt wat Theo zegt; de plant levert oranje pollen en dat geldt ook voor de overige kleuren van deze prachtige bloem; hier in het geel:
Afbeelding

met groet, hennie oes

heidecap
Berichten:979
Lid geworden op:za 14 dec 2002, 22:21
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Bijenborderplanten

Bericht door heidecap » ma 07 aug 2006, 20:20

de vos roger schreef:
Thomas, de lindebloesems zijn nog niet allemaal gedaan de Tilia Henryana die ik staan heb moet nog beginnen bloeien(een achterkomerke zeggen ze bij ons )
groetjes

roger
Goedenavond, Roger, dat zal helemaal wel kloppen wat je daar zegt; ik vind het echter vele malen mooier een foto van een bloem te zien met een fouragerende bij erop dan van enkel een bloem of plant. Daarvan gaan er nl velen in een dozijn.
Nu we toch in dit onderwerp zitten; in Denemarken kwam ik deze zomer veel bijen tegen op de volgende plan/kruid, waarvan ik de naam nog zoek.
Wie kan mij helpen ?

http://www.honey-bee.eu/bijopviolet2.JPG

Groeten, Thomas

http://www.honey-bee.eu/

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: Bijenborderplanten

Bericht door maartenkleijne » di 08 aug 2006, 08:55

Kan het een tweekleurige balsemien zijn,Thomas. Die is in Nederland ook in opkomst.Ik was er nog niet mee bekend. of er op gevlogen wordt.
Ze is het kleine zusje van de grote springbalsemien, ietsje slanker, ook qua bloem.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten