Bijenborderplanten

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator:maartenkleijne

de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:
Re: Bijenborderplanten

Bericht door de vos roger » di 08 aug 2006, 09:26

Thomas, zag je dat als wilde plant ,borderplant of potplant??
Behoren die vlezige stengels tot de plant of is dat een ander die daar tussen zit?
Op welke plaats(kust?)en grondsoort situeerde zich dat?
Wij proberen jou te helpen [;)]

roger

heidecap
Berichten:979
Lid geworden op:za 14 dec 2002, 22:21
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Bijenborderplanten

Bericht door heidecap » di 08 aug 2006, 19:19

Maarten, Roger, e.a.
Ik zag flink wat van deze planten in Denemarken in het wild staan naast een fietspad.
Door klikken op m'n site kom je op deze andere foto :

http://www.honey-bee.eu/violet.JPG

het blad op de 1e foto behoort dus niet tot deze plant.

Els Kleijnendorst
Berichten:976
Lid geworden op:zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Bijenborderplanten

Bericht door Els Kleijnendorst » di 08 aug 2006, 20:36

Thomas, 't is Marjolein, wordt ook wel Oregano genoemd. (Origanum vulgare). Doet het ook heel goed in Nederland en wordt veel in de keuken gebruikt.

de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Bijenborderplanten

Bericht door de vos roger » di 08 aug 2006, 23:47

Oké Els je hebt gelijk het is oregano,die foto is héél wat duidelijker dan de vorige.Die vlezige "bladeren" zorgden voor verwarring en vond ik niet onmiddelijk terug.
Ik heb trouwens oregano hier ook in mijn tuin staan , een witbloeiende vareiteit ervan heb ik ook.

roger

Els Kleijnendorst
Berichten:976
Lid geworden op:zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Bijenborderplanten

Bericht door Els Kleijnendorst » wo 09 aug 2006, 10:52

Roger, de witte variant heb ikzelf ook. Leuk om naar te kijken, maar de rose winnen het toch in aantrekkelijkheid voor de bijen en zijn smakelijker in gerechten.
Voor diegenen die de plant nog niet in hun tuin hebben: kneus altijd eerst even een blaadje van de plant voor je hem koopt, per plant treden er grote verschillen op. Dat geldt trouwens voor veel kruiden, maar vooral voor tijm.

de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Bijenborderplanten

Bericht door de vos roger » zo 13 aug 2006, 23:06

NEPETA -KATTEKRUID. Familie van de lipbloemigen.
Zéér goede vaste- borderplant ,wordt gebruikt voor randbeplanting.
De bijen halen er zowel nectar als pollen van en wordt hier bij mij goed bevlogen.De bloemen afhankelijk van de soort kunnen zowel wit,blauw of lilakleur zijn
Het is een zomerbloeier van juli tot september.
Hier zie je één van de honderden soorten die het geslacht rijk is.

Afbeelding
Kattekruid is een gemakkelijk te houden plant die geen speciale eisen stelt vooral op plaatsen die gans de dag blootgesteld zijn aan de zon.
De katten gaan graag in het kruidje liggen,vandaar de naam .
Het geeft een zeer aromatische geur af die katten rustig maakt.
De plant is gemakkelijker te vermeerderen door zomerstek dan door zaad.Ik heb gisteren een aantal stekken genomen bij een vriend van een soort die ik nog niet had .Deze heb ik onder een halve plastiekfles geplant en binnen een paar weken heb ik nieuwe plantjes daarvan voor volgend jaar uit te delen en in de border te planten.

Afbeelding
groetjes




roger

de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Bijenborderplanten

Bericht door de vos roger » vr 18 aug 2006, 14:32

Lavatera "Park Alee" Kaasjeskruidfamilie-Malva's
Een heel mooie struik,groeit hier bij mij ongeveer twee meter hoog.
De bloei begint hier eind juli tot laat in de herfst .
Gemakkelijk te vermeerderen door zomerstek.
De bijen halen er voornamelijk nectar uit, en in iets mindere mate pollen.De plant wordt zéér goed bevlogen door voornamelijk honingbijen.
Afbeelding
Kan zowel als potplant als in de volle grond geplant worden.
In de winterperiode vraagt hij wel een lichte afdekking aan de voet van de plant.In april snoei ik de plant tot tegen de grond terug,nooit snoeien voor de winter ,omdat de plant dan invriest en afsterft.

Afbeelding



roger

heidecap
Berichten:979
Lid geworden op:za 14 dec 2002, 22:21
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Bijenborderplanten

Bericht door heidecap » za 19 aug 2006, 21:44

Roger, wat een mooie reeks onder een mooie titel zet jij hier neer.
Jij en Hennie Oes maken me steeds weer attent op aktuele drachtplanten. De komende dagen ga ik proberen om een bij op kaasjeskruid voor mijn lens te krijgen ...
Hopelijk ga je nog een aantal weken door!

Groeten, Thomas

de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Bijenborderplanten

Bericht door de vos roger » di 22 aug 2006, 22:18

Kattestaart-lythrum salicaria-kattestaartfamilie
Eigenlijk een moerasplant maar gedijt zeer goed op vaste bodem, kan zelf zeer goed de droogte aan ,dus past ook in de bijenborder waar je drie à vier maand bloeiplezier aan hebt als je af en toe de uitgebloeide stengels bijknipt heb je nadien weer herbloei door nieuwe scheuten die zich vormen.In grote groepen aangeplant wordt het goed bevlogen door de bijen die er zowel nectar als pollen uithalen.

Afbeelding
De meerjarige plant zaait zich zeer goed uit en stelt geen speciale eisen aan de grond.Er bestaat ook een lichtroze variëteit in de handel,maar ik zie dat de bijen liever de echte soort bevliegen.


Afbeelding
Een aanrader in de border zou ik zeggen !




roger

de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Bijenborderplanten

Bericht door de vos roger » vr 25 aug 2006, 13:14

Sedum -Vetplant-Hemelsleutel.
Is een geslacht dat meer dan 600 soorten telt,zowel winterharde ,niet winterharde,eenjarige als overblijvende,bladverliezende als groenblijvende soorten .De stervormige bloemen zijn geel,roze ,rood oranje of wit en staan in eindstandige bloeiwijzen.
de plant gedijd het best op droge kalkrijke grond.
ze is zeer gemakkelijk te vermeerderen door stek.
de bloemen hebben een aantrekkingskracht op vlinders en bijen,waar ze volop nectar en pollen kunnen halen.


Afbeelding
Ik heb in de tuin een vijftiental soorten staan in een groot perk,zowel groen-geel- als bijna zwartbladerige .Het zijn allen bladverliezende planten van de soort sedum spectabile, matrona en dergelijke.Ze hebben een hoogte van +/- 40à 50 cm.
In het voorjaar als ze zo'n 20cm hoog zijn knippen we ze terug tot 5cm boven de grond.Ze worden dan bossiger van struik en vallen dan minder open door de zware bloemen die ze vormen.

Afbeelding
Nog een aanrader voor bijenborder,een plant die ook niet hoeft bemest te worden,alleen natte voeten schuwt hij een beetje.
Een nieuwtje onder de sedum's die een vriend van mij(postbode) door een kruising bekomen heeft is de sedum 'Postman's Pride' een bijna zwartbladige met rode bloemen en blinkend blad.Nog maar enkele kwekerijen bezitten dit juweeltje onder de sedums ,gelukkig heb ik die ook al.
Afbeelding
je ziet hier de sedum Matrona in pot,een zorgenloze plant waar jezelf en de bijen veel plezier aan hebben.
groetjes


roger

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten