Pinksterbloem

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Pinksterbloem

Bericht door Bart de Coo » zo 17 apr 2011, 17:37

Is de pinksterbloem een drachtplant? Ik heb het altijd vermoed, maar nu weet ik zeker. Ja.

In de uiterwaarden waar ik een aantal kasten heb staan, bloeien op dit moment de wilgen, de peren, de pinksterbloemen en de paardenbloemen. De sleedoorn pruttelt nog wat na en hier en daar staat nog een kers. Ik vergeet vast nog wat. De hondsdraf bloeit trouwens ook uitbundig in flinke tapijten, maar die zie ik dit jaar niks op zitten. Er is een jaar geweest dat ze daar goed op vlogen.

Maar als je nu in de lila-oceaan van pinksterbloemen gaat staan, dan zie je overal bijtjes zitten. Stuifmeelkleur: naar oranje nijgend geel en een beetje vuil, alsof er modder doorheen zit, als je begrijpt wat ik bedoel.

Groet,

Bart

zonregeditor
Berichten: 150
Lid geworden op: ma 25 jul 2005, 22:49
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Pinksterbloem

Bericht door zonregeditor » zo 17 apr 2011, 22:25

Geinig, hier staan in de weilanden volop paardebloemen en pinksterbloemen. Ik dacht altijd dat als het boven de 15 graden was dat ze dan naar de paardebloemen gingen omdat die dan honingen en dat ze vooral bij lagere temperaturen op pinksterbloemen vlogen maar dat hoeft niet dus..
Het is hier ook elk jaar weer anders inderdaad, dit jaar werden de hazelaars wel een maand lang bevlogen. Misschien dat de pinksterbloemen met de huidige droogte extra goed dragen. Ik ga er eens op letten.
Vandaag gonsde de kersen van de bijen hier, genieten.
grvpeter

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten