Kroningsboom

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Kroningsboom

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » do 31 jan 2013, 10:40

Beste forumers,

Koningsgezind of niet. Het onderstaande artikel is een goede aangelegeheid voor u om uw gemeentebestuur te overtuigen een kroningsboom te laten planten. Deze bomen zijn altijd lindes. Waarom mag God de Almachtige weten (mss kan iemand hierover iet zeggen?). Niettemin de bomen staan altijd solitiar en dus kunnen prachtig mooi uitgroeien en zijn eeuwenlang een prachtige drachtbron voor onze bijen. Je zou er spontaan oranjegezind van worden.
Helaas zijn er toch om veel redenen kronigslindes zoek. Bedenk dus goed waar u hem plaatst (een plek die nog eeuwen onbebouwd blijft). Een mss. een exotische rasje? Een Argentijns ras? Dan wordt de nieuwe koningin ook meteen geeerd! Mss wil ze zelf wel langs komen om deze te planten. Het koninklijk paar visiteert elke provincie dit jaar nog.
Ziet u al oranje? Ik wil nog even verder gaan. Als je goede contacten hebt bij een gemeente, dan kun je ook bij de geboorte van elke kroonprins en prinses een boom planten. We zullen weliswaar nog even moeten wachten maar toch. Het dorp waarin ik ben opgegroeid heeft zelfs een Amalialinde. Echter de boom leefde niet lang en werd gemolesteerd. De boom ontlook wel weer, maar zou nooit meer een grote sterke boom worden en daarom werd er een nieuwe boom gepant. Aan de andere kant van het marktplein staat de oude meer dan 100-jarige Wilhelminaboom. Waar de Julianaboom en Beatrixboom staan weet ik niet. Ik zal het eens vragen.
En de Belgen? Die zullen nog even moeten wachten op drachtverbetering. Net zoals de Engelsen, de Denen, de Spanjaarden en noem maar op.

http://www.lc.nl/friesland/regio/articl ... ingslinde-
JP

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten