Heide 2013

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator:maartenkleijne

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:
Heide 2013

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » wo 24 jul 2013, 13:29

Elders op het forum wordt er al over gesproken: de heide. Is het dit jaar wel of niet waard om naar de heide te reizen? Hoe heeft u heidevolken geprepareerd? Gaat u voor raathoning of gaat u voor het kolben. De heide kan worden gezien als de laatste grote dracht van het seizoen en heidehoning wordt door velen beschouwd als de koning der honignen.


Groet
JP

Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten:1137
Lid geworden op:wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds:1980
Aantal volken:7
Bijenras(sen):Buckfast (p moeren en F1)
Locatie:Amersfoort
Contacteer:

Re: Heide 2013

Bericht door Alex Mönch » wo 24 jul 2013, 20:29

Ik ben boomkweker en kweek o.a. heide.
Heide heeft veel water nodig om mooie lange scheuten te maken waar veel bloemetjes op zitten.
Bij een natte zomer en dan gevolgd door warme zwoele dagen tijdens de bloei is succes verzekerd.
Dit jaar is het erg droog geweest en op de meeste plaatsen nog.
Persoonlijk zou ik als ik al plannen had niet gaan,maar er voor kiezen om vroeg in te winteren.

renske
Berichten:356
Lid geworden op:zo 27 jun 2010, 20:24
Imker sinds:2010
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Elspeet
Contacteer:

Re: Heide 2013

Bericht door renske » wo 24 jul 2013, 21:08

Ik woon vlak bij een stuk heide, dus ik ga er niet heen, maar de dames vliegen er zelf heen. :be8: Ik vind het altijd lastig, ze halen laat nog veel honing, zodat in augustus de broedkamers volgestopt zitten met honing. Als ik dan ga voeren ben ik bang dat er geen ruimte voor broed meer is. Ook voor de varroabestrijding is het lastig plannen. Vorig jaar had ik voor het eerst heidehoning en wist ik niet dat je moest kolben :oops: en heb ik uiteindelijk na veel geslinger de raten half vol weer terug gegeven. Veel werk voor 10 kilo honing.
Dus ik hoop dat mensen hier goed tips hebben over de voorbereidingen.
Ontwerpster van natuurlijke tuinen. Beginnend imker en zeer geinteresseerd in dracht en drachtplanten.

Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten:1137
Lid geworden op:wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds:1980
Aantal volken:7
Bijenras(sen):Buckfast (p moeren en F1)
Locatie:Amersfoort
Contacteer:

Re: Heide 2013

Bericht door Alex Mönch » wo 24 jul 2013, 21:58

Renske,als er echt veel binnenkomt is het zonde om dan zo vroeg suikerwater te geven.
Zolang er voldoende dracht is broeden de moeren door en krijg je winterbijen.
Komt er niet echt veel binnen dan gewoon beginnen met rustig voeren en zorgen dat je begin september klaar bent.
Varoa bestrijden direkt na laatste oogst.(ps.na het afnemen van de laatste honing,meteen voerbakken erop anders kunnen de bijen erg gestressed raken)

FerryB
Berichten:716
Lid geworden op:wo 30 mei 2012, 22:30
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Buckfast koninginnenteelt
Locatie:Lelystad
Contacteer:

Re: Heide 2013

Bericht door FerryB » wo 24 jul 2013, 22:37

Alex Mönch schreef:Renske,als er echt veel binnenkomt is het zonde om dan zo vroeg suikerwater te geven.
Zolang er voldoende dracht is broeden de moeren door en krijg je winterbijen.
Komt er niet echt veel binnen dan gewoon beginnen met rustig voeren en zorgen dat je begin september klaar bent.
Varoa bestrijden direkt na laatste oogst.(ps.na het afnemen van de laatste honing,meteen voerbakken erop anders kunnen de bijen erg gestressed raken)
Je zegt direkt na de laatste oogst Varoa bestrijden maar je zegt ook na het afnemen van de laatste honing meteen voerbakken erop en volgens mij gaat dat niet samen, dus leg even nader uit a.u.b.
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior

Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten:1137
Lid geworden op:wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds:1980
Aantal volken:7
Bijenras(sen):Buckfast (p moeren en F1)
Locatie:Amersfoort
Contacteer:

Re: Heide 2013

Bericht door Alex Mönch » do 25 jul 2013, 06:54

Voerbak erop en dan een dag later ff alles met beevital hiveclean van onder naar boven sproeien....dus niet nog een maand of zo wachten met bestrijden.
Dit 9 dagen later herhalen en 9 dagen later nog een keer.Ze moeten dan zo goed als vrij zijn van varoa.

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: Heide 2013

Bericht door semar » do 25 jul 2013, 11:28

[quote="FerryB
Je zegt direkt na de laatste oogst Varoa bestrijden maar je zegt ook na het afnemen van de laatste honing meteen voerbakken erop en volgens mij gaat dat niet samen, dus leg even nader uit a.u.b.[/quote]

hoezo gaat dat niet samen?
nog nooit problemen mee gehad.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

FerryB
Berichten:716
Lid geworden op:wo 30 mei 2012, 22:30
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Buckfast koninginnenteelt
Locatie:Lelystad
Contacteer:

Re: Heide 2013

Bericht door FerryB » do 25 jul 2013, 17:26

semar schreef:[quote="FerryB
Je zegt direkt na de laatste oogst Varoa bestrijden maar je zegt ook na het afnemen van de laatste honing meteen voerbakken erop en volgens mij gaat dat niet samen, dus leg even nader uit a.u.b.
hoezo gaat dat niet samen?
nog nooit problemen mee gehad.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)[/quote]

Ik vind/denk dat je er geen mierenzuur op kunt zetten en dan daar bovenop nog een voerbak want dan moeten ze langs het mierenzuur naar de voerbak.
Lijkt me niet zo goed.
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior

Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten:1137
Lid geworden op:wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds:1980
Aantal volken:7
Bijenras(sen):Buckfast (p moeren en F1)
Locatie:Amersfoort
Contacteer:

Re: Heide 2013

Bericht door Alex Mönch » do 25 jul 2013, 18:49

Ik zou het bij voorkeur niet op het zelfde moment doen,omdat de afname van de honing toch wel enige verstoring teweeg brengt en een dag later als ze weer wat suikerwater in de raten hebben dan ff rustig raam voor raam behandelen.

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: Heide 2013

Bericht door semar » vr 26 jul 2013, 10:08

FerryB schreef:
semar schreef:[quote="FerryB
Je zegt direkt na de laatste oogst Varoa bestrijden maar je zegt ook na het afnemen van de laatste honing meteen voerbakken erop en volgens mij gaat dat niet samen, dus leg even nader uit a.u.b.
hoezo gaat dat niet samen?
nog nooit problemen mee gehad.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
Ik vind/denk dat je er geen mierenzuur op kunt zetten en dan daar bovenop nog een voerbak want dan moeten ze langs het mierenzuur naar de voerbak.
Lijkt me niet zo goed.[/quote]

wie had het over mierenzuur?
er zijn meer wegen die naar Rome leiden!
en meer methoden om varoa te bestrijden!
Mocht je het paseren van het mierezuur een bezwaar vinden kan je het mierenzuur toch ook nog onderin zetten???
(zelf gebruik ik nooit mierezuur).

honing eraf, als nodig voerbak erop, en de tymovar.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten