Waar vliegen de bijen nu op2015.

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator:maartenkleijne

johan
Berichten:508
Lid geworden op:ma 24 feb 2014, 20:37
Imker sinds:2013
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Antwerpen, België
Contacteer:
Re: Waar vliegen de bijen nu op2015.

Bericht door johan » vr 05 jun 2015, 13:06

jochenb schreef:gisteren opgemerkt op een verlaten fabriekspand waar het pand al enkele jaren afgesmeten is.
volop braambessen die daar staan in het semi begin van hun bloei, nog redelijk wat knoppen maar toch al volop vlucht hierop.
Redelijk ongelofelijk, mijn 2de bijenjaar en volop vlucht zien op de braambessen, al weet ik niet of het goede bestuivers zijn, maar veel
staan er wel. Allemaal op klei en kalkrijke gronden (vroeger kalkstortplaats nu natuurdomein net naast vroegere fabriekspand).

Eveneens ook paar acacias die volop bloeien, zeer veel bloemen, maar geen vlucht van de bijen hierop. Staan al zeker een week in bloei kan ik
me menen te herinneren.
De Braam is zowat de enige inheemse drachtplant die op dit moment, op de overgang tussen lente en zomer, voor dracht zorgt. bovendien heeft deze plant een uitstekende drachtwaarde. de bijen zullen hier dus zoals je hebt kunnen vaststellen, massaal op vliegen.
De acacia is hier op zijn einde en heeft weer niet al te veel opgebracht. te veel regen op het moment dat ze in bloei kwam. volgens enkele ervaren imkers geeft de acacia maar eens om de 7 jaar een echte goede dracht. en 1 dag regen en het is voorbij.. werd mij gezegd.

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten:1026
Lid geworden op:wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie:Rotterdam
Contacteer:

Re: Waar vliegen de bijen nu op2015.

Bericht door Ewout » vr 05 jun 2015, 13:10

Loopt Rotterdam toch een paar weken achter op Vlaanderen! De Acacia hier is deze week voorzichtig begonnen met bloeien (vandaag al meer dan gisteren), ik heb er alleen nog maar een paar hommels op gezien. Braam heb ik nog nergens in bloei gezien. Klaproos wel massaal overigens, een hele goede stuifmeel leverancier (en je krabt je toch achter je oren als je raten vol zwart stuifmeel ziet ;))

JackC
Berichten:689
Lid geworden op:wo 04 aug 2010, 17:10
Imker sinds:2009
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Eys(gulpen-wittem)Limburg
Contacteer:

Re: Waar vliegen de bijen nu op2015.

Bericht door JackC » vr 05 jun 2015, 18:08

Ook hier nog echt geen ruime braambloei, de eerste knopjes misschien. De braam is toch echt meer een zomerbloeier. Wel de framboos bloeit nu volop en wordt flink bevlogen. Die heb ik gelukkig meer dan bramen, scheelt een hoop schrammen. De vuilboom vult de hele periode en gaat in de zomer door. Acacia wordt vandaag volop bevlogen en de eerste lavendel komt er al aan. Die wordt hier steeds meer aangeplant. Goede ontwikkeling.

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten:1347
Lid geworden op:di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds:2013
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Waar vliegen de bijen nu op2015.

Bericht door FrancA » vr 05 jun 2015, 20:30

Waar mijn bijenvolken hier in Noord-Apeldoorn allemaal op vliegen weet ik niet, maar het opgeslagen stuifmeel zag er gisterenavond prachtig veelkleurig uit en de honingkamers zitten bijna vol.

Het stikt hier in Noord-Apeldoorn dan ook van allerlei exotische planten- en bloementuinen en de eerste weken van dit voorjaar waren mijn bijenvolken een tijdje aan de schijt. Wellicht van de nectar of het stuifmeel van een exoot?

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Waar vliegen de bijen nu op2015.

Bericht door Jaap v.Popering » vr 05 jun 2015, 20:45

FrancA schreef:de eerste weken van dit voorjaar waren mijn bijenvolken een tijdje aan de schijt. Wellicht van de nectar of het stuifmeel van een exoot?
Winter jij je volken in op honing ??? Dat kan een oorzaak zijn .

Jaap v P

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten:1347
Lid geworden op:di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds:2013
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Waar vliegen de bijen nu op2015.

Bericht door FrancA » vr 05 jun 2015, 20:50

Jaap v.Popering schreef:
FrancA schreef:de eerste weken van dit voorjaar waren mijn bijenvolken een tijdje aan de schijt. Wellicht van de nectar of het stuifmeel van een exoot?
Winter jij je volken in op honing ??? Dat kan een oorzaak zijn .

Jaap v P
Lijkt onwaarschijnlijk omdat het al maart/april was.
Volgens Honingmagazijn Epe viel eerder te denken aan een exotisch soort nectar of stuifmeel in combinatie met droogte.

Trouwens, het zou niet best zijn als bijen niet op hun eigen honing zouden kunnen overwinteren.
Dan zouden bijen toch allang uitgestorven zijn, denk je niet?

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Waar vliegen de bijen nu op2015.

Bericht door Jaap v.Popering » vr 05 jun 2015, 21:58

Het zou ; Roer .. met de mogelijke oorzaken van ; ongeschikt wintervoer ( heidehoning -bladhoning ) te laat inwinteren te vroege broedaanzet -
Ik citeer uit ; Honey Bee Diseases & Pests ; Er wordt aangeraden om alleen siroop van witte suiker te gebruiken om te voeden

of Meiziekte geweest kunnen zijn . Ik citeer uit ;Gezonde Bijen ; Gebrek aan water ! Wordt in het voorjaar een goede stuifmeeldracht gevolgd door een koude periode dan kunnen de haalbijen onvoldoende water verzamelen . De stuifmeelkorrels verstoppen dan de darm van de jonge broedverzorgende bijen .

Deze verschijnselen worden vrijwel allemaal in verband gebracht met onverteerd stuifmeel in de darmen omdat de winters hier lang duren voor onze bijtjes .

Jaap v P

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten:1026
Lid geworden op:wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie:Rotterdam
Contacteer:

Re: Waar vliegen de bijen nu op2015.

Bericht door Ewout » vr 05 jun 2015, 22:04

Jaap v.Popering schreef: omdat de winters hier lang duren voor onze bijtjes .
De ligustica/buckfast in 'onze bijtjes' welteverstaan! Daar zullen we wel nooit meer vanaf komen, dus zijn we afhankelijk van witte suiker. Niet dat dat erg is, maar 100 jaar geleden konden 'onze bijtjes' (toen nog voornamelijk zwart) een heel stuk beter tegen slecht verteerbare dracht en lange winters.

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Waar vliegen de bijen nu op2015.

Bericht door Jaap v.Popering » vr 05 jun 2015, 22:22

Volgens mij is het bijna honderd jaar geleden dat de ; Gedenatureerde "suiker in omloop gebracht is .

Jaap v P

bee-tree
Berichten:3493
Lid geworden op:za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds:1965
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Waar vliegen de bijen nu op2015.

Bericht door bee-tree » vr 05 jun 2015, 23:52

Sorry Jaap en Franca dat ik jullie belangrijk nevenonderwerp onderbreek.
Ik zag vandaag bijen op de Witte klaver vliegen. Het was ideaal weer voor
Klaver en Lucerne en Acacia. Die hebben graag warmte boven de 20 C.
Maar of de bijen er zo veel in vonden dat het naar de zin van de imker is, kon ik niet bewijzen. Een indicatie dat deze 3 soorten planten van de Papilionaceae-familie
honigen, is de aanwezigheid van honderden vertegenwoordigers van de Witjes,
met als meest opvallende, de soorten van de Koolwitjes. Ik heb er maar een paar
gezien. Het was wel de hele dag druk op de vliegplanken maar helaas kon ik
niet wachten om te luisteren of er ingedampt werd. Bovendien weet je op deze
Tropische dag, die hier om 22 uur eindigde met een beetje regen en licht gedonder, niet,
of het ventileren diende om de kasttemperatuur te regelen en}of met indampen
te maken had. B3 :be11: 30 Celcius

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 52 gasten