Neve&VanDerHam. Bijenplanten (2014)

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Neve&VanDerHam. Bijenplanten (2014)

Bericht door Bart de Coo » di 02 feb 2016, 09:42

Al een tijdje terug verschenen, maar gisteravond ontdekte ik dat dit schitterende boek integraal online staat, compleet met kleurenfoto's en de befaamde tekeningen van Arjan Neve, die een paar jaar geleden overleed:

http://www.bestuivers.nl/Portals/5/EBoo ... en_web.pdf

Schitterend zei ik. De eerste alinea uit de inleiding luidt:

Dit boek bevat de weerslag van duizenden uren tekenen en observeren van bijen op bloemen. De focus ligt op honingbijen maar veel is ook van toepassing op andere bestuivers, zoals wilde bijen en zweefvliegen.

Niet alleen een uiterst informatief boek, maar ook esthetisch zeer verantwoord: prachtige kleurenfoto's en de pentekeningen van Neve dus, die jarenlang maandelijks in Bijen en Bijenhouden hebben gestaan, voor Hennie Oude Essink de rubriek met veel succes overnam. De huidige drachtpantenschrijvers voor Bijenhouden hebben het zwaar om hier tegenop te boksen, maar ze doen het gelukkig behoorlijk. Maar lieve help, je zal het maar moeten opnemen tegen Arjan Neve! Heb medelijden!

We hadden al het onvolprezen Plantenvademecum van Arie Koster (2007) en het onlangs opnieuw geëditeerde werk van Lei Hensels, Bloeiend leven (2014). Met Neve en Van der Ham erbij heb je zowat alles in je bezit wat er over drachtplanten te weten valt.

Als je nog tijd over hebt dan lees je ook nog het bekroonde Niet zonder elkaar van Louis Schoonhoven en Koos Biesmeijer (2015).

Deze tijden stemmen wat de informatievoorziening betreft soms wat moedeloos. Er heerst een onvoorstelbare luxe.

Groet,

Bart

szx2js
Berichten: 244
Lid geworden op: do 12 jun 2003, 23:26
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Neve&VanDerHam. Bijenplanten (2014)

Bericht door szx2js » wo 03 feb 2016, 14:47

Bart,
Er zit een copyright op dit boek. Dit boek mag niet vermenigvuldigd worden, dus ook niet digitaal. Of heb je toestemming?
Het lijkt mij dat je dit dus niet mag verspreiden. Pas op voor claims richting de NBV.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8255
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Neve&VanDerHam. Bijenplanten (2014)

Bericht door Hans van der Post. » wo 03 feb 2016, 15:30

Even kijken naar de site: http://www.bestuivers.nl/ schitterend!!

En szx2js lees even op de site :wink: http://www.bestuivers.nl/publicaties/bijenplanten waar je dit boek van Arjan kan downloaden en op papier kost het 22.50 €
!Hans.

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Neve&VanDerHam. Bijenplanten (2014)

Bericht door Bart de Coo » wo 03 feb 2016, 15:56

Bestuivers.nl is een site van Naturalis in Leiden. Dat lijkt mij geen malafide club. Ik ben geen jurist, maar ik zie werkelijk geen enkele aanwijzing dat Naturalis dit boek tegen welke regel dan ook online heeft gezet. Maar evengoed bedankt voor de waarschuwing, want de ellende met zekere Zeeuwse imker van wie de naam mij even ontschoten is, zit ook mij vers in het geheugen.

Bart

Egbert
Berichten: 140
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 13:28
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Re: Neve&VanDerHam. Bijenplanten (2014)

Bericht door Egbert » wo 03 feb 2016, 18:11

Als je het colofon leest, is het een uitgave van Naturalis zelf. Ik zou niet weten waarom je niet je eigen boeken op internet mag zetten.
Anderen attenderen op links op internet mag, de ander kan ook toevallig op de desbetreffende site terecht komen.

Wat betreft het copyright zou ik iets voorzichtiger zijn, al weet ik niet precies de regels betreffende boeken. Voor eigen gebruik is het toegestaan, kleine stukjes citeren ook. Om problemen te voorkomen zou ik voor een lezing niet zomaar de foto's overnemen, aangezien de copyright bij de illustratoren ligt.

szx2js
Berichten: 244
Lid geworden op: do 12 jun 2003, 23:26
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Neve&VanDerHam. Bijenplanten (2014)

Bericht door szx2js » do 04 feb 2016, 08:03

Ik heb navraag gedaan bij Naturalis. Het antwoord was positief en luidt:
"u mag de link en de pdf verspreiden onder uw cursisten. Graag zelfs! Alleen als u de plaatjes wil gebruiken voor een publicatie, dan is het aan te raden om even toestemming te vragen. Met vriendelijke groet, Roy Kleukers".

Aangezien de publicaties, met name verschillende foto's eigendom zijn van o.a. Albert de Wilde, moet je de foto's niet gebruiken.

Mooie meevaller dus....

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Neve&VanDerHam. Bijenplanten (2014)

Bericht door Bart de Coo » do 04 feb 2016, 08:19

Dank voor de moeite!

Bart

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Neve&VanDerHam. Bijenplanten (2014)

Bericht door Jaap v.Popering » do 04 feb 2016, 09:09

szx2js schreef:, moet je de foto's niet gebruiken.

Mooie meevaller dus....
Indien je foto's wil gebruiken mogen die van ; Bijen .Bloemen en Bestuiving , die zijn uiteraard enkel van bloemen met de honingbij . : gratis gebruikt worden . Wil je deze in een groter formaat .,,even contact met mij opnemen .

Jaap v P

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten