Prachtig bijenweertje vandaag !

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:
Re: Prachtig bijenweertje vandaag !

Bericht door de vos roger » za 27 jan 2007, 12:45

De korte winterprik(gelukkig) terug gedaan !
De temperatuur op de middag hier is 14°,en met dit zonnig weertje vandaag zijn alle bijenvolken terug "buitenklusjes" aan het doen.[;)]
groetjes

Jan de Graaf
Berichten:94
Lid geworden op:za 10 dec 2005, 08:45
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Prachtig bijenweertje vandaag !

Bericht door Jan de Graaf » ma 29 jan 2007, 22:07

Vanmiddag tijdens de lunch wisten we een tafeltje aan het raam te bemachtigen. Lekker in het zonnetje, smullend van m'n boterham met Zwolse zomerhoning en al kijkend naar de sierkers die zijn bloesem al een dikke week toont, werd m'n aandacht even verstoord: de eerste bijen hadden hun weg alweer gevonden naar de crocussen, die hun bloemetjes alweer tentoon stellen! Nog niet zo veel, maar ze staan er weer!
groet, Jan

Minne Bonnema.
Berichten:252
Lid geworden op:za 06 jan 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Prachtig bijenweertje vandaag !

Bericht door Minne Bonnema. » di 30 jan 2007, 17:28

Vandaag bij een temperatuur van + minus 10 graden Celsius en in het zonnetje achter de schutting 16 graden,de bijtjes massaal op reinigings vlucht.Als altijd een heugelijk moment.Maar de winter is nog niet voorbij,Laatst maart of april voor de voorjaar's controle is nog ver weg. Er is nog van alles mogelijk,maar een teken van leven doet de imker goed.
Vgr, Minne.

de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Prachtig bijenweertje vandaag !

Bericht door de vos roger » di 30 jan 2007, 17:40

Ja niet normaal zo'n winter,niet alleen ons bijen hebben geen echte winterrust gehad ,het is met de padden en de kikkers ook zo .Ze hebben reeds een groot gedeelte van hun vetreserves opgebruikt en zijn hier al aan de trek begonnen ,zowaar twee maanden te vroeg!!!.
Ja,straks wordt weer een record verbroken,het zoveelste op een rij.[;)]

roger

muppet
Berichten:15
Lid geworden op:za 02 okt 2004, 20:23
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Prachtig bijenweertje vandaag !

Bericht door muppet » za 03 feb 2007, 17:14

hallo

vanmiddag om een uur of twee, alle kasten wakker, werd volop stuifmeel (grauw wit) binnengehaald en water, wat wasmul en een paar dode bijen op de vliegplank, bij een paar kasten een paar dikke darren en bij 1 kast een moertje[:(!], word een kastje om in de gaten te houden.
de volken maakte een sterke indruk maar dit kan de komende tijd natuurlijk nog veranderen, het begin is er in ieder geval.

groeten....

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Prachtig bijenweertje vandaag !

Bericht door Dirk Blanken » za 03 feb 2007, 18:00

Hallo Muppet,

Waarom zouden ze nu een moer eruit gooien.
Ik denk dat ze in het najaar nog laat aan stillemoerswisseling gedaan hebben(hopelijk goed bevrucht)
Vooral bij buckfast zitten er soms heel lang twee moeren in een kast,voordat de oude moer eruit wordt gegooid.
'K heb een keer meegemaakt dat twee moeren in een kast in het voorjaar aan de leg waren en van de oude gemerkte moer de vleugels tot de basis waren afgeknaagd.
Sindsdien controleer ik altijd nog even het broed ook als ik er de moer vanaf heb gehaald, voordat ik bijen afneem voor de koninginnenteelt voor een starter of bevruchtingsvolkjes, vaak neem ik ook daarvoor de bijen uit de honingkamer boven het moerrooster.

Dirk
dertiende

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ria van den Berg en 15 gasten