rechtzaak bijenpoep
-
- Contacteer:
rechtzaak bijenpoep
17 nov was eindelijk de uitspraak over mijn rechtzaak met Garage Bakker over bijenpoep.
Gelukkig voor alle imkers(jurisprudentie)is deze uitspraak positief.
Wie het interressant vindt om de uitspraak te lezen:
Rechtspraak.nl
kiezen: zoeken in uitspraken.
Je krijgt een invullijst:
Invullen het zaaknr. 107.002.131/01
zoeken aanklikken en je bent er.
Dirk
dertiende
Gelukkig voor alle imkers(jurisprudentie)is deze uitspraak positief.
Wie het interressant vindt om de uitspraak te lezen:
Rechtspraak.nl
kiezen: zoeken in uitspraken.
Je krijgt een invullijst:
Invullen het zaaknr. 107.002.131/01
zoeken aanklikken en je bent er.
Dirk
dertiende
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
Re: rechtzaak bijenpoep
Dirk gefeliciteerd met de uitspraak.
off topic
!Hans.
off topic
!Hans.
- wilde
- Imker sinds: 1980
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Bastaard
- Contacteer:
Dag Dirk, een mooi resultaat, maar dan vooral omdat het Hof, anders dan de Rechtbank, de jurisprudentie van de Hoge Raad sedert 1991 erbij heeft betrokken. Imkers kunnen daardoor nog moeilijk aansprakelijk worden gesteld voor bijenpoep. Dit was echter een civielrechtelijke zaak en imkers moeten er wel op bedacht blijven dat bestuursrechtelijk de gemeente wél besluiten kan nemen, die imkeren op een bepaalde plaats kunnen verbieden.
Ik heb de uitspraak ook op mijn site geplaatst, zie onderstaande link.
Groet, Albert
http://people.zeelandnet.nl/ahdewilde/hof-leeuw-17nov09-bijenpoep.pdf
Ik heb de uitspraak ook op mijn site geplaatst, zie onderstaande link.
Groet, Albert
http://people.zeelandnet.nl/ahdewilde/hof-leeuw-17nov09-bijenpoep.pdf
Ik heb deze zaak niet echt gevolgd en ben natuurlijk, als imker, blij met de uitspraak.
Blijft echter het feit dat een ondernemer op extra kosten wordt gejaagd omdat er iets steeds op zijn handelswaar poept, en dat is dan weer te betreuren.
Blijft echter het feit dat een ondernemer op extra kosten wordt gejaagd omdat er iets steeds op zijn handelswaar poept, en dat is dan weer te betreuren.
-
- Imker sinds: 1998
- Aantal volken: 8
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
dirk gefeliciteerd!!
mooie uitspraak (mn. nr 21.)
neemt niet weg dat er door eiser geen expliciet causaal verband is aangetoond. dan was er wellicht een andere uitspraak gekomen.
het blijft oppassen dus.
groet, jacques
mooie uitspraak (mn. nr 21.)
neemt niet weg dat er door eiser geen expliciet causaal verband is aangetoond. dan was er wellicht een andere uitspraak gekomen.
het blijft oppassen dus.
groet, jacques
-
- Contacteer:
pim123 schreef:
Ik heb deze zaak niet echt gevolgd en ben natuurlijk, als imker, blij met de uitspraak.
Pim,
Je moet incalculeren dat sommige eisers eigelijk de meeste het probleem veel groter draperen dan volgens de werkelijke situatie.
Op 200m is het probleem minimaal.
Jij kan van autootjes houden, je goed recht maar als je ze echt blinkend schoon wil houden moet je ze binnen zetten.
Er zijn huisvaders die elke week hun bolide schoon maken.
Wij zijn niet alleen op de wereld.
Moet de natuur/insecten etc. verdwijnen omdat die domme mens zich wil kunnen spiegelen in hun vervoersmiddel.
Een auto moet je van A naar B brengen en als liefhebbers van auto's daar iets aan toe willen voegen dan is dat OK maar zet dat speeltje dan onderdaks.
Bij elke hobby en zeker de hobby bijenhouden moet je sterk rekening houden met je omgeving dus met de hobby Oldtimers ook.
Bijenvolken verliezen hoe oud ze ook zijn, geen olie.
Ook kan bijenpoep de lak niet beschadigen ondanks veel argumenterenden autobezitters.
Over het algemeen zijn imkers mensen die nadenken over het hoe en waarom.
Dirk
dertiende
Dirk Blanken schreef:[Jij kan van autootjes houden, je goed recht maar als je ze echt blinkend schoon wil houden moet je ze binnen zetten.
Er zijn huisvaders die elke week hun bolide schoon maken.
Wij zijn niet alleen op de wereld.
Moet de natuur/insecten etc. verdwijnen omdat die domme mens zich wil kunnen spiegelen in hun vervoersmiddel.
Een auto moet je van A naar B brengen en als liefhebbers van auto's daar iets aan toe willen voegen dan is dat OK maar zet dat speeltje dan onderdaks.
Bij elke hobby en zeker de hobby bijenhouden moet je sterk rekening houden met je omgeving dus met de hobby Oldtimers ook.
Dirk
dertiende
Dirk, het heeft niets met hobby te maken, het is die man zijn werk en het blinkend buiten zetten van zijn handelswaar is nodig voor zijn broodwinning.
Zoals ik al zei weet ik verder niets van de zaak of de hoeveelheid poep, dat is voor onze discussie ook niet relevant.
- martin b
- Imker sinds: 1976
- Aantal volken: 20
- Bijenras(sen): buckfast-bastaars
- Contacteer:
Als garagehouder kun je ook van een poepje een olifant maken.
Als buurtbewoner kun je je ook afvragen of het nog van deze tijd is dat er een garage in een woonwijk staat, met zijn overlast.
Je moet als bedrijf heel goed oppassen, als je in een woonwijk zit, bij vernieuwde vergunningen aanvraag kan het zo maar zijn dat er protest door de buurt aangetekend wordt en kun je de deuren sluiten of moet je verhuizen naar het industrieterrein.
martin
Als buurtbewoner kun je je ook afvragen of het nog van deze tijd is dat er een garage in een woonwijk staat, met zijn overlast.
Je moet als bedrijf heel goed oppassen, als je in een woonwijk zit, bij vernieuwde vergunningen aanvraag kan het zo maar zijn dat er protest door de buurt aangetekend wordt en kun je de deuren sluiten of moet je verhuizen naar het industrieterrein.
martin
- Oude Essink
- Erelid
- Contacteer:
Gefeliciteerd Dirk, Ik weet uit ervaring welke spanningen de begeleiders zijn van zulk een procedure; bij mij was ook sprake van een garage met gelijke "grieven"; op dezelfde gronden afgewezen. Het doet mij deugd, dat in jouw hoger beroep het argument van de waarde van bijen in de natuur een rol speelde. [:)]

- wilde
- Imker sinds: 1980
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Bastaard
- Contacteer:
Hennie, dat argument is niet nieuw. Het speelt sedert 1995 een belangrijke rol, die is vastgelegd in de arresten Bijenspat I (HR 28 april 1995, NJ 1995, 513) en Bijenspat II (HR 18 september 1998, NJ 1999, 69). In het laatst genoemde arrest wordt het eerder of later vestigen van een bedrijf dan de imker op de plek van de vervuiling ook gemoemd als argument waardoor minder snel schadeplichtigheid kan worden aangenomen als de imker er eerder al was. Het Hof Leeuwarden noemt beide argumenten, maar noemt de arresten niet. Ze volstaan met te verwijzen naar een arrest inzake overwaaiende onkruiden uit 1991. Wie het allemaal nog eens wil nalezen kan dat doen op mijn site, met wat commentaar van mijn kant.Het doet mij deugd, dat in jouw hoger beroep het argument van de waarde van bijen in de natuur een rol speelde.
http://people.zeelandnet.nl/ahdewilde/i ... #bijenspat