bijen kunstwerk

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
kole.amj
Berichten:407
Lid geworden op:za 25 jan 2003, 10:25
Locatie:Netherlands
Contacteer:
Re: bijen kunstwerk

Bericht door kole.amj » vr 19 mar 2004, 17:47

Fleur Bok,

De ervaring met verslaggeefsters heeft geleerd dat voorzichtigheid de
moeder van.....
Wij imkers gaan om met werksters,duizenden,en vertroetelen,soms
uitheemse,diverse koninginnen.Dus...
Maar het zou de verslaggeving sieren als zij door goed onderzoek ook
ons een goed beeld van de bedoelingen van het kunstwerk konden geven.
Ik besef dat degelijk onderzoek tijdrovend en moeilijk is maar ik weet ook dat de verslaggeving uit intervieuws voor de geintervieuwde
niet altijd de voorgespiegelde of gewenste uitwerking heeft.
Desalniettemin zie ik met belangstelling de resultaten van uw speurwerk tegemoet.
Uw belangstelling in dit forum is een aanzet.

Groet,
A-3

Henk Klok
Berichten:761
Lid geworden op:wo 17 jan 2001, 00:00

Re: bijen kunstwerk

Bericht door Henk Klok » di 23 mar 2004, 09:33

Naar aanleiding van de vraag of de plek van het kunstwerk wel geschikt is voor bijen heb ik een nieuw onderwerp gestart:
http://bijenhouden.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=3272

Gisteren was ik nog net op tijd om de nieuwsuitzending van de plaatselijke zender AT5 over het kunstwerk in de herhaling te zien: "hommeles in bijenland"
In het item leek het of de hele imkerwereld in rep en roer was :-)
'imkers uit heel het land zijn verontrust', 'zelfs op internet wordt heftig gediscussieerd'.
Uiteindelijk weerlegden de geinterviewde imker Karel Galenkamp en de kunstenaar Frank Mandersloot de bezwaren.
Misschien is het nog op internet te zien (windows):
klik hier om naar financetelevision te gaan

Groet,
Henk

p.s.: De kasten staan nu in het kunstwerk. Een mooi gezicht, zo'n rij bijenkasten midden in de stad!

heidecap
Berichten:979
Lid geworden op:za 14 dec 2002, 22:21
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: bijen kunstwerk

Bericht door heidecap » di 23 mar 2004, 20:49

Henk, ik heb het net nog via financetelevision kunnen bekijken.
Bedankt, best leuke bijdrage !

Thomas

The Bee
Berichten:1
Lid geworden op:di 23 mar 2004, 21:29
Contacteer:

Re: bijen kunstwerk

Bericht door The Bee » di 23 mar 2004, 21:43

Ik woon op een steenworp afstand van het 'kunstwerk' en ben zeer allergisch voor bijen.
Zijn de juridische aspecten van bijenhouden wel afgedekt?
Zie: http://people.zeelandnet.nl/ahdewilde/i ... disch.html
Een paar interessante citaten van deze site:
"De door buren of anderen opgelopen bijensteken kunnen, onder omstandigheden, leiden tot schadeclaims. Dan geldt dus de risico-aaansprakelijkheid."(art6:179BW)

"In verband met de mogelijkheid van overlast door (agressieve) bijen is het aan te bevelen bij het plaatsen van bijen in de buurt van de openbare weg rekening te houden met mogelijke voorbijgangers en daarmee aanspraken op grond van art. 6:179 BW zo veel mogelijk te voorkomen.
De schade wegens opgelopen steken zal in het algemeen meevallen. Het kan gaan om kosten van doktersbehandeling, medicijnen, doch ook om inkomensschade wegens ziekte of loonderving en dan kan het snel oplopen. Daarnaast is er de niet onbelangrijke immateriële schade aan het imago van de bijenhouderij bij ongewenste voorvallen.
Een enkele keer lees je in de krant verhalen over een door een 'bijenzwerm' aangevallen persoon, waarbij dan tientallen steken vielen. Dat zal bijna nooit een zwerm betreffen, maar een hoeveelheid waakbijen van een nabij staande bijenkast. Ik heb een aantal keren zelf dergelijke situaties meegemaakt en was blij dat ik op een paar honderd meter afstand van de weg stond met mijn bijen. Ik moest zelfs wachten tot de kust vrij was om te kunnen vertrekken, want in het open land volgen de bijen gemakkelijk enkele honderden meters. De chagrijnigheid van de bijen wordt beïnvloed door het onbeschut staan, gebrek aan dracht, moerloosheid, openen op laat tijdstip van de dag, in de buurt van hoogspanningsleidingen staan. Ook erfelijke aanleg en andere factoren zoals weersinvloeden (onweersdreiging) kunnen een rol spelen. Het is goed om daar rekening mee te houden, want schade die daaruit voortkomt is mijns inziens niet slechts te dulden hinder, maar valt onder de risico-aansprakelijkheid voor dieren.

Dat wordt spannend! Wie kan ik aansprakelijk stellen als ik word aangevallen door een zwerm bijen en een week niet kan werken?? De gemeente, de kunstenaar? - (Zie bijenspat-1 en Bijenspat-2 arrest)
vriendelijke groet, The Bee.

heidecap
Berichten:979
Lid geworden op:za 14 dec 2002, 22:21
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: bijen kunstwerk

Bericht door heidecap » di 23 mar 2004, 22:00

Beste The Bee (Wie oh Wee ??),

Je schijn veel van bijen te weten, je veel in de buurt van bijen op te houden, maar ook erg allergisch te zijn.
Gaat dit wel samen ???
Om je een klein beetje gerust te stellen :
- bijen zijn zeer vreedzame wezens en zijn beslist niet op zoek om slachtoffers te maken. Zoals ik het kunstwerk kan beoordelen vraag ik me dan ook werkelijk af hoe en waar er een slachtoffer gemaakt moet worden door een steek.
Bijen vliegen op bloemen, niet op mensen. Bovendien staan de kasten nogal hoog in het kunstwerk, dus de bijen vliegen over de auto's en fietsers heen naar de dracht toe.
- Verder zijn imkers doorgaans goed verzekerd via hun vereniging.
Er is slechts 1 nadeel aan het kunstwerk en dat is at het zo ver bij mij uit de buurt (capelle a/d IJssel) staat !

Groeten, Thomas

Henk Klok
Berichten:761
Lid geworden op:wo 17 jan 2001, 00:00

Re: bijen kunstwerk

Bericht door Henk Klok » di 23 mar 2004, 22:43

Dat wordt spannend! Wie kan ik aansprakelijk stellen als ik word aangevallen door een zwerm bijen en een week niet kan werken?? De gemeente, de kunstenaar? -
Aangevallen worden door een zwerm bijen is bijna een contradictio in terminis. Mochten de in het kunstwerk opgenomen bijen gaan zwermen, en ik denk niet dat het zover zal komen, gelet op het professionele beheer (en de eerste tijd gaat het trouwens maar over één volk heb ik begrepen), dan nog zal er niet veel te vrezen zijn, want zwermende bijen zijn niet steeklustig. Ook de hoogte waarop de bijen geplaatst worden lijkt mij van dien aard dat ze hoogstwaarschijnlijk ver over de hoofden van omwonenden zullen vliegen.
Ik heb bijen op verschillende plaatsen in de stad, en weinig mensen die er wat van merken. En zo zijn er meerdere imkers in de stad.
De aansprakelijkheid zal denk ik bij de gemeente liggen, die heeft de beslissing tot plaatsing van het kunstwerk genomen.
Wie kunnen we trouwens aansprakelijk stellen als het groen in de stad niet meer bestoven wordt?

Met vriendelijke groet,
Henk

Hennie OES, bedankt voor de correctie van terminis

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: bijen kunstwerk

Bericht door wilde » wo 24 mar 2004, 17:21

Ik woon op een steenworp afstand van het 'kunstwerk' en ben zeer allergisch voor bijen.
Beste onbekende buurtbewoner, wat is zeer alergisch? Daar zijn nogal wat gradaties in. Mijn vrouw is ook allergisch voor bijen(steken), maar dan op een alarmerende manier. Die steken tracht ik dan ook zoveel mogelijk te voorkomen. Toch staan er in mijn tuin in mei en juni ruim 1 miljoen bijen. Door rekening met de bijen te houden kun je veel agressie voorkomen.

Ik hoop dat het goed gaat met de bijen in het Amsterdamse kunstwerk, maar houd mijn bedenkingen. Het grootste bezwaar is de plaatsing binnen metaal. Dat veroorzaakt storingen van magnetische velden en eventueel functioneert het daarnaast als een grote antenne en dus voor de bijen als stoorzender. Dat is mijn grootste bezwaar, want dat kan agressieve bijen geven. Als je midden in de stad je bijen in de achtertuin of op een plat dak houdt zal er praktisch nooit wat aan de hand zijn. Steken zijn meestal uitsluitend afkomstig van wespen. Bijensteken zijn zeldzaam voor de niet-imker.

Groetend, Albert

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: bijen kunstwerk

Bericht door wilde » wo 24 mar 2004, 17:26

Aangevallen worden door een zwerm bijen is bijna een contradictio in terminis.
Henk, dit citaat komt inderdaad uit mijn website, maar ik heb het niet zelf verzonnen. Ik heb het enkele keren letterlijk zo in de krant gelezen. Dat is inderdaad de onkunde van de pers en het publiek.
Albert

N.van Beers
Berichten:1
Lid geworden op:di 23 mar 2004, 11:54
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: bijen kunstwerk

Bericht door N.van Beers » wo 24 mar 2004, 20:35

Via de volgende urls komt u op een tekst van Arie Koster, lector aan de Hogeschool Larenstein, die onderzoek doet naar honingbijen in de stedelijke omgeving. Arie Koster heeft de kunstenaar, Frank Mandersloot, geadviseerd bij de realisering van het kunstwerk op het Rietlandpark in Amsterdam.

Deze tekst is opgenomen in het boek 'Voor de Bijen', dat gepresenteerd wordt bij de feestelijke opening van het kunstwerk 24 april aanstaande.

http://www.ivv.amsterdam.nl/ijtram/nieu ... ijen_1.htm

http://www.afk.nl/nieuws.asp

fleur
Berichten:2
Lid geworden op:do 18 mar 2004, 23:29
Contacteer:

Re: bijen kunstwerk

Bericht door fleur » do 22 apr 2004, 15:50

beste the bee!

heel graag zou ik u willen spreken voor het at5 nieuws! wij willen namelijk aankomende zaterdag aandacht besteden aan de opening van het kunstwerk 'voor de bijen' (reuze tafels), en dan het liefst met u als allergisch voor bijen zijnde.

u kunt contact opnemen met silke rocholl, at5 nieuws, tel. 020-5551825
The Bee schreef:
Ik woon op een steenworp afstand van het 'kunstwerk' en ben zeer allergisch voor bijen.
Zijn de juridische aspecten van bijenhouden wel afgedekt?
Zie: http://people.zeelandnet.nl/ahdewilde/i ... disch.html
Een paar interessante citaten van deze site:
"De door buren of anderen opgelopen bijensteken kunnen, onder omstandigheden, leiden tot schadeclaims. Dan geldt dus de risico-aaansprakelijkheid."(art6:179BW)

"In verband met de mogelijkheid van overlast door (agressieve) bijen is het aan te bevelen bij het plaatsen van bijen in de buurt van de openbare weg rekening te houden met mogelijke voorbijgangers en daarmee aanspraken op grond van art. 6:179 BW zo veel mogelijk te voorkomen.
De schade wegens opgelopen steken zal in het algemeen meevallen. Het kan gaan om kosten van doktersbehandeling, medicijnen, doch ook om inkomensschade wegens ziekte of loonderving en dan kan het snel oplopen. Daarnaast is er de niet onbelangrijke immateriële schade aan het imago van de bijenhouderij bij ongewenste voorvallen.
Een enkele keer lees je in de krant verhalen over een door een 'bijenzwerm' aangevallen persoon, waarbij dan tientallen steken vielen. Dat zal bijna nooit een zwerm betreffen, maar een hoeveelheid waakbijen van een nabij staande bijenkast. Ik heb een aantal keren zelf dergelijke situaties meegemaakt en was blij dat ik op een paar honderd meter afstand van de weg stond met mijn bijen. Ik moest zelfs wachten tot de kust vrij was om te kunnen vertrekken, want in het open land volgen de bijen gemakkelijk enkele honderden meters. De chagrijnigheid van de bijen wordt beïnvloed door het onbeschut staan, gebrek aan dracht, moerloosheid, openen op laat tijdstip van de dag, in de buurt van hoogspanningsleidingen staan. Ook erfelijke aanleg en andere factoren zoals weersinvloeden (onweersdreiging) kunnen een rol spelen. Het is goed om daar rekening mee te houden, want schade die daaruit voortkomt is mijns inziens niet slechts te dulden hinder, maar valt onder de risico-aansprakelijkheid voor dieren.

Dat wordt spannend! Wie kan ik aansprakelijk stellen als ik word aangevallen door een zwerm bijen en een week niet kan werken?? De gemeente, de kunstenaar? - (Zie bijenspat-1 en Bijenspat-2 arrest)
vriendelijke groet, The Bee.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten