Alle bloemen en plante weg.

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten:2000
Lid geworden op:di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds:1994
Aantal volken:25
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Middelbeers Nederland
Contacteer:
Alle bloemen en plante weg.

Bericht door m.kolsters. » za 23 nov 2013, 12:09

Dag imkers, in gemeente Oirschot hebben ze besloten om alle aanplant en bloemen te rooien en er gras in te zaaien.
Krijgen overal geld voor de bijen en als dat binnen is gaan ze de zaak rooien.
En nu maar weer een aanvraag doen met de BIJEN hebben honger.
Hoe had dit verkomen kunnen worden, wat kunnen we nog doen.
Tinus Kolsters

Gebruikersavatar
buzzer
Berichten:690
Lid geworden op:zo 12 jun 2011, 19:20
Imker sinds:2011
Aantal volken:7
Bijenras(sen):carnica.....en lookalikes
Locatie:olst
Contacteer:

Re: Alle bloemen en plante weg.

Bericht door buzzer » za 23 nov 2013, 19:48

Zoek de publiciteit!!!! De gemeente moet zich kapot schamen met dergelijke maatregelen. Hier hebben we zelfs een afgevaardigde van de imkervereniging die bij de gemeente meepraat over het inzaaien van bijenplanten en het aanplant en snoeibeleid. In naburige gemeenten , Deventer en Zutphen is er zelfs een bijenlint door de gemeente ingezaaid... Klim in de pen en nagel ze aan de schandpaal!!! :evil:
Doorkijkje vanuit mijn tuin naar gemeentelijke wadi met kaasjeskruid....
Afbeelding
Alle begin is (bij) zonder honing.

de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Alle bloemen en plante weg.

Bericht door de vos roger » za 23 nov 2013, 22:39

Inderdaad Tinus zoals buzzer zegt, de pers inlichten om er ruchtbaarheid aan te geven bij het grote publiek !
Foto's nemen nu het nog kan.
De plaatselijke politiek is altijd zeer gevoelig voor kritiek op hun beleid, dus doen !
roger

gijsmondria
Berichten:41
Lid geworden op:vr 17 mei 2013, 10:17
Imker sinds:2013
Aantal volken:5
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Enschede
Contacteer:

Re: Alle bloemen en plante weg.

Bericht door gijsmondria » zo 24 nov 2013, 10:00

Zorg wel dat je de feiten op rij hebt. Hier in de buurt is ook een mooi widbloemenveld verwijderd, vanwege klachten uit de buurt.
Meerdere mensen met zware alergieklachten die de gemeente aansprakelijk stelden voor de overlast. Gegronde reden lijkt mij.

Gebruikersavatar
buzzer
Berichten:690
Lid geworden op:zo 12 jun 2011, 19:20
Imker sinds:2011
Aantal volken:7
Bijenras(sen):carnica.....en lookalikes
Locatie:olst
Contacteer:

Re: Alle bloemen en plante weg.

Bericht door buzzer » zo 24 nov 2013, 12:21

gijsmondria schreef:Zorg wel dat je de feiten op rij hebt. Hier in de buurt is ook een mooi widbloemenveld verwijderd, vanwege klachten uit de buurt.
Meerdere mensen met zware alergieklachten die de gemeente aansprakelijk stelden voor de overlast. Gegronde reden lijkt mij.
Wil je hiermee zegen dat als ik mijn tuin volzet met Ambrosia en niet mee doe aan de hetze die door milieuradicalen gevoerd wordt, ik door mijn mogelijk allergische buurman aansprakelijk kan worden gesteld voor zijn niesbuien? :naughty:
Alle begin is (bij) zonder honing.

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten:2000
Lid geworden op:di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds:1994
Aantal volken:25
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Alle bloemen en plante weg.

Bericht door m.kolsters. » zo 24 nov 2013, 12:52

IK had al wel gehoord dat ze op het industrieterrein zouden rooien en dat was de appel bes.
Heb de gemeente gebeld en je mag ze uitsteken en verplaatsen en dat heb ik wel gedaan maar 20 struiken om bij de bijen te zetten en voor de bes.
Maar nu zie ik in de kom van alle 5 de kern dat ze 90 % hebben gerooid aan bloemen en struiken.
Als ik dit had geweten zou ik nog meer bomen en struiken hebben uit gedaan aan gevraagd.
Helaas te laat zijn versnipperd.
Tinus Kolsters

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: Alle bloemen en plante weg.

Bericht door A.A. Staals » do 28 nov 2013, 13:32

m.kolsters. schreef:Dag imkers, in gemeente Oirschot hebben ze besloten om alle aanplant en bloemen te rooien en er gras in te zaaien.
Krijgen overal geld voor de bijen en als dat binnen is gaan ze de zaak rooien.
Tinus
Niet klagen, Oirschot is niet de enige plek. Ik hoorde vanmorgen dat het ook speelt in Someren, ook daar willen ze besparen.
Het gaat allemaal om de centen en die komen niet uit een grote pot maar uit heel veel kleintjes. Samen werking van al die potjes is denk ik niet mogelijk.

ad staals

Gebruikersavatar
buzzer
Berichten:690
Lid geworden op:zo 12 jun 2011, 19:20
Imker sinds:2011
Aantal volken:7
Bijenras(sen):carnica.....en lookalikes
Locatie:olst
Contacteer:

Re: Alle bloemen en plante weg.

Bericht door buzzer » do 28 nov 2013, 17:16

Sluit een convenant met de gemeente en adopteer die stroken. Dan zaai je ze in en maakt een deal dat ze in plaats van wekelijks maaien, ze één keer per jaar in overleg met jullie maaien en het maaisel afvoeren! :roll:
Volgens mij heb ik nog zo'n voorbeeld convenant liggen maar weet dat niet zeker. De vereniging in de gemeente Voorst heeft dit zeker! (daar had ik een afschrift van als voorbeeld voor ons)
Alle begin is (bij) zonder honing.

bee-tree
Berichten:3493
Lid geworden op:za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds:1965
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Alle bloemen en plante weg.

Bericht door bee-tree » do 28 nov 2013, 20:31

Ik hoop da Staatssecretaris Sjaron Dijksma ook zo nu en dan tijd vrij maakt om eens op het
Imkerforum haar licht op te steken. Wat daar in Oirschot gebeurd is , is precies een voorbeeld
waarom er een Bijenraad moet komen. Wat een oenen.
Weten jullie dat je het ministerie van Economische zaken, Landbouw en Milieu kunt e-mailen.
Je krijgt dan bericht terug met de naam van de afdeling waar het aan voorgelegd wordt.
Ik heb eens een alternatief plan ingediend om de Hedwige Polder te sparen door hem gedeeltelijk
tijdelijk plas-dras te maken met zoet water in de tijd dat er veel water- en waadvogels op hun
trek moeten rusten, dus in de herfst en winter en vroege voorjaar. Daarna kan er zomergraan of een ander
zomergewas in.
Ik zal het e-mailadres van het ministerie opzoeken en het jullie bekend maken. Laat Sjaron merken dat
imkers het zelf in beheer willen nemen als verenigingsactiviteit op de 'Nederland doet dag' die gesubsidieerd
wordt door het Oranjefonds. De afdeling waar ik lid van ben doet al jaren mee. Om de twee jaar hebben we
een project dat met de bijen te maken heeft. De afdeling ontvangt voor de bekostiging van materiaal voor
onderhoud van ons bijenpark en voor plantgoed zo'n 500 euro, dacht ik.
Tinus schakel jouw vereniging in en stel een plan op en dien het in. Zoek op internet bij Oranjefonds en Nederland doet. Bee3

bee-tree
Berichten:3493
Lid geworden op:za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds:1965
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Alle bloemen en plante weg.

Bericht door bee-tree » do 28 nov 2013, 21:52

Type in Google venster: Ministerie van Economische Zaken.
Dan verschijnt de site met het adres Bezuidenhoutseweg 73 2594 AC Den Haag o70 379 8911
Als je verder gaat kom je het CONTACTFORMULIER tegen. Daarin kun je jouw vraag stellen, enz.
Je hebt geen e-mailadres nodig om jouw vraag naar ze toe te sturen.
Je kunt het FORMULIER onmiddelijk via internet versturen. Je krijgt antwoord op jouw e-mailadres dat je
in het formulier hebt moeten invullen,

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten