Korfimkeren

In deze rubriek kunnen koppelingen geplaatst worden naar filmpjes op het internet, die iets met bijen te maken hebben.
Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:
Korfimkeren

Bericht door Bart de Coo » zo 26 okt 2008, 08:56

http://www.iwf.de/iwf/do/mkat/listing.aspx?Action=Schnell&SearchStr=Imkerei

8 afleveringen over een korfimkersbedrijf in Noord-Duitsland aan het begin van de jaren '80. Ongeveer een kwartier per deel, dacht ik.

Je treft in het rijtje ook nog een film aan over het vlechten van een bijenkorf van roggestro en wilgenspleut. Het filmpje dateert geloof ik uit de jaren '60. (Merk op hoe weinig Nederlands klompen eigenlijk zijn.)

jomme
Berichten:365
Lid geworden op:wo 20 apr 2011, 15:03
Locatie:Meulebeke
Contacteer:

Re: Korfimkeren

Bericht door jomme » zo 26 feb 2012, 20:45


Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: Korfimkeren

Bericht door semar » ma 27 feb 2012, 12:44

ja het iwf is bankroet sinds 2011.
volgens hun website worden ze later nog verhandeld maar niets meer vernomen
http://www.iwf.de

jammer ze maakten een aantal uitstekende bijenfilms,
oa.

Aufzucht von bienenköninginnen
Bienenhaltung in der rotation
selecttion der honingbiene

aanwinst voor ieder imker of vereniging.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten:1210
Lid geworden op:ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Korfimkeren

Bericht door Albert Stoter » ma 27 feb 2012, 17:10

Ik heb ze gevraagd of ik hun filmpje van de rotatiemethode op Imkerpedia mocht zetten (mede omdat Hennie Kroese daar bij de originele duitstalige versie een mooie ondertiteling heeft gemaakt), maar ik kreeg helaas de volgende reactie:

unser Haus befindet sich in Liquidation, aus diesem Grund können wir Ihnen eine Nutzung des Materials für Imkerpedia leider nicht gestatten.

Im Rahmen der Liquidation wird dafür Sorge zu tragen sein, dass die Nutzungsrechte auf einen künftigen Rechtsträger übergehen, um die Bestände der IWF auch weiterhin interessierten Kreisen in Wissenschaft und Lehre zugänglich zu machen. Hierzu werden derzeit mögliche Modelle umfassend geprüft. Die Klärung wird noch einige Zeit in Anspruch nehmen. Bis zu diesem Zeitpunkt sind unsere Medien leider nicht zugänglich. Sobald eine Entscheidung getroffen ist, wer unsere Medien und die entsprechenden Rechte übernimmt, werden Sie auf folgender Seite informiert: http://www.iwf.de/


jomme
Berichten:365
Lid geworden op:wo 20 apr 2011, 15:03
Locatie:Meulebeke
Contacteer:

Re: Korfimkeren

Bericht door jomme » di 28 feb 2012, 00:25

Albert Stoter schreef:Ik heb ze gevraagd of ik hun filmpje van de rotatiemethode op Imkerpedia mocht zetten (mede omdat Hennie Kroese daar bij de originele duitstalige versie een mooie ondertiteling heeft gemaakt), maar ik kreeg helaas de volgende reactie:

unser Haus befindet sich in Liquidation, aus diesem Grund können wir Ihnen eine Nutzung des Materials für Imkerpedia leider nicht gestatten.

Im Rahmen der Liquidation wird dafür Sorge zu tragen sein, dass die Nutzungsrechte auf einen künftigen Rechtsträger übergehen, um die Bestände der IWF auch weiterhin interessierten Kreisen in Wissenschaft und Lehre zugänglich zu machen. Hierzu werden derzeit mögliche Modelle umfassend geprüft. Die Klärung wird noch einige Zeit in Anspruch nehmen. Bis zu diesem Zeitpunkt sind unsere Medien leider nicht zugänglich. Sobald eine Entscheidung getroffen ist, wer unsere Medien und die entsprechenden Rechte übernimmt, werden Sie auf folgender Seite informiert: http://www.iwf.de/
Hallo Albert,

Kun je in het kort in het Bederlands vertellen wat ze hier zeggen? Van Duits krijg ik beroertes :o

Gebruikersavatar
Erik Konijn
Berichten:480
Lid geworden op:di 20 sep 2011, 20:20
Imker sinds:2012
Aantal volken:25
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:Limmen
Contacteer:

Re: Korfimkeren

Bericht door Erik Konijn » di 28 feb 2012, 06:19

Je kunt het stukje kopieren en daarna naar vertaalprogamma (http://www.vertalen.nu/zinnen/) op duits - nederlands zetten en klaar is kees.
Ik kan ook geen Duits maar lang leve het internet. :D

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten:1962
Lid geworden op:vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds:2003
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie:De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Korfimkeren

Bericht door Tieme » di 28 feb 2012, 09:00

IWF is failliet gegaan en er is nog niet duidelijk naar wie de rechten van de films zullen gaan. Wie deze films dus op internet plaatst maakt zich schuldig aan piraterij. Ze staan al op Youtube en ik denk dat er alleen geen actie ondernomen wordt omdat IWF dus jammer genoeg ter ziele is. Zogauw iemand de rechten heeft overgenemen zal ook tegen de beschikbaarheid op Youtube wel actie ondernomen worden.

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Korfimkeren

Bericht door Oude Essink » di 28 feb 2012, 09:47

Je kunt het stukje kopieren en daarna naar vertaalprogamma
Ik heb nog nooit een vertaalprogramma ontmoet, dat goed omging met imkerijtermen. Stop ons bijenjargon in zo'n pogramma en je krijgt onleesbare onzin retour.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten:1962
Lid geworden op:vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds:2003
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie:De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Korfimkeren

Bericht door Tieme » di 28 feb 2012, 10:23

Hallo Hennie,

In het bericht staan geen imkertermen, maar je hebt zeker gelijk. Vertaalprogrammas zijn eigenlijk alleen handig om een indruk te krijgen van wat er staat.

groeten,

Tieme

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten