Zwarte Bij

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Plaats reactie
Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:
Zwarte Bij

Bericht door Jaap v.Popering » ma 08 okt 2012, 22:01

Vorige week heb ik de laatste suiker voor dit jaar weer gevoerd , maar een volk blijft een beetje onrustig .
Om die reden heb ik die vandaag even bekeken ,een volk op 8 ramen met bijen en op 3 ramen broed , iets om op te letten zijn zeker de zwart en vrijwel onbehaarde bijen ( zie gele pijl )
Dit zou op ; Chronic Paralysis Virus kunnen wijzen . :wink:


Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten:1543
Lid geworden op:di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds:2010
Aantal volken:0

Re: Zwarte Bij

Bericht door alfa vulgaris » di 09 okt 2012, 00:43

Hmm.zitten NU ook nog darren in :think:

CPV ?

Kan me niet herinneren dat ik dat ben tegengekomen of ben ik op het verkeerde moment serieus?

Alfa

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: Zwarte Bij

Bericht door semar » di 09 okt 2012, 10:39

Mijn volken laten ieder jaar wat darren overwinteren,
die zijn in het voorjaar trouwens verdwenen hoor.

komt vaker voor zeker bij een buckfast lijn, sterke volken doen dit vaker,
de bijen lezen de boekjes niet :wink:

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten:1675
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1977
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Zwarte Bij

Bericht door Kroese » di 09 okt 2012, 12:07

Jaap v.Popering schreef:iets om op te letten zijn zeker de zwart en vrijwel onbehaarde bijen ( zie gele pijl )
Kan ook zijn dat die bij in de suikerwater heeft gezwommen, dan werkt als gel in de haren :wink:
Maar dat een zwart volk nog zoveel darren en darrenbroed heeft, is wel opmerkelijk. Misschien is er toch wat met de moer aan de hand. Lamme poot of binnenkort uitgelegd? Of het zijn nog relatief jonge darren, van een voorgaande moer? Zeg het maar....
Laatst gewijzigd door Kroese op di 09 okt 2012, 21:15, 1 keer totaal gewijzigd.

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: Zwarte Bij

Bericht door A.A. Staals » di 09 okt 2012, 12:53

Kroese schreef: Maar in dat geval had je wel darrenboed gezien. Of het zijn nog relatief jonge darren, van een voorgaande moer? Zeg het maar....
Als je goed kijkt zie je dat ook. Rechts onder wordt er net een geboren. :o

ad staals

Vespa
Berichten:15
Lid geworden op:di 20 sep 2011, 15:41
Contacteer:

Re: Zwarte Bij

Bericht door Vespa » di 09 okt 2012, 17:54

Worden we hier, door te wijzen op een virus, op het verkeerde been gezet? Kan het geen darrenbroedige moer zijn? Het genoemde virus veroorzaakt, ik heb het overigens op moeten zoeken, een aantal andere kenmerkende factoren. Eierleggende werksters waren wel eerder opgemerkt, neem ik aan. Kaal door vechten vanwege roverij. Iets dat een bekend fenomeen is, evenals bultbroed veroorzaakt door....

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Zwarte Bij

Bericht door Jaap v.Popering » di 09 okt 2012, 18:51

Vespa schreef:Worden we hier, door te wijzen op een virus, op het verkeerde been gezet? .
Gedeeltelijk ja . zie hier



Het is een volk wat eigenlijk aan mijn aandacht ontsnapt is :shock: . Het heeft heel laat gezwermd ,ik had eitjes en larfjes gezien , daarna bij het inwinteren van mijn volken niet meer aan gedacht tot ik deze week zag dat het onrustiger was dan mijn andere volken .

Wat mij verbaasd is dat de bijen de eitjes verdeeld hebben en een vrijwel aaneengesloten broednest van hebben gemaakt . Wat je verder op de foto ziet is zo genaamd bultbroed , maar niet zo hoog dan ik normaal gewend ben .
Ook de darren zijn maar ietsje groter dan de werkbijen . Op de foto heb ik er 14 aangekruist welke zeker darren zijn ( bij sommige te zien aan de ogen , en andere is een gedeelte van de rug onbehaard ), bij deze zijn enkel de onderste twee ringen behaard .

Ook zwart onbehaarde bijen heb ik diverse aangetroffen vandaar ( gezien de situatie van het volk ) dat mijn gedachte uitgaat naar een virus en niet naar roverij of suikerwater .


tonie-v
Berichten:86
Lid geworden op:ma 31 mei 2010, 09:29
Imker sinds:1977
Aantal volken:20
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:De Lutte
Contacteer:

Re: Zwarte Bij

Bericht door tonie-v » wo 10 okt 2012, 10:45

hallo?

Bijen verleggen geen eitjes! Het is duidelijk te zien dat er meerdere eitjes in een cel zitten! Conclusie normaal : eierlegende werkster! ????

Verder kan ik alleen aanraden om de raat eens te wisselen, dan worden de bijen ook wel weer groter! :-)
als er een eierleggende werkster is zou ik niet meer samenvoegen!

maar dat is mijn mening! We zijn imkers :-)

groetjes
ajv

BBBeez
Berichten:120
Lid geworden op:di 27 feb 2007, 17:26
Imker sinds:2007
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica (beebreed)
Locatie:Den Haag
Contacteer:

Re: Zwarte Bij

Bericht door BBBeez » wo 10 okt 2012, 15:14

tonie-v schreef:hallo?

Bijen verleggen geen eitjes! Het is duidelijk te zien dat er meerdere eitjes in een cel zitten! Conclusie normaal : eierlegende werkster!
Precies. In het volk zitten alleen nog oudere overblijvende (versleten) werksters die hun haren inmiddels verloren hebben.

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Zwarte Bij

Bericht door Jaap v.Popering » wo 10 okt 2012, 20:41

tonie-v schreef:hallo?

Bijen verleggen geen eitjes! Het is duidelijk te zien dat er meerdere eitjes in een cel zitten! Conclusie normaal : eierlegende werkster! ????

Verder kan ik alleen aanraden om de raat eens te wisselen, dan worden de bijen ook wel weer groter! :-)

s
Ik ben eerst begonnen om je raad op te volgen en raatvernieuwing toegepast :D

( Bijen verleggen geen eitjes ) Ook hier zie ik duidelijk dat er meerdere eitjes in een cel staan , of zij nu die opeten of buiten gooien weet ik niet , maar ik heb geen enkele cel kunnen vinden waar meerdere poppen in zitten :think:

( conclusie normaal ) Dat zal zeer zeker waar zijn , maar wij weten ook niet altijd alles :roll: Zo wist ik niet dat er darren uit een eitje van een leggende werkbij geboren ( in dit geval ) maar net zo groot zijn dan een werkster .
Wanneer ik geen foto's gemaakt had zou ik dit nu nog niet weten , Op de computer is mij pas gebleken dat er zo veel darren waren , ook was mij dat bij de controle van het volk niet opgevallen , en het was toch niet mijn eerste volk in mijn loopbaan met een leggende werkbij :snooty: Verder heb ik dit volk direct al een tiental meters voor mijn stal gedeponeerd , een kleiner volkje op die plaats gezet en hebben zij zich in kunnen bedelen .



BBBeez Denk jij dat het net als bij mij is , hoe ouder ik wordt hoe minder haar ik op mijn hoofd krijg :whistle:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 56 gasten