invloed van varroa bestrijding

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gebruikersavatar
martin b
Berichten:634
Lid geworden op:do 27 dec 2007, 20:24
Imker sinds:1976
Aantal volken:20
Bijenras(sen):buckfast-bastaars
Locatie:Eibergen
Contacteer:
invloed van varroa bestrijding

Bericht door martin b » zo 23 nov 2008, 22:38

Het was even zoeken op het forum maar ik heb het gevonden.

Oxaalzuur zorgt er ook voor dat het harde pantser van de bij, die haar toch ook beschermt tegen virussen en bacteriële besmettingen, week wordt door het invreten van het gebruikte oxaalzuur. Hoe meer men gebruik maakt van dat zuur hoe hoger de kans op besmetting van een of ander virus. Voor het ogenblik zijn zo'n twintig soorten virussen bij bijen ontdekt waarvan vier gevaarlijk zijn voor onze bijen. (laatste Symposium bijenziekten te Gent)

Zo hebben de meeste bestijding middelen voor de varroa wel een bijwerking.
En daarom houden we ons aan richtlijnen die zorgen dat de bijen er miniemaal aan blootgesteld zijn.
Zo als bij de winterbijen, niet te veel, te vaak anders hebben we in het voorjaar te zwakke bijen om het volk op gang te brengen.

Maar nu de koningin die meerdere jaren mee gaat, zij wordt dan wel blootgesteld aan meedere behandeling en.
Wat is hier de invloed van. Gaat zij er dan lichamelijk op achteruit. Kan het zo zijn dat ze door haar slechte conditie, bijen voortbrengt die ook wat zwakker zijn. Dat de eitjes die ze legt al wat missen aan vitality zodat ze niet uit groeien tot een sterke gezonde bijen.

Uiterlijk lijken ze gezond maar van binnen zijn ze zwakker, geen krachtpatsers maar kneusjes.(overdreven weergegeven)
Als dat zo is dan is een neerwaartse spiraal in werking gezet, eitjes die wat minder zijn, larven die gevoerd worden door bijen die zelfniet goed in conditie zijn. Bij elke generatie die geboren word zal dat effect wat sterken zijn.

En dat niet alleen bij de werksters, maar ook bij de darren en koningen. kweken we zo bijen die vatbare voor ziekte zijn.
We zijn al jaren lang aan het imkeren met de varroa en hebben we dit over het hoofd gezien ? Of niet.

Een tijd terug een artikel gelezen over dat we elk jaar alle volkeren en raat vervangen zoude moeten doen. Dat leek me toen wel er drastisch, maar nu, ik weet het niet. Voor de koningin lijk me dit wel van toepassing.

Maar wat denken jullie.

martin

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: invloed van varroa bestrijding

Bericht door Bart de Coo » zo 23 nov 2008, 23:44

Je bent zeker niet de eerste die zich hier het hoofd over breekt.

Ik las wel eens het advies om eerst de koningin uit het volk te halen en die tijdelijk apart te zetten, terwijl je het volk benevelt met oxaalzuur. Maar ja, als je die moer weer terug zet, dan zit er nog zo veel zuur aan die bijtjes, dat die moer er alsnog veel van zal meepikken, denk ik. Misschien moeten we met het oog op de herhaalde varroabestrijding toe naar een snellere moervervanging. Dus nooit een moer langer aanhouden dan 1 jaar.

Zo klaagt iedereen bij ons op de vereniging over de bijwerking van Thymovar. Volgens veel van onze leden 'verbrandt' het broed dat net onder de Thymovarstrip zit. ik heb die ervaring niet zo. Met mierenzuur is dit probleem bekend en er zijn allerhande trucjes om het te voorkomen - Liebig-verdamper op klosjes zetten, flesje mierenzuur omgekeerd op een schoteltje zetten, Nassenheider-verdamper inhangen met een voerraam ertussen.

Wat precies het voordeel zou zijn van volledige raatvernieuwing, ontgaat mij. Maar ik ben wel van plan om het volgend seizoen te gaan toepassen. Ik zie alleen de link niet tussen de gevaren van bestrijdingsmiddelen en volledige raatvernieuwing. Zou jij volledige raatvernieuwing willen toepassen en dan de chemische bestrijding achterwege willen laten? Nee toch? het een is geen alternatief voor het ander. Het is en-en, niet of-of.


Groet,


Bart de Coo

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: invloed van varroa bestrijding

Bericht door Jaap v.Popering » ma 24 nov 2008, 09:20

Bart de Coo schreef:

Wat precies het voordeel zou zijn van volledige raatvernieuwing, ontgaat mij.

Prof Dr van Praagh heeft dat op de studiedag in Boxtel duidelijk uiteen gezet .
Zij noemen dat de ; Celler rotatie methode .


Jaap v P

Gebruikersavatar
hans hoogendoorn
Berichten:929
Lid geworden op:di 18 mei 2004, 19:06
Locatie:Veelerveen
Contacteer:

Re: invloed van varroa bestrijding

Bericht door hans hoogendoorn » ma 24 nov 2008, 09:50

[quote="Bart de Coo"]


Wat precies het voordeel zou zijn van volledige raatvernieuwing, ontgaat mij.[/quote]

Ziektekiemen verminderen, zoals nosema.
Je kunt zelfs (mits correct toegepast) Avb teboven komen.
Je gaat min of meer terug naar de natuurlijke situatie. (een zwerm begint ook opnieuw met raat bouwen)
Bijen bouwen graag. (in het seizoen, warmte en voer nodig)

Met vriendelijke groet

Hans Hoogendoorn

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: invloed van varroa bestrijding

Bericht door Piet Jager » ma 24 nov 2008, 16:47

Martin schrijft: 'Als dat zo is dan is een neerwaartse spiraal in werking gezet, eitjes die wat minder zijn, larven die gevoerd worden door bijen die zelfniet goed in conditie zijn. Bij elke generatie die geboren word zal dat effect wat sterken zijn'
Temeer daar we nauwelijks weten wat het korte en lange termijn effect bij een oxaalzuurbehandeling is op onze bijen. Worden ze soms blind, half blind of later blind geboren? Wat is het effect daarvan op hun zeer gevoelige antennes? Raken ze daardoor soms gedesoriënteerd? Wat weten we van het effect van de kristallen, die later neerslaan en achterblijven op bijen en raat? Wat weten we van het effect op het inwendig organisme van de bij? Leeft ze daardoor soms korter? Bij gestreste dieren gaat de weerstand acuut achteruit. Zou dat bij onze bijen niet zo zijn? Waarom verbrandt de tong van de varroamijt en zou die bij onze bijen niet worden aangetast? Hoe moeten ze later met zo'n verbrande tong hun kroost verzorgen? Misschien voelen ze zich lichamelijk wel zo gehandicapt en beroerd, dat ze er maar liever van door gaan. Ze kunnen de gemeenschap toch geen enkele dienst meer bewijzen. Wegwezen!

!Piet

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: invloed van varroa bestrijding

Bericht door Bart de Coo » ma 24 nov 2008, 23:50

Piet,

Volgens mij zijn er toch te veel zaken te noemen die in strijd zijn met het door jou geschetste beeld. Toen ik in december 2006 ontdekte dat alle 6 mijn volken waren verdwenen, had ik het hele seizoen lang geen oxaalzuur gebruikt. De imker die zijn kasten naast de mijne op de verenigingsstal heeft staan, heeft zo te zien een flinke wintersterfte, nu al. Ik weet heel zeker dat hij geen oxaalzuur gebruikt: hij vertrouwt het goedje voor geen cent.

Dan is nog niet verklaard waarom de verdwijnziekte vooral in oktober/november lijkt toe te slaan. Oxaalzuur wordt bijvoorbeeld en met name gebruikt in de zwermtijd, als de volken broedloos zijn. De eerstvolgende keer dat de volken broedloos zijn is december. Op dat moment heeft de verdwijnziekte al toegeslagen. Oxaalzuur is dan een 'unusual suspect'.

Omgekeerd geldt dat volken die in de zwermtijd en in december met oxaalzuur behandeld zijn, prachtig kunnen uitwinteren. Daarvoor hoef ik alleen maar aan de laatste uitwintering van mijn eigen volken te denken.

Tot nog toe richt ik mij vooral op oxaalzuur. Maar je kunt een dergelijk verhaal ook houden over de herfstbehandeling met mierenzuur en Thymovar. Die behandelingen dateren van het begin van de jaren '80, zover ik weet. De opkomst van de verdwijnziekte begon in het voorjaar van 2000, geloof ik. Daar zit dus een gat van bijna 20 jaar.

Nee, je verhaal klinkt logisch, maar er is veel tegenin te brengen.


Groet,


Bart de Coo

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: invloed van varroa bestrijding

Bericht door Jaap v.Popering » di 25 nov 2008, 09:45

Bart de Coo schreef:
Dan is nog niet verklaard waarom de verdwijnziekte vooral in oktober/november lijkt toe te slaan.
Bart.

Dit is al jaren bekend .
Als de varoa druk in de na zomer te groot is , zijn bijna alle bijen die in de herfst geboren worden ( de winterbijen )besmet met een of ander virus .
Op het eind van het inwinteren zijn de oude bijen op het eind van hun leven , en de jonge bijen ziek . Gevolg de oude bijen verlaten de kast om te sterven , en de jonge bijen verlaten de kast omdat zij ziek zijn .

Zo is dan bijna alles verdwenen

Jaap v P

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: invloed van varroa bestrijding

Bericht door Piet Jager » di 25 nov 2008, 13:56

Bart,

1. Ik reflecteer op het stukje van Martin: "Als dat zo is, dan... etc........Bij elke generatie die geboren wordt zal dat effect wat sterker zijn"

2. Oxaalzuur is bij landurige of herhaalde blootstelling: Mutageen!!!
Een mutageen (samenvoeging van mutatie en genese) is een chemische stof die het DNA beschadigt en zo erfelijke veranderingen kan veroorzaken (mutaties). Mutagene stoffen zijn stoffen die (langzaam) het DNA in de celkern veranderen.

P.S. - Als dat hier het geval mocht zijn, dan krijgen de bijen van de imkers, die geen oxaalzuurbehandeling toepassen, er op termijn via de bevruchting van hun moeren ook een tik van mee!

!Piet

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: invloed van varroa bestrijding

Bericht door LWPisa » di 25 nov 2008, 14:01

Tsja...waarom hebben sommige grote imkers en allerlei kleine zoals ik die oxaalzuur gebruiken nauwelijks sterfte?

Oxaalzuur mutageen, vast wel in hoge doses voor muizen...

L

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: invloed van varroa bestrijding

Bericht door Piet Jager » di 25 nov 2008, 14:28

Lenard,

Die mutagenen gaan via de moer over naar een volgende generatie. Als je een moer meerdere jaren mee laat gaan (b.v. teeltmoeren bij vermeerderaars) en elk jaar met oxaalzuur behandelt, geeft dat meer risico op mutagenen dan wanneer je de moer slechts 1 jaar mee laat gaan. Grote imkers laten de moeren veelal 1 jaar mee gaan en misschien doe jij dat ook wel.

!Piet

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten