Dan hier nog even een reactie van mij.
(APENSTAART)ria: Jij schrijft:
Welk van deze middelen zijn in de winter toegepast. Is dat de coumaphos in de vorm van Perizine?We hebben toen Apistan, Coumaphos, Mite Away, Mite Gone en als ik me niet vergis, Apiguard vergeleken.
(APENSTAART)hennie:
Volgens mij heeft hij het over het vergelijk tussen stapelkasten en achterbehandelingskasten!! Overigens in het boek van Groenveld worden de bijen ook op één BK ingewinterd en hij schrijft ook dat 10 kg suiker per volk voldoende is.Dan heb je het toch over de hele hele oude korfimkerij;
In, ik denk 90% van de gevallen, zitten de volken die ik op twee BK's inwinter tussen de eerste en tweede BK in. Bovendien bevindt zich in de bovenste BK het wintervoer en bijen zitten liever niet op voerramen maar op lege ramen omdat dat warmer is. Dus van het verwijderen van de dekplank zie je geen bijen. Je kunt erover discusieren of je een dergelijk volk op één broedkamer moet inwinteren. Ik doe het niet omdat ik, in september, mijn hoofdvolken van een nieuwe koningin voorzie door het hoofdvolk te verenigen met een zes- of drieramer. Ik heb dan al moeite genoeg ruimte te maken zodat de broedramen uit de zes- en drieramers in de hoofdvolken kunnen. Laat staan dat ik dan nog eens 10 ramen zou moeten verwijderen.Ik voor mij zou vinden, dat een volk, op twee bk's ingewinterd, waarvan de tros op dit moment nog in de onderbak zit, te ruim is ingewinterd en in grootte niet verschilt van mijn 10 ramer.
(APENSTAART)gerard:
Ten eerste breek ik de adviezen niet af. Ik vind/vond alleen dat Hennie beweerde dat de wintersterfte veroorzaakt wordt door het openen van de volken in de winter en daar ben ik het niet mee eens (zie Hennie's bijdrage geplaatst op 26-12-07)Waarom dan telkens hun adviezen/richtlijnen zo proberen af te breken?
Ten tweede Gerard, is dit een discussiesite. Als je het met iemands mening niet eens bent, kun je dat kenbaar maken. Zo zullen er denk ik ook legio imkers zijn die het niet eens zijn met mijn beweringen.
Groeten................
Gerard Boswinkel