Alex,Alex Mönch schreef:Hoi Willem,
Elk volk heeft een bepaalde resistentie tegen virussen.
Dat er onderlinge verschillen zijn is ik niet meer dan logisch.
Bij mij heeft 1 volk hier ook behoorlijk last van,maar omdat het zo n enorm groot volk is,maakt het op het totaal niet zoveel uit.
De 2 volken aan weerszijden helemaal niks.(staan er vlak naast)
Dit zijn dan ook andere Buckfast lijnen die blijkbaar minder gevoelig zijn voor deze virussen.
Op deze foto zijn de meeste doden van dit ene volk en de zieke dames en darren die ik elke dag zie rondlopen zijn voor mij makkelijk te herkennen aan een andere kleur.De darren worden opgegeten door muizen.
Ik maak me hier totaal niet druk om,want elk jaar rond deze tijd,kom ik wel eens 1 of 2 volken tegen met hetzelfde ....hetgeen altijd verdwijnt nadat ik klaar ben met de varoa bestrijding.
Wanneer ik met 1 lijn zou werken en die zou wat vatbaarder zijn voor deze virussen,dan zouden er voor alle kasten deze hoeveelheden liggen.
Dit is nu juist het vreemde. Bij mij liggen er geen dode bijen voor de kasten. Er worden ook geen dode bijen uit de kast gegooid. Ze lopen op meters afstand door de tuin te rennen en gaan dan op meters afstand dood. Je kan best gelijk hebben dat het een virus is. Het neemt gelukkig niet toe. En bij regenachtig weer zoals vandaag zie ik er ook geen rond lopen. Dit terwijl ze nu al wel behoorlijk vliegen.