ronde bijenkasten tegen varroamijten

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:
Re: ronde bijenkasten tegen varroamijten

Bericht door Oude Essink » vr 04 feb 2005, 19:53

Als je geen tijd of plaats meer hebt voor die diertjes, laat ze dan zoemen in het bos en geef haar aan de natuur terug; bijen zullen zich nooit kunnen plooien naar de grillen van de imker die niet meer aanvoelt, wat haar eigenlijke aard en habitat is. je kunt van wolven geen schoothondjes maken en van tijgers geen lieve poesjes voor de kachel; de bij is nu eenmaal niet voor de imker geschapen. [V]
hennie oes

Afbeelding

Bieboerke
Berichten:167
Lid geworden op:ma 17 jan 2005, 13:31
Locatie:Hansbeke
Contacteer:

Re: ronde bijenkasten tegen varroamijten

Bericht door Bieboerke » za 05 feb 2005, 18:09

Jelte Pieter Dijkstra schreef:
Nu kun je bij elke kast een zwerm of zelfs meerdere af laten komen, Het is past veel meer in deze tijd.
Hoe kom je in godsnaam aan zo'n larie. Zwermen betekenen in deze tijd verlies aan haalkracht, werk op ongepast ogenblik, doppen breken (en vergeten) en nog veel meer ongemakken. Er zijn genoeg gemakkelijke werkwijzen waarbij het zwermen tot een absoluut minimum beperkt blijft.
mvg,
Bieboerke

Minne Bonnema.
Berichten:252
Lid geworden op:za 06 jan 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: ronde bijenkasten tegen varroamijten

Bericht door Minne Bonnema. » za 05 feb 2005, 19:56

Citaat:
>>>>Hoe kom je in godsnaam aan zo'n larie. Zwermen betekenen in deze tijd verlies aan haalkracht, werk op ongepast ogenblik, doppen breken (en vergeten) en nog veel meer ongemakken. Er zijn genoeg gemakkelijke werkwijzen waarbij het zwermen tot een absoluut minimum beperkt blijft.
mvg,
Bieboerke.<<<<<<<

Ook al behept door de prestatie maatschappij.Laat een ieder toch naar eigen inzicht imkeren.

Met Vgr Minne.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: ronde bijenkasten tegen varroamijten

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 06 feb 2005, 13:26

Als je geen tijd of plaats meer hebt voor die diertjes, laat ze dan zoemen in het bos en geef haar aan de natuur terug; bijen zullen zich nooit kunnen plooien naar de grillen van de imker die niet meer aanvoelt, wat haar eigenlijke aard en habitat is. je kunt van wolven geen schoothondjes maken en van tijgers geen lieve poesjes voor de kachel; de bij is nu eenmaal niet voor de imker geschapen.
Ik ben het hier mee oneens. Ik dnek dat ik mijn bijen prima aanvoel en houd me het recht voor om bijna eindeloos te manipuleren met bijen. Bovendien vind ik onze bijen erg gedomisticeerd, zodat van natuurlijke bijen geen sprake meer is.
Hoe kom je in godsnaam aan zo'n larie. Zwermen betekenen in deze tijd verlies aan haalkracht, werk op ongepast ogenblik, doppen breken (en vergeten) en nog veel meer ongemakken. Er zijn genoeg gemakkelijke werkwijzen waarbij het zwermen tot een absoluut minimum beperkt blijft.
Accoord.
Ik doel eigenlijk niet op de zwermmethode, maar meer op de 'ronddraaimethode'. Ik denk inderdaad dat de zwermethode uit de tijd is, alhoewel het vernieuwende aspect, maar ook de bestaande volkssplitsing mij enorm aanspreken. In dat opzicht denk ik dat met de rondraaiende kast misschien de zwermmethode weer in zicht komt.

j.p.

Henk Klok
Berichten:761
Lid geworden op:wo 17 jan 2001, 00:00

Re: ronde bijenkasten tegen varroamijten

Bericht door Henk Klok » zo 06 feb 2005, 13:42

Bovendien vind ik onze bijen erg gedomisticeerd, zodat van natuurlijke bijen geen sprake meer is.
Jelte,
dit geloof je toch niet werkelijk? De bijen zijn toch niet als een schoothondje gedomesticeerd? Laat ze zwermen en ze gaan hun eigen gang weer. Ze staan niet s'avonds te wachten op een bakje bijenvoer. Wij stoppen de bijen in kasten, sommigen zelfs in draaiende kasten, maar dat zegt toch niets over de bijen?
Dat jij je het recht voorbehoudt ze eindeloos te manipuleren klinkt wel erg als god spelen.
Ik geef toe dat iedereen die bijen in kasten houdt bezig is met een vorm van manipulatie, maar ik vind dat je toch moet proberen de bijen zo natuurlijk mogelijk te laten leven in een kast.

Groet,
Henk

garrit
Berichten:71
Lid geworden op:do 10 jun 2004, 19:56
Contacteer:

Re: ronde bijenkasten tegen varroamijten

Bericht door garrit » zo 06 feb 2005, 21:14

Hallo imkers,
ik heb een email teruggekregen van mr Kónya Lajos. De vertaling volgt nog. Kort een paar interessante details:
1 de bijen worden niet agressief van het draaien
2 de raten worden horizontaal uitgebouwdt
3 de buitenste twee raten draaien niet
Er komt een demonstratiedag speciaal voor niet Hongaarse imkers in april.
Groetjes Garrit
ps:het is niet zo dat ik voorstander ben van deze high-tech kast maar wie weet wat we er van kunnen leren.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: ronde bijenkasten tegen varroamijten

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 06 feb 2005, 23:32

Er komt een demonstratiedag speciaal voor niet Hongaarse imkers in april.
Zeker 1 april???:D:D:D:D:D:D:D:D:D

j.p.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: ronde bijenkasten tegen varroamijten

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 06 feb 2005, 23:37

de buitenste twee raten draaien niet
Dat is opmerkelijk, ik snap even niet hoe ze dat een twee voor elkaar fabriceren.

j.p.

garrit
Berichten:71
Lid geworden op:do 10 jun 2004, 19:56
Contacteer:

Re: ronde bijenkasten tegen varroamijten

Bericht door garrit » ma 07 feb 2005, 19:28

Hier is de brief van de heer Kónya:

Geachte G.Kelholt!

Ik ben heel blij om te horen ,dat imkers uit Nederland interesse hebben in mijn uitvinding
en ik beantwoord graag hun vragen.
Verandert de legkracht van de moer in het draainest?
Ja het verandert, in de ramen van het draainest legt de moer meer dan in een traditieonele kast, daarom zijn hierin de volken ook sterker.
Hoe gebeurdt dit?
De bijen maken instinctief een honingkrans boven het broednest, op deze honing overwinteren ze. Vanaf midden april, wanneer het draaien begint, zetten we het honingkamer boven het draainest.
De raten draaien elke dag 180 graden en zo komt de nog van de winter overgebleven honingkrans bij de opening van de kast. De bijen brengen de honing vanuit de draaikast naar de (stilstande) honingkamer, de moer maakt meteen gebruik van de past schoongemakte cellen en legt haar eieren erin. Hierdoor wordt het broedgedeelte en het voergedeelte gescheiden. De honing gaat naar boven in de honingkamer en in de ronde broedkamerramen van raam tot raam alleen broed, behalve de twee buitenste ramen waar alleen honing en stuifmeel zit. De onderste opening is zo gemaakt dat de buitenste twee ramen afgedekt,beschermd zijn. Deze twee ramen mag de imker van de bijen niet wegnemen dit is hun gouden vooraad voor tijden met weinig dracht. Het broednest wordt elke dag éénkeer lanzaam 180 graden gedraaid en het stoort de bijen of de moer niet, ze worden er niet agressief van en ze steken ook niet. Men kan rustig na het draaien in het kast kijken.
In de kast geplaatste kunstraat bouwen ze keurrig uit met het verschil dat in de traditionele kast staan de cellen naar boven gericht en in de draainest staan ze horizontaal. Dit komt door het draaien maar het is zeer gunstig omdat uit deze horizontale cellen het verse vloeibare nectaar uitloopt zijn de bijen genoodzaakt het naar boven te brengen in het honingkamer. Hierdoor wordt de leg van de moer nooit belemmerd door cellen met voer en hierdoor worden de volken sterker en kan men meer honing verwachten.Als het draaien in augustus stopt, maken de bijen weer instinktief hun honingkrans boven het broed. De dike rijpe nectar blijft goed zitten in de horizontale cellen. De honingkamer wordt pas weggehaald als het volk onder in het broedgedeelte ca. 20Kg honing heeft, dit is hun wintervoorraad.
Het maken van de kast heeft een gouden regel, het vlieggat en de ruimte tussen de kast en de ramen moet 9mm zijn. Als die regel wordt aangehouden zullen de bijen geen wilde bouwwerken maken en worden de ramen met de wand niet bij elkaar gekit met propolis. De roterende draainestkast is met deze regel gebouwd, de binnenkant van het draainest is ook rond met een ruimte van 9mm tussen raat en wand.
Geachte Garrit Kelholt, ik hoop u hiermee alle vragen beantwoord te hebben. Heeft u of u imkervrinden interesse om de kast in het echt te zien werken, 30.april hou ik een demonstratiedag in mijn imkerij speciaal voor buitenlandse imkers.U bent van harte welkom!

Met vrindelijke groeten, Kónya Lajos
06.02.2005


Groeten Garrit

Henk Klok
Berichten:761
Lid geworden op:wo 17 jan 2001, 00:00

Re: ronde bijenkasten tegen varroamijten

Bericht door Henk Klok » ma 07 feb 2005, 20:16

Garrit,

veel dank voor het vragen doormailen en het vertalen van het antwoord. De raten worden dus horizontaal uitgebouwd. Bijen kunnen dus blijkbaar goed omgaan met onverwachte en voor hen onnatuurlijke zaken.

Groet,
Henk

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten