Bijen houden 'zonder' varroabestrijding

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
heidecap
Contacteer:

Re: Bijen houden 'zonder' varroabestrijding

Bericht door heidecap »

Hennie Peters schreef: Dat kun je doen door je er zoveel mogelijk me te bemoeien maar ook door ze met rust te laten.
Weet je hoe je dat doet?
bijen met rust laten [}:)]
Ja, Hennie, nogmaals (wel de laatste poging) :

1999 eingewintert 150 - - 150
2000 überlebend 142 - - 142
2000 eingewintert 130 16 - 146
2001 überlebend 95 12 - 107
2001 eingewintert 90 11 17 118
2002 überlebend 21 6 0 27
2003 überlebend 7 - - 7
Hennie Peters
Contacteer:

Bericht door Hennie Peters »

Leg uit Thomas,

Mijn Duits is niet meer wat het geweest is. De enige vermeerdering die ik zie is een natuurlijke vermeerdering door zwermen. Je kunt dat lijstje nog 150 keer plaatsen maar vertel nu eens wat je bedoelt.

Ik kan jou wel vertellen wat ik bedoel.
Er wordt een onderzoek gedaan door 150 volken aan hun lot over te laten. Ik zie geen nergens dat er volken zijn opgesplitst of enige andere vermeerdering van volken behalve het op een natuurlijke manier afkomen van zwermen.

Populair gezegd: "Men doet er geen flikker meer aan en laat ze dood gaan".
Dan zeg jij tegen een ervaren imker en gerespecteerd deelnemer van dit forum: "Zo imker jij ook". Begrijp je nu wat ik bedoel?

groet,
Hennie
heidecap
Contacteer:

Bericht door heidecap »

Ho,ho, Hennie, niet boos worden svp.

Misschien ligt het aan mij, maar persoonlijk zie ik niet het verschil tussen :
- Niet ingrijpen in de volken, dus niet behandelen.
en
- er "geen flikker aan doen" zoals jij zegt.
maartenkleijne
Moderator
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door maartenkleijne »

Gerard, ik bedoel niet: "te weinig dracht, ze gaan dood van de honger", maar eerder: "ze moeten misschien teveel concurreren met elkaar om beperkte hoeveelheden kwaliteitsstuifmeel, daardoor kan hun conditie van jaar tot jaar steeds verder achteruit lopen".
Als er op het eiland hoofddrachten aanwezig zijn kunnen daar makkelijk 150 volken op fourageren, maar dat duurt maar een paar weken en draagt niet bij aan hun gezondheid.
1 imme heeft een territorium van meer dan 30 km2, dat is meer dan 4000 km2 voor 150 volken.
Ze kunnen wel op een beperkt gebied samenstaan als daar een overdaad aan dracht is.
Het eiland is weliswaar 3000km2, maar daarvan is een groot deel: bebouwing, weiland, akker en strand.
Bovendien is de winter daar lang, dus ze moeten echt in topconditie zijn om ook na een tegenvallende winter gezond te overleven

Thomas er is een duidelijke grens tussen met beleid de natuur zoveel mogelijk haar goede gang laten gaan en verwaarlozing. Zoals er ook een grens is tussen eindeloos goede verzorging en dierenmishandeling.
Toch doen veel imkers dingen waar de dierenbescherming tegen in opstand zou komen -als bijen hun iets konden schelen- zoals veel te veel bijen bij elkaar zetten als experiment zonder er verder nog naar om te zien, of midden in de winter het bijenhok open maken om de arme dieren vol met gif te spuiten.
Piet Jager
Contacteer:

Bericht door Piet Jager »

'žBond-Projekt' Gotland zur Varroatose-Toleranz ('žLeben und Sterben lassen') Dr. Ingemar Fries (Uppsala), Dr. Henrik Hansen (Roskilde), Anton Imdorf (Liebefeld), Âke Lyberg (Gotland), Dr. Peter Rosenkranz

Gotland is een Zweeds eiland in de Oostzee. Met een lengte van 125 km en een breedte van 55 km is het ook het grootste eiland van het land.

Gotland staat bekend om de vele burchten, ruïnes en oude dorpen. Het eiland bestaat uit kalksteen en heeft een gevarieerde natuur met onder andere naaldbossen, stranden, druipsteengrotten en rotsformaties. Het klimaat op Gotland is mild; het eiland heeft ook meer zonuren dan het vasteland van Zweden. Toerisme is de belangrijkste bron van inkomsten op het eiland.

!Piet
Hennie Peters
Contacteer:

Bericht door Hennie Peters »

Hierbij de nederlandse beschrijving van Gotland: http://nl.wikipedia.org/wiki/Gotland
Hoewel de engelse tekst net iets uitgebreider is: http://en.wikipedia.org/wiki/Gotland

De satelietfoto van Gotland Laat niet echt veel groen zien, ik neem aan dat de paarse en grijze kleur geen natuurgebied is maar bebouwing.
[image]/beeld/h/henniepeters/hennep_gotland.jpg[/image]

groet,
Hennie
frits dalm

Bericht door frits dalm »

Kreydt,
Leuk dat je duitse artikelen leest, laat
even zien dat je die taal beheerst en vertaal
het dan, niet iedereen is een andere taal machtig.
mvrgrFrits

Frits
buckfast_beekeeper
Contacteer:

Bericht door buckfast_beekeeper »

frits dalm schreef:
Kreydt,
Leuk dat je duitse artikelen leest, laat
even zien dat je die taal beheerst en vertaal
het dan, niet iedereen is een andere taal machtig.
mvrgrFrits

Frits
Een poging om aan uw wensen tegemoet te komen.

"bonden project" Gotland over Varroa tollerantie ("Laten leven en laten sterven")
Dr. Ingemar Fries(Uppsala), Dr. Hennik Hansen(Roskilde), Anton Imdorf(Liebefeld), Âke Lyberg(Gotland), Dr Peter Rosenkranz

In deze door het gezelschap van de vrienden van de deelstaat instituten ondersteund coöperatieproject werden in 1999 150 bijenvolken van verschillende herkomst op een geïsolleerd deel van het eiland opgesteld dit tot in het voorjaar 2003 zonder varroa bestrijding.
Spijtig genoeg zette de in 2002 waargenomen trend tot grote verliezen door de hoge varroa besmetting zich door. Van de in 2002 ingewinterde 27 volken waren er in april 2003 nog 7 met meer dan 1.500 bijen. Twee van deze volken waren zeer sterk en hadden geen tekenen van varroa schade. Van deze twee volken werden koninginnen nageteeld, op Gotland gepaard en in juli 2003 in Hohenheim in varroa besmette volken ingevoerd. Bij hen werden tijdens het seizoen 2004 populatiedynamische onderzoeken gedaan, dit in vergelijk met Carnica volken.
Jaar / Para / Origineel / Zwermen 1 / Zwermen 2 / Aantal volken
1999 ingewinterd 150 - - 150
2000 overlevend 142 - - 142
2000 ingewinterd 130 16 - 146
2001 overlevend 95 12 - 107
2001 ingewinterd 90 11 17 118
2002 overlevend 21 6 0 27
2003 overlevend 7 - - 7

Onze hoop, dat zich in deze eiland voorwaarden een stabiele populatie varroa tollerante bijenvolken zich kon vestigen, heeft zich niet voorgedaan. Of de overgebleven volken een bijzondere weerstand bezitten is niet geweten. Hier moeten bijkomende testen uitsluitsel brengen.

Hopelijk is hiermee de wens van een aantal gebruikers van het forum ingewilligd. Ik heb geprobeerd de tekst zo goed mogelijk weer te geven. Sorry als het taalkundig niet helemaal ok is.

mvg

Theo
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Bericht door Oude Essink »

Citaat Thomas:
Misschien ligt het aan mij, maar persoonlijk zie ik niet het verschil tussen :
- Niet ingrijpen in de volken, dus niet behandelen.
en
- er "geen flikker aan doen"
"C'est le ton qui le fait" hoef ik niet te vertalen hoop ik.

Niet ingrijpen = een bewust gekozen methode van omgaan met bijen, die respect voor de natuur veronderstelt.
geen flikker aan doen = een misdadige nalatigheid: die beestjes eerst van je afhankelijk maken en vervolgens aan haar lot overlaten.
hennie oes

Afbeelding
kreydt
Contacteer:

Bericht door kreydt »

Bedankt Theo,
Ik was juist bezich met de vertaling maar je heb me het werkje bespaard. Volgende keer zal ik dadelijk de vertaling meegeven als ik iets vind dat relevant is voor dit forum.

Terug naar de bijtjes en de varroa.
Als ik de publicaties moet geloven is men in heel de westerse wereld bezig met het onderzoek naar 'de bij' die met de mijten kan leven en toch aan de eisen, die we vooropstellen ( zachtaardig, haaldrift....) voldoet. Spijtig dat alle onderzoeken eindigen met " er moet nog verdere opvolging gebeuren" wat volgens mij wil zeggen "We weten het niet".
Dat er imkers zijn die possitieve resultaten halen is begrijpelijk ( bio diversiteit ) maar ik heb vraagtekens over het resultaat op lange termijn. Het vraagt al een reuze inzet om een ras-zuivere bij te behouden laat staan dat men op gen-detail de eigenschappen kan behouden zonder verbastering.
groetjes

kg
Plaats reactie