Dag Gerard,Gerard van Gastel schreef:
Als je 15 minuten in de volle zon ligt wordt je lekker bruin, er worden wat vitamines gevormd en je krijgt het lekker warm.
Verhoog je die tijd teveel (Langdurige blootstelling/ hogere concentratie) dan zal het behoorlijke schade kunnen opleveren.
Zo werkt het volgens mij met oxaalzuur ook; hou je je aan de regels en voorschriften dan gaat het goed. (PPO schrijft: Alleen als er volgens de spelregels wordt gewerkt, is oxaalzuur een goed bestrijdingsmiddel en veilig voor de imker).Waarom die proeven met 10 of 20 % hier beschrijven? Dat het dan schade oplevert kun je op je klompen aanvoelen en het geeft weer een negatief beeld.
Dat het niet is toegestaan in de bijenteelt in Nederland kan ik wel begrijpen; dan moet toelating worden aangevraagd, en dat kost hopen geld, veel meer dan dat het opbrengt. In de glastuinbouw wordt het geleverd in zakken van 25 kg (ongezuiverd)om de glasopstanden schoon te maken,dan is het blijkbaar rendabel, die grammetjes die wij gebruiken niet.
Enige terughoudendheid is echter nooit verkeerd, wellicht komt er nog gedegen onderzoek naar het gebruik van oxaalzuur, maar als de voorgeschreven concentratie zoveel schade oplevert dan had dat toch al wel langer opgevallen moeten zijn dunkt mij. Bij mij in ieder geval niet, en ik denk bij vele andere ook niet.
Zie voor je opmerking over de concentraties oxaalzuurgebruik in laboratorium onderzoek mijn bovenstaande reacties.
Wat betreft de kosten voor toelating van oxaalzuur misschien nog een interessante opmerking:
Apidologie 37 (2006) 98'“120
© INRA/DIB-AGIB/ EDP Sciences, 2006
DOI: 10.1051/apido:2005063
titel:
Oxalic acid for the control of varroosis in honey bee
colonies '“ a review
Eva RADEMACHER*, Marika HARZ
In all EU countries, government approval is
only given to a new veterinary drug after the
European Union's Agency for Evaluating
Medical Products (EMEA) has determined the
maximum residue limit (MRL) of the active
ingredient allowed in the final food product
according to Council Regulation (EEC) 2377/
90 (Mutinelli and Rademacher, 2002). This
procedure is intended to protect consumers
from dangerous residues in food resulting from
medicines used on animals. Conducted as a
common European project by scientific institutes
and beekeeper organisations from most
European countries, oxalic acid was listed in
Annex II of Council Regulation (EEC) 2377/90
in December 2003 (Rademacher and Imdorf,
2004). This means that the substance is
declared not dangerous and that no residue
limit is needed to protect the consumer. On this
basis every European country can apply for
legal approval of oxalic acid as a drug in bee
colonies.
Eindconclusie is dat oxaalzuur niet gevaarlijk is voor consumenten en dat ieder EU-land een wettige goedkeuring van oxaalzuurgebruik bij bijen kan aanvragen.
Aangezien controle op door imkers gebruikte bestrijdingsmiddelen in de praktijk binnen Nederland nauwelijks een realiteit is worden alle bestrijdingsmiddelen gebruikt die imkers als aantrekkelijk voorkomen. Toegelaten of niet. En dat is begrijpelijk, omdat toelating van middelen vanwege de kosten, zoals je schrijft, slechts tot stand komt als er een commercieel belang is.
Dat legt echter een nog grotere druk op goede informatievoorziening en voortdurende alertheid op de gevolgen van het gebruik. Toch?
Romée
ICR,Beemonitoring: http://www.beefriends.org