oxaalzuurverdampen

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
kreydt
Berichten:319
Lid geworden op:zo 13 mar 2005, 22:11
Locatie:Belgie
Contacteer:
oxaalzuurverdampen

Bericht door kreydt » ma 02 jan 2006, 16:44

In alle studies over het gebruik van oxaalzuur, wordt steeds het verdampen als de efficientste en bij-vriendelijkste methode vermeld. Wat mij opvalt in de reacties over OZ, is dat er steeds "gedruppeld" wordt. Nu vraag ik me af; Waarom?
Een douche, putje-winter, zal door de bijen toch niet als aangenaam ervaren worden.
Als de reden 'de veiligheid' is, moet je maar eens de waarschuwingen lezen op een potje verf of een tube lijm. En toch wordt er geverfd en gelijmd door jan-en-alleman zonder zich iets aan te trekken van de voorgeschreven veiligheidsvoorschriften.


kg

Gebruikersavatar
Dirk C
Berichten:346
Lid geworden op:zo 21 mar 2004, 11:04
Imker sinds:1992
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica, buckfast
Locatie:Belgium
Contacteer:

Re: oxaalzuurverdampen

Bericht door Dirk C » ma 02 jan 2006, 17:22

Hoi,

Ik vermoedt dat de reden vaak de veiligheid is. Wanneer ik oxaalzuur verdamp dan moeten m'n buren haast denken dat er een oorlog is uitgebroken waar chemische wapens gebruikt zijn.
Ik gebruik een volgelaatsmasker, een stoffiltertje is echt niet genoeg hoor. Zulk een masker kost al snel een 100€ en voor velen zal dit net een iets te veel zijn.
Ben zeer tevreden over de resultaten van zowel druppelen als verdampen. Bij het verdampen worden de bijen inderdaad minimaal gestoord. Ook de aankoop van toestellen voor verdamping kan duur zijn. Heb je echter electriciteit in de buurt dan valt dit bezwaar weg. Dan kan het echt wel met een goedkoop toestel. Ikzelf gebruikte in het begin een eierkoker uit de kringloopwinkel (1€ aankoopprijs) en momenteel gebruik ik een klein electrisch vuurtje met daarop een pannetje (ook in de kringloopwinkel te vinden).
Oxaalzuur is geen ongevaarlijk goedje, reeds enkele gram verdampt oxaalzuur inademen zal vaak de dood tot gevolg hebben. Dit moet natuurlijk ieder voor zich afwegen maar als je niet de nodige voorzorgsmaatregelen treft zou ik er niet aan beginnen.
Niet echt met een potje verf te vergelijken hoor.

vriendelijke groeten
dirk

buckfast_beekeeper
Berichten:478
Lid geworden op:vr 29 apr 2005, 20:05
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: oxaalzuurverdampen

Bericht door buckfast_beekeeper » ma 02 jan 2006, 19:28

@ Kreydt.

Zoals reeds aangehaald is oxaalzuur verdampen zeker niet onschadelijk. Op het forum en op het internet zijn hier zeker zaken over te vinden. Ik weet het niet meer zeker maar ik dacht dat het vooral nier problemen en botontkalking tot gevolg kon hebben.

Bij het druppellen is het zeker niet de bedoeling de bijen een koude douche te geven. Handwarm water is een eerste vereiste en de bijen hoeven zeker niet te zwemmen. De juiste hoeveelheden weet ik niet meer, daar ik reeds een 2-tal jaren oxaalzuur verdamp.

Het verdampen moet wel op de juiste manier gebeuren. Als niet de juiste temperaturen worden gerespecteerd krijg je een chemische reactie die niet gewenst is. Deze temperaturen zijn ook op het net of in het forum te vinden.

mvg

Theo

jaap
Berichten:195
Lid geworden op:wo 03 jul 2002, 12:54
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: oxaalzuurverdampen

Bericht door jaap » ma 02 jan 2006, 22:45

oxaa;zuur behandelen.het bijenhuis heeft eenzeerhandig zetje te koop bestaande uit een injectie spuit en oxaalzuur .als je het aanschaft heb je voor jaren genoeg.de behandeling is erg simpel. 500gr. suiker en een halve liter water dit mengen tot de suiker is opgelost.daarna 37 gr. oxaalzzur er in oplosson. de inj.spuit met 30ccvullen en dan de kast even open en 3cc, per bijen straat opdrupelen.de raten hoeven niet uit de kast worden genomen, dus gewoon boven op de bijen.het volk moet wel broedloos zijn anders werkt het niet.ook niet meer dan 3cc per straatinverband met bijen sterfte.als een volk goed besmet is dan weet je niet wat je ziet zoveel mijten onder in de kast.oja ik heb dit jaar duidelijk minder mijten in de volken. ook mijn 3ramers doen het nog steeds goed.hoe is het verder in het land met de mijten bezmetting? groeten van texel.

jager

heidecap
Berichten:979
Lid geworden op:za 14 dec 2002, 22:21
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: oxaalzuurverdampen

Bericht door heidecap » ma 02 jan 2006, 23:21

jaap schreef: de behandeling is erg simpel. 500gr. suiker en een halve liter water dit mengen tot de suiker is opgelost.daarna 37 gr. oxaalzzur er in oplosson
Jaap, even oppassen, s.v.p.
Waarschijnlijk wordt jouw oplossing te geconcentreerd.
Je moet de 37 gram in 1 liter oplossing oplossen !

Groeten, Thomas

kreydt
Berichten:319
Lid geworden op:zo 13 mar 2005, 22:11
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: oxaalzuurverdampen

Bericht door kreydt » di 03 jan 2006, 12:26

Mijn stelling was; OZ is in de praktijk niet zo gevaarlijk als er wordt beweerd. Industrieeel heeft OZ de volgende veiligheids qualificatie:
R21/22 = Schadelijk bij aanraking met de huid en bij opname door de mond.
S2= Buitenbereik van onbevoegden bewaren (dwz kinderen).
S24/25= Aanraking met de ogen en de huid vermijden.

dus geen doodshooftje!

Ik ken een heleboel huishoudproducten die een hogere graad van qualificatie hebben en toch veel gebruikt worden zonder bij na te denken. Ik beweer niet dat je er met je neus moet gaan boven hangen of een snuifje in je thee moet doen maar dat er niet moet overdreven worden met veiligheidsaspecten. Het ligt natuurlijk anders als je er dagelijks mee te maken hebt, maar dat is voor veel oplosmiddelen (mijn inzet; verf en lijm ) zeker het geval.

Zelf gebruik ik de Oxamat als verdamper, waar bij goed gebruik geen pluimtje (ook het onzichtbare) kan ontsnappen en ondanks ik geen aandelen heb bij de producent, toch kan aanraden.

Ik hoop dat er een doorbraak komt met bv. de Osinal doekjes van Liebig, zodat er jaarrond met OZ kan gewerkt worden, ondanks de aanwezigheid van broed.

kg

Hennie Peters
Berichten:965
Lid geworden op:ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: oxaalzuurverdampen

Bericht door Hennie Peters » di 03 jan 2006, 14:03

Guido,
dus geen doodshooftje!
Waarom geen doodshoofdje? Ik neem aan dat je hier de gegevens van oxaalzuurdihydraat hebt beschreven. Door het kristalwater wordt het een plakkerige substantie. Inademen van ozaalzuurstof is daardoor misschien wel uit te sluiten.

Als je het gaat verdampen (of eigenlijk moeten we dat vervluchtigen noemen) dan ontstaat er een nevel en dan wordt het een gevaarlijk goedje dat je niet moet inademen.

Toch zet ik ook mijn vraagtekens bij R21/22. Velen van ons eten rabarber en dat bevat een betrekkelijk hoge concentratie aan oxaalzuur.


groet,
Hennie

kreydt
Berichten:319
Lid geworden op:zo 13 mar 2005, 22:11
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: oxaalzuurverdampen

Bericht door kreydt » di 03 jan 2006, 16:53

Hallo Hennie,
Bij het nalezen zag ik dat ik een formidabele taalkemel heb geschoten maar ja je hebt het toch begrepen.
Waarom steeds die opmerking oxaalzuur en oxaalzuurdihydrant?
Oxaalzuur kristaliseert met opmane van 2 moleculen water omdat oxaalzuur negatief gepolariseerd is en water positief. Deze negatieve polariteit is zeer sterk en daarom wordt OZ gebruikt in anti-roestverf waar het 'rose roest' omgevormd wordt in 'zwart roest'. (de ferri- en ferro-verbindingen). Als men terug zuiver oxaalzuur wilt verkrijgen moet men energie (warmte) toevoegen zodat de kristalbinding verbroken wordt. In de literatuur vind ge daarom verschillende temperaturen voor eenzelfde natuurkundig verschijnsel. Dit komt omdat het labo, dat de testen uitvoert, geen vermelding maakt van de proefopstelling. ( zuiver-, gesatureerd-, technisch-oxaalzuur e.a.)
De giftigheid ( ja, dat onken ik niet ) ligt vooral in de chronische blootstelling aan het product en natuurlijk aan de letale dosis.
Zoals Theo, hierboven reeds vermelde is het een reeel gevaar om bij regelmatige blootstelling nier en bot problemen te krijgen zonder de nodige bescherming. Of een imker daarom een absorptie-masker moet kopen is een vraag zoals "Draag je een masker als je verft?" maar als je in een lakkery werkt is dit meer dan noodzakelijk. (In de autoindustrie dragen de ververs een ruimtepak en dit is geen onnodige luxe)
Uw opmerking over raberber is juist als je het hebt over de rauwe groente. Maar buiten 'eens proeven' ken ik niemand die rabarber rauw eet. Hoeveel OZ, zéér reatief en zeker rond de 100°C, zit er nog in de klaar gemaakte groente? En hoeveel is hoeveel? Ik ken uit het vuiste nog zo'n voorbeeld nml. groene aardappelen. Iedereen weet dat een groene aardappel giftig is en daarom steeds gekookt moet worden. Nu de vraag, hoeveel is letaal voor de mens? antwoord: 400kg. Degene die de proef wilt doen zal zeker sterven voor hij 400kg rauwe aardappelen heeft opgeeten.
Groetjes

kg

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten