Bijensterfte - stuifmeelgebrek II

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
kreydt
Berichten:319
Lid geworden op:zo 13 mar 2005, 22:11
Locatie:Belgie
Contacteer:
Re: Bijensterfte - stuifmeelgebrek II

Bericht door kreydt » wo 14 feb 2007, 10:50

Sinds de jaren 80 zijn er praktisch elke maand weer-records die gebroken worden >> de natste, de droogste, de koudste, de warmste.....maand << Of GORE of gewoon de natuur de oorzaak is, heeft voor mij geen belang. Alleen zie ik dat de bijen zich in de winter, niet meer houden aan de regeltjes die de vakliteratuur opgesteld heeft. Tussen oktober en februari zou de kast broedvrij moeten zijn maar dit is in de meeste gevallen niet zo. Tot vorig jaar merkte ik regelmatig eitjes in mijn kasten ( op de varroa-luier ) maar dit jaar hebben al mijn productiekasten constant gevlogen en er was volop BIAS.
Alleen mijn achterblijvertjes, te laat opgezette volkjes en de reserve kastjes zijn min of meer broed vrij.

Resultaat: Alleen de laatste leven nog en de andere zijn weg (Ook mijn dure rasmoeren) en kan ik dit jaar van nul beginnen.

Als ik alles op een rij-tje zet, kan alleen het gebrek aan voldoende vers stuifmeel de oorzaak zijn
-dat de larven niet tot ontwikkeling komen,
-dat de pas geboren bijen onvoldoende reserve hebben om normaal te functioneren en dus voortijdig sterven,
-dat de larve en jonge bijen onvoldoende energie hebben om de ziektes (mijten, virussen, nosema...) te boven te komen.


Het voorstel van Marc om laat-bloeiers te planten is de oplossing op lange termijn, waar we vandaag al moeten mee starten.
Op korte termijn kan alleen een beperking van het broed een oplossing geven. >>> Een andere bedrijfsmethode.

Mogelijke en uitvoerbare methode;
NESTWARMTE LAAG HOUDEN
- de keldermethode van Marc
- ventilatie van de kast
- Aalstermethode ( Ja Jelte, enkele maanden geleden was ik nog een fervente tegenstander van deze methode omdat ze niet in mijn bestuivingsplannen paste. )
- kleine volkjes opzetten in 3 ramers
DE MOER GEEN GELEGENHEID GEVEN TOT LEGGEN
- Overwinteren op 1 bak en constant suikerdeeg ter beschikken stellen.
- de moer inkooien op een arrest-raamtje


Graag wat suggesties en reacties.






kg

Gebruikersavatar
marc
Berichten:1074
Lid geworden op:vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Bijensterfte - stuifmeelgebrek II

Bericht door marc » wo 14 feb 2007, 12:23

Guido, er zijn ook in de aanplant oplossingen op korte termijn.
Vorige vrijdag werd in het provinciehuis Limburg (B.) samen met bijenweide Limburg en député Frank Smeets de bezaaiingsstroken besproken.
De inzaaiing van 75 Ha akkerranden in Limburg komt eraan... en er zullen heel wat najaarsbloeiers tussen zitten.

Minne Bonnema.
Berichten:252
Lid geworden op:za 06 jan 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Bijensterfte - stuifmeelgebrek II

Bericht door Minne Bonnema. » wo 14 feb 2007, 12:42

DE MOER GEEN GELEGENHEID GEVEN TOT LEGGEN
- Overwinteren op 1 bak en constant suikerdeeg ter beschikken stellen.
- de moer inkooien op een arrest-raamtje
Als dit een imkers praktijk moet worden,geef mijn portie dan maar aan Fikkie.

Afbeelding

Vgr, Minne.

kreydt
Berichten:319
Lid geworden op:zo 13 mar 2005, 22:11
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Bijensterfte - stuifmeelgebrek II

Bericht door kreydt » wo 14 feb 2007, 13:38

Minne,

Ik begrijp je reactie niet. Heb je dezelfde aversie voor de methode van Renson? Die doet hetzelfde op een ogenblik dat het volk in volle expantie is terwijl mijn suggestie in een dood seizoen valt en dus het volk veel natuurlijker benadert. Ik wens het je niet toe, maar als je bijna elke dag een nieuwe kast zie verdwijnen sta je meer open voor alternatieven.
kg

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Bijensterfte - stuifmeelgebrek II

Bericht door Oude Essink » wo 14 feb 2007, 16:56

Hallo Minne,
Jouw Fikkie staat er nog steeds fris bij; ik leef met je mee maar stel toch voor zoveel mogelijk de bijen zelf haar leven te laten leven; op langere termijn zal dat het beste blijken.
Ook gemanipuleer met Fikkies komt op den duur die Fikkies niet ten goede. Onze bijen zijn geen schoothondjes; laat ze huilen als de wolven in het bos, die zich geen inmenging laten welgevallen; daar varen zij wel bij.

[img]../beeld/o/oudeessinkhennie/wolf.jpg[/img]
Van je natuurbijen maak je niet straffeloos "cultuurbijen"!







Hennie oes

Minne Bonnema.
Berichten:252
Lid geworden op:za 06 jan 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Bijensterfte - stuifmeelgebrek II

Bericht door Minne Bonnema. » wo 14 feb 2007, 19:48

Guido.
Voorjaar 2006 had ik nog een volk over, nu weer 6 stuks op de stand. Nieuwe volken creëren is ook mooi imkerswerk. Ik heb al wel geleerd na een slechte uitwintering of een slecht bijenseizoen, komen er altijd wel weer betere tijden.
Het maar zoeken naar alternatieven begint wat op paniek voetbal te lijken.

Hennie, je schrijven mooi verpakt, ik ben het er mee eens.

Vgr, Minne

Gerard Boswinkel
Berichten:364
Lid geworden op:do 25 jan 2001, 00:00
Imker sinds:1983
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Eibergen
Contacteer:

Re: Bijensterfte - stuifmeelgebrek II

Bericht door Gerard Boswinkel » vr 16 feb 2007, 09:39

Hoi Marc,

Jij schrijft hiervoor:
Dag Gerald,
Van de praktijkvoorbeelden waar volgens mij DUIDELIJK NIET de varroa als de boosdoener achter schuilt :

- imkers die de varroa prima bestrijden krijgen ook klappen
- er zijn imkers die helemaal niet bestrijden en weinig sterfte kennen
- imkers met verschillende standen en eenzelfde varroabehandeling, zien sommige standen ten onder gaan, andere doen het goed
- imkers met standen kort bij elkaar, de één met veel sterfte, de ander niet (overdracht van virussen)
- imkers die hun standen bevolken met Duitse 'varroa-tollerantz' en Poolse Primorskybijen krijgen te maken met abnormale sterfte

zeg je :

citaat:
--------------------------------------------------------------------------------
Even ter rectificatie. Dit geldt alleen voor het eerste item van de vier
--------------------------------------------------------------------------------


Hoe kom je daarbij ?
Nou omdat ik alleen in het eerste geval geen direct verband kan terug vinden met varroa. Daarnaast is het zo dat jij mij nog steeds niet overtuigd hebt. Tot de winter van 2001 - 2002 was er in Nederland bijna nooit sterfte van hele bijenstanden. Maar in die winter was in Nederlands Limburg voor het eerst sprake van abnormale voorjaarssterfte. Daarna hebben we elke winter abnormale voorjaarssterfte meegemaakt.

Even terug naar 2001. In dat jaar kwamen ook de berichten door dat er standen gevonden waren in Walonië waar de mijten resistent tegen Apistan geworden waren. Ik kan mij een berichtje herinneren van Bob de Graaf, die aan de alarmbel trok omdat één van zijn collega-imkers, na een Apistan behandeling nog een mierenzuurbehandeling had uitgevoerd. Deze imker schrok toen van het aantal varroamijten dat onder op zijn schuiflade terecht kwam.
Lees ook nog even deze oude bijdragen:
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... b+de+Graaf

en

http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... b+de+Graaf

Dat de kwaliteit van het stuifmeel en de hoeveelheid van het ene op het andere jaar zo in één keer veranderd, gaat er bij mij niet in!!! Kun jij dat even voor mij nader verklaren[?] Een verklaring voor het zo abrupt veranderen heb jij nog niet gegeven.

Groeten.........

Gerard Boswinkel

Dennis
Berichten:84
Lid geworden op:vr 20 jun 2003, 07:59
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Bijensterfte - stuifmeelgebrek II

Bericht door Dennis » vr 16 feb 2007, 12:44

Goedemiddag Gerard en Marc,

Duidelijk verhaal Gerard.

Marc kan jij aangeven hoe jij de varrroabestrijding uitvoerd gedurende een seizoen. Dit is mij ontgaan misschien heb je het wel ergens verteld maar ik kan het niet vinden.

Vriendelijke groet,



Dennis van Randen

Gebruikersavatar
marc
Berichten:1074
Lid geworden op:vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Bijensterfte - stuifmeelgebrek II

Bericht door marc » vr 16 feb 2007, 19:34

Dag Gerard, ik kap mijn antwoord in stukken omdat het anders te lang en vermoeiend wordt en ook omdat ik wat krap in tijd zit dit WE.

Waarom kan in volgende 5 gevallen de varroa niet de boosdoener zijn :

1. imkers die de varroa prima bestrijden krijgen ook klappen
Dit was al duidelijk voor je

2. er zijn imkers die helemaal niet bestrijden en weinig sterfte kennen
Ik heb 8 onderzochte gevallen die hierop neerkomen, ze
behandelen niet tegen varroa en gaan met een varroadruk de winter in. Ze zitten allemaal met goede tot heel goede najaarsdrachten. Hun sterfte ligt tussen de 5 à 10%, normaal dus. De varroa haalt hier duidelijk de volken niet onderuit.


3. imkers met verschillende standen en eenzelfde varroabehandeling, zien sommige standen ten onder gaan, andere doen het goed
Ook veel voorkomende gevallen waar heel wat goede varroabehandelaars tussenzitten die op alle standen op dezelfde wijze imkeren en dezelfde varrobehandelingen toepassen. Als deze mensen op hun standen, waar een gelijke varrodruk is, op de ene stand zware verliezen lijden en op de andere stand(en) niet kan je moeilijk de sterfte aan de varroa toeschrijven.

4. imkers met standen kort bij elkaar, de één met veel sterfte, de ander niet (overdracht van virussen)
Er is bv. het onderzoek van 3 imkers van eenzelfde vereniging, laten we ze A, B en C noemen. De afstand tussen A en B bedraagt 6 km, die tussen A en C 4 km, die tussen B en C iets meer dan 5 km. Ze behandelen allen volgens de raadgevingen van de vereniging (darrenraat, mierenzuur in de zomer, Perezine in de winter).
A en C kennen veel sterfte B niet ! De oorzaak kan hier toch moeilijk bij varroa liggen want dan zou C ook prijs moeten hebben. Stel dat een virus de grote boosdoener is dan zouden de darren van A en C die al lang naar stand B hebben overgedragen. Wat opvalt bij stand C is dat die stand kan genieten van een overmaat aan wilgenroosje (2 grote opengekapte boshellingen) en Balsemien (de ganse Semois-vallei), buiten het vlieggebied van A en C !


5. imkers die hun standen bevolken met Duitse 'varroa-tollerantz' en Poolse Primorskybijen krijgen te maken met abnormale sterfte
In het onderzoek liggen hiervan 2 gevallen voor, ik vertel het geval van de Primorsky's.
Ondanks zijn behandelingen (volgens de vereniging) heeft een imker jaarlijks grote verliezen (in het ergste jaar 14 van de 17 volken).
3 jaar geleden reist hij mee met de vereniging naar Polen, ze bezoeken daar een Primorsky kweker die hoog oploopt met zijn bijen.
Samen met andere verenigingsleden beslissen ze hun standen te bevolken met Primorsky moeren van de kweker. Het daaropvolgende voorjaar 13 van de 15 Primorskyvolken dood !
De man had er genoeg van en bouwde 2/3 van zijn bijenstal om tot geitenstal voor zijn dwerggeiten. Hij houdt nog 4 volken (mix ras) om zijn hobby niet helemaal te verliezen maar behandelt niet meer.
Vorige winter zijn alle 4 volken door de winter gekomen.
Zowel een lage varroadruk door behandeling alsook het overschakelen op 'varroa-resistente' bijen haalde hier niets uit, de varroa is hier duidelijk niet de sterftefactor. De oorzaak ligt hier in het feit dat zijn drachtgebied met matig najaarsstuifmeel (velden en villatuintjes) in de voornaamste maanden maar voldoende stuifmeel kon bieden voor minder volken dan hij oorspronkelijk had.

Gebruikersavatar
marc
Berichten:1074
Lid geworden op:vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Bijensterfte - stuifmeelgebrek II

Bericht door marc » za 17 feb 2007, 08:13

Gerard, je zegt :
Tot de winter van 2001 - 2002 was er in Nederland bijna nooit sterfte van hele bijenstanden. Maar in die winter was in Nederlands Limburg voor het eerst sprake van abnormale voorjaarssterfte. Daarna hebben we elke winter abnormale voorjaarssterfte meegemaakt.
Dat de kwaliteit van het stuifmeel en de hoeveelheid van het ene op het andere jaar zo in één keer veranderd, gaat er bij mij niet in!!! Kun jij dat even voor mij nader verklaren Een verklaring voor het zo abrupt veranderen heb jij nog niet gegeven.
Je moet natuurlijk verder kijken dan de eigen stand en uit meerdere situaties lessen trekken. Uit de situaties die ik bekeek (ondertussen 54) kan ik niet besluiten dat de wintersterfte plots vanaf 2001 zou zijn begonnen. De achteruitgang van het pollenlandschap is al meer dan een halve eeuw bezig en de wintersterfte is gevolgd, de seizoensverschuiving die we meemaken zorgt er nu nog eens voor dat er perioden zijn dat de natuur de vraag aan stuifmeel niet goed kan volgen (sept-okt).
De kwaliteit en het aanbod van stuifmeel is inderdaad elk jaar anders, het jaar 2001 is voor meerdere imkers een slecht jaar geweest (zeer natte septembermaand, zie mijn eerder antwoord op de toestand van Van Popering waar de regengegevens voor die streek wijzen op 27 regendagen van de 30 !).
Buiten de weersinvloeden wijzigt het aanbod jaarlijks : andere cultuur op de velden, bij jou verandert een boomgaard in een phaceliaveld, in één van de situaties die ik bekeek raken imkers plots hun uitzonderlijk klimopaanbod kwijt (gekapt), bij anderen staan er plots meer volken op hetzelfde aanbod...
Niet toevallig zijn de laatste jaren met de meeste bijensterfte ook de jaren met de warmste nazomers, met later gevormde winterbijen die veel kwalitatief stuifmeel hebben moeten missen.

Kan je me voor de volledigheid van de kijk op jou specifieke situatie nog antwoorden op de vragen die ik eerder stelde :
- je collega imker en de 'voorzitter' die samen met jou op die phacelia stonden, behandelen dus slecht tegen varroa ?
- over welk oppervlakte aan phacelia gaat het (zo juist mogelijk) ?
- met hoeveel volken stonden jullie daarop ?
- welke andere grote najaarsdrachten (sept-okt) komen er nog voor binnen het drachtgebied ?
(liefst een zo objectief mogelijk antwoord, dergelijke vragen stellen aan not-believers is al eerder heel delicaat gebleken [:)]).

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten