wintersterfte hoe zit het nou

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
zoem zoem de bij
Berichten:121
Lid geworden op:di 20 sep 2005, 20:42
Locatie:Belgie
Contacteer:
wintersterfte hoe zit het nou

Bericht door zoem zoem de bij » do 14 feb 2008, 18:41

We horen hier alledagen onnoemelijke dingen die in feite elkaar tegenspreken.


-- 1)We horen van ,er is te weinig stuifmeel voor handen,(teveel volken op dzelfde plaats of te weinig drachtplanten) resultaat dus dat de winterbijen in het najaar zeker dus nie teveel moeten werken hebben.
Resultaat/ wintersterfte te weinig stuifmeel.


-- 2)We horen van ,door het klimaat is het in de nazomer langer abnormale temperaturen en bijenweer waarvan onze winterbijen dan ook alweer sneller versleten zijn en zodoende de winter niet heelhuids de winter doorkomen.
Resultaat/wintersterfte door het te snel afsterven van onze winterbijen.

Dit zijn toch 2 complete tegenstrijdigheden of niet soms.

kreydt
Berichten:319
Lid geworden op:zo 13 mar 2005, 22:11
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: wintersterfte hoe zit het nou

Bericht door kreydt » do 14 feb 2008, 20:21

Neen, dat zijn geen complete tegenstellingen.

Normaal moeten bijen in het najaar, een wintertros vormen ( en alleen suiker verbranden om zich warm te houden ) in de plaats van nog broed te moeten voederen en dit met een zeer klein aanbod aan stuifmeel. Hun vetlichaamtjes geraken uitgeput en je kan niet meer spreken van winterbijen die 6 maanden kunnen overleven.

kg

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: wintersterfte hoe zit het nou

Bericht door maartenkleijne » do 14 feb 2008, 20:39

ZoemZoem, toen we nog niet wisten dat de aarde een afgeplatte ovale bol was, waren er ook tegenstrijdige theorieen:
-'de aarde is plat'
-'de aarde is een vierkante kubus'
-'de aarde is een exact ronde bol'
Tegen die laatste theorie was het vornaamste argument dat een exact ronde bol van nature niet kan bestaan. Dus de meeste mensen hielden vast aan plat of kubus.
Nu zij er nog steeds massa's mensen die vast en zeker geloven dat de aarde rond is, ook weten we al een paar eeuwen hoe het echt is.

Zo is het ook met de verdwijnziekte: zolang we niet weten hoe het zit zullen er altijd verschillende theorieen zijn die door de gelovers als min of mee bewezen worden verklaard.
Persoonlijk geloof ik dat de verdwijnziekte niet bestaat: door allerlei oorzaken verdwijnen er wel eens volken en soms best veel tegelijk. Die oorzaken hebben 1 ding gemeen: wij begrijpen ze niet en dat onbegrip van ons noemen we dan verdwijnziekte. Dat klinkt intelligent en zodoende hoeven wij ons niet dom te voelen.
We moeten niet vergeten dat bijen relatief nog niet erg getemd of aangepast zijn aan de mens i.v.m. andere huisdieren.
En in de natuur moet elk jaar gemiddeld 66% van alle bijen afsterven, anders komen er veel te veel bijen. Maar dat betekent niet dat ze braaf elk jaar 2/3 uitsterven. Soms in een gunstig jaar blijven alle wilde immes leven en in een ander jaar sterft meer dan 90% uit, of in een regio zelfs 100%, zodat die regio weer van elders herbevolkt moet worden.

De bijen vormen daarmee een soort insecten dat kampioen is in het in leven blijven. Dat is te danken aan de imme structuur waar heel veel bijen samenwerken om samen te overleven.
Bij de meeste insecten sterf elk jaar 99,9% uit. Dat noemen wij ook geen verdwijnziekte. We vinden het gewoon normaal.

de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: wintersterfte hoe zit het nou

Bericht door de vos roger » do 14 feb 2008, 21:09

Vorig jaar is hier op dit forum heftig gereageerd door sommigen op de argumenten van Marc die zei dat het gebrek aan goed stuifmeel in het najaar de oorzaak was van de bijenellende in de winter.
Die man zou volgens mij nog eens groot gelijk kunnen hebben.

roger

agastache
Berichten:179
Lid geworden op:di 11 jul 2006, 00:13
Imker sinds:1996
Aantal volken:6
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:France
Contacteer:

Re: wintersterfte hoe zit het nou

Bericht door agastache » do 14 feb 2008, 21:12

roger, je noemt dat heftig gereageerd ????????
de man is gewoon weggepest!!

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: wintersterfte hoe zit het nou

Bericht door maartenkleijne » do 14 feb 2008, 21:35

Als je iets zegt dat best waar is in een gezelschap van mensen die allerlei fictie in hun hoofd hebben worden standaard sommige fictieaanhangers boos. Zo gaat het op deze planeet.
Marc bracht een aantal zaken naar goed voren waar niks tegen in te brengen is, tenzij je wilt kiezen voor boosheid.
Het heeft Marc gelukkig niet weerhouden lekker door te gaan met zijn stuifmeelprojecten voor gezonde bijen. Alleen -helaas- worden wij daarover op het bijenforum niet meer over verwittigd.

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: wintersterfte hoe zit het nou

Bericht door Dirk Blanken » vr 15 feb 2008, 19:31

Wat mij opvalt is dat de ene imker alles kwijt is en een imker op een km afstand prachtige volken uitwinterd.
Stuifmeelgebrek is dan niet de directe oorzaak.
Een beperkt aantal volken/stand is beter.
Maar natuurlijk is het kunnen halen van stuifmeel van veel soorten planten belangrijk.
In de U.S.A. heeft men geweldige grote standen van honderden volken dat lijkt me voor verzwakte volken door een of andere oorzaak niet goed.
Misschien is daarom het percentage dode volken zo hoog.


Het verzwakken van de bijen door gewasbeschermingmiddelen zoals dat tegenwoordig heet zou een oorzaak kunnen zijn maar is nooit aangetoond, maar waar moet men naar zoeken.
Er komen steeds nieuwe middelen op de markt en men zal nooit alles kunnen achterhalen voordat het op de markt wordt gezet en de wil daartoe is er ook niet.
Er wordt waarschijnlijk niet gecontroleerd of nuttige insecten door het gebruik van de nieuwe middelen kunnen verzwakken en daarbij extra gevoelig worden voor ziekten waartegen ze normaal wel resistent zijn.
Ook vindt ik dat wereldwijd en toch zeker wat betreft Europa er een lijn moet worden aangehouden wat betreft toelating.
Dat vind ik nou typisch iets wat Europees geregeld moet worden.
Maar of het dat is ????

Varroabesmetting:
Sommige imkers proberen de varroabesmetting het hele actieve seizoen zo laag mogelijk te houden en ze hebben daar goede resultaten mee.
De varroa hebben we ingevoerd en door de transporten van bijen importeren we nu allerlei virussen die de bijen hier niet gewoon waren.
Ik denk dat dit ook de volken verzwakt.
Misschien zijn er ook virussen of iets anders wat wij helemaal niet kennen, het is toch wel opmerkelijk dat een volk in zeer korte tijd volledig verdwijnt/afvliegt en er geen directe oorzaak gevonden kan worden.

Methode van imkeren:
Sommige imkers slingeren elke drup honing, ik denk dat je de volken een gedeelte van de zomerhoning moet laten houden zodat ze ongeveer half om half ingewinterd worden zeker nu de winters zo zacht worden en de volken wat meer nabroeden.
Het is algemeen bekend dat generaties die alleen met suiker groot gebracht zijn niet optimaal zijn.
Suiker is voor het warmhouden als de bijen in een tros zitten onder nul dan heeft het de positieve eigenschap dat het de endeldarm zo weinig mogelijk belast.
Verder is veel laten bouwen en op tijd een goede koningin geven positief voor een volk.
Ik las net dat het percentage volken dat het niet haalt in het wild erg groot is dat is nog eens selectie.
Dirk




dertiende

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: wintersterfte hoe zit het nou

Bericht door Dirk Blanken » za 16 feb 2008, 22:04

Niemand enige reactie of denken jullie na.
Dirk

dertiende

heidecap
Berichten:979
Lid geworden op:za 14 dec 2002, 22:21
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: wintersterfte hoe zit het nou

Bericht door heidecap » za 16 feb 2008, 22:58

Dirk Blanken schreef: Methode van imkeren:
Sommige imkers slingeren elke drup honing, ik denk dat je de volken een gedeelte van de zomerhoning moet laten houden zodat ze ongeveer half om half ingewinterd worden zeker nu de winters zo zacht worden en de volken wat meer nabroeden.
Dag, Dirk,

ik las jouw bijdrage met belangstelling en kan me er erg goed in vinden.
Het aangehaalde stukje vier me op en waarom ?
Nou, ik heb de afgelopen 2 jaar meegemaatk dat ik mijn bijtjes in mei drooggeslingerd heb. Vervolgens heb ik ze in juni en juli hun gang laten gaan.
Maar, in augustus, teruggekomen van vakantie kwam ik van de koude kermis terug. Dode, verhongerde of zieke volken.
Mijn les : de drachtarme periode moet je niet onderschatten. Te weinig nectar, maar misschien vooral ook te weinig stuifmeel, waardoor de bijen verzwakken en gevoelig worden voor visussen en vuilbroed. Mijn is is derhalve dat ik m'n volken nooit mee zal droogslingeren en zeker niet vlak voor ik op vakentie ga. Beter een honingkamertje laten staan of genoeg broedkamerramen met honing laten staan dan verhongerde bijen. De bijen zijn belangrijker dan een kilootje honing meer of minder ...

Groet, Thomas

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: wintersterfte hoe zit het nou

Bericht door Jaap v.Popering » ma 18 feb 2008, 18:24

Dirk ik wil best op een paar suggestie's van jou reageren



Een beperkt aantal volken/stand is beter.
Maar natuurlijk is het kunnen halen van stuifmeel van veel soorten planten belangrijk.


Ik ken Imkers die meer dan honderd volken op een stand hebben , en geen noemenswaardige sterfte .
Het stuifmeelverhaal is in Nederland een heel ander verhaal dan in de U.S.A met zijn grote monoculturen , in onze streken kunnen de bijen in de zomer haast altijd wel div bloeiende planten bereiken , kijk maar naar een raampje met bijenbrood hoeveel kleuren stuifmeel daarin zitten .Dit verschilt van plaats tot plaats en kan dus geen conclusie getrokken worden voor heel Nederland .




Het verzwakken van de bijen door gewasbeschermingmiddelen zoals dat tegenwoordig heet zou een oorzaak kunnen zijn maar is nooit aangetoond, maar waar moet men naar zoeken.
Er komen steeds nieuwe middelen op de markt en men zal nooit alles kunnen achterhalen voordat het op de markt wordt gezet en de wil daartoe is er ook niet.


Dit ben ik niet met je eens .

De laatste dertig jaar is er heel veel verbeterd .
Toen hadden wij hier per volk zeker twee keer aantoonbaar spuitschade per seizoen .En was Imkeren haast niet meer mogelijk .De laatste vijf jaar geen enkele keer aantoonbare spuitschade , en kan dan ook geen zo genaamde verdwijnziekte aan gekoppeld worden .



Varroabesmetting:
Sommige imkers proberen de varroabesmetting het hele actieve seizoen zo laag mogelijk te houden en ze hebben daar goede resultaten mee.
De varroa hebben we ingevoerd en door de transporten van bijen importeren we nu allerlei virussen die de bijen hier niet gewoon waren.



Zijn er dan nieuwe virussen omdat je dit zo schrijft ???

Volgens onderzoekers zijn er 18 bekend , die in de volken voorkomen ,waarvan er 6 schadelijk zijn voor de bijen .
Uit een Frans onderzoek in 2002 komen in 92% van de volken tenminste 3 van de 6 gezochte virussen voor, en er is geen enkele reden om aan te nemen dat de situatie hier anders is .
De bijen kunnen zonder de Varoa deze virussen wel de baas , maar als de poppen door de varoa beschadigt zijn wordt het anders , want deze mijt is zelf ook virusdrager.


Methode van imkeren:

Het is algemeen bekend dat generaties die alleen met suiker groot gebracht zijn niet optimaal zijn.


Is dit je eigen mening ,?? of is daar onderzoek naar geweest ???

Als ik om deze tijd een middendarm van een bij bekijk , zit hij bijna vol met onverteerd stuifmeel van div herkomst , want een volwassen bij verteerd geen stuifmeel.
Ik slinger in de herfst alle honing er uit en overwinter ze op suiker ( de goedkoopste die ik krijgen kan )en mijn gemiddelde uitval over de laatste 10 jaar is minder dan 5% (uitgezonderd een jaar toen ik niet allert genoeg geweest ben aangaande de varoa).


De moeilijkheid in Nederland is volgens mij dat wij allemaal IMKERS zijn , en elke IMKER kijkt met andere ogen naar zijn bijen , en iedereen heeft zo zijn eigen mening .

Ik ken een IMKER waar 20 volken verdwenen zijn , Hij verklaard geen mijten te hebben anders zouden die andere ook wel dood zijn .
Na onderzoek bij P.P.O. is het advies dat hij de mijten beter moet bestrijden want er zitten veel mijten in .
En je gelooft het nooit !!!! P.P.O. weet er niets van , want betreffende Imker heeft geen mijten gezien dus is dit onmogelijk .
EN DIT IS WAARSCHIJNLIJK ONS GROOTSTE PROBLEEM


Jaap v P








erklaar

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten