dode bijenvolken

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:
Re: dode bijenvolken

Bericht door A.A. Staals » zo 18 dec 2011, 09:43

Jaap v.Popering schreef:
Semar

Ik citeer even Guido Eich ( Bijeninstituut Celle )
Broedvrije winterperiode is een fabeltje
Jonge volken hebben broed in de winter , oude volken niet . Ook zieke en zwakke volken broeden langer door .
Jaap v P
Jaap

Een broedvrije periode in de winter is geen fabeltje. Ook jonge volken stoppen met broeden. Dat stoppen beinvloed je ook door vroeg in te winteren. Uiteraard zijn er regionale verschillen. En een maal gestopt blijft gestopt, ook al komen er een aantal mooie weken met dracht na dat stoppen. Om ze dan weer aan het broeden te krijgen is niet zo makkelijk. Wat ik hier vertel weet ik door jarenlange ervaring: ten eerste het jaar rond moeten hebben van (heel veel) gesloten broed (voor jonge bijen vanuit de broedstoof) en ten tweede bestuiving onderglas, waarbij, heel vroeg(nu) bijen geplaatst worden en heel laat er uitgaan(begin november).
Gister 17 dec drie volken gecontroleerd die op 5 dec geplaatst zijn: twee volken geen spatje broed (wel koningin) en de derde was net aan de leg.

ad staals

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: dode bijenvolken

Bericht door Jaap v.Popering » zo 18 dec 2011, 14:29

Ad
Ervaring tegenover ervaring hoeft geen tegenstelling te zijn .

Ook jij weet dat op een afstand van een tiental kilometers een heel ander aspect de oorzaak kan zijn , ik zal proberen er enkele te beschrijven .

Er zijn voorbeelden van volken op drachtgebieden in Aug - Sept ik noem met name Teunisbloem ( in het verleden ) Op die dracht verzoop het broednest in de nectar en stopte de Koningin midden in de dracht met het leggen van eitjes omdat er gewoon geen plaats meer was , ( dit noem ik geen winterstop ) .
Wanneer je om die tijd je volken inwinterd totdat er geen ruimte meer is voor broed , Zal zij ook stoppen met het leggen van eitjes .
Wanneer je om die tijd inwinterd en er is geen stuifmeel aanwezig ,en er komt ook niets binnen , zal zij om die reden ook stoppen met het leggen van eitjes .

Ook ik heb in het verleden veel volken in de Bestuiving geplaatst , In bepaalde gewassen stopte de Koningin ( let wel ) half April met het broednest om de doodeenvoudige reden dat de stuifmeelvoorraad op was en er geen stuifmeel meer binnenkwam ,en na het inhangen van een raam bijenbrood zij gelijk weer met een broednest begon . ook al geen winterstop dus .

Hier in Zeeland hebben wij ook een ander klimaat ( de nachten niet zo koud ), dit zou ook een oorzaak kunnen zijn .

Eind 2009 ben ik de topic ; Waarnemingen in de winter begonnen , niet uit mijn duim gezogen , maar dit geld niet voor alle volken , Rassen , en plaatsen , de oorzaak is mij verder ook niet bekend . Ook zal ik nu geen volken open gaan trekken om het een of het ander te gaan bevestigen .

http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtop ... 78&start=0

En er zullen nog veel meer factoren een ( belangrijke ) rol spelen waarom een Koningin besluit om te stoppen met het leggen van eitjes of niet , en zeker ook wanneer zij weer begint .

Tot slot , ik heb enkel aan willen geven dat , wanneer Bijen besluiten om langer door te broeden dit niet hoeft te leiden tot zieke volken , ( is natuurlijk wel mogelijk )

Jaap v P

Arjan Sleurink
Berichten:59
Lid geworden op:wo 25 mar 2009, 14:41
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: dode bijenvolken

Bericht door Arjan Sleurink » vr 23 dec 2011, 14:54

Afgelopen week heb ik met oxcaalzuur druppelmethode bestreden, alle 13 volken leven nog.
3 volken leken wat kleiner, maar deze waren ook klein ingewinterd (+- 4 straten bezet)
de andere 10 volken leken ook nog flinke volken (6 á 7 straten bezet)

Tot nu toe ook nog niet erg veel varroa gevonden, heb vanaf begin dit jaar al bijna geen varroa in mijn volken gevonden :D

Kortom ik ga tevreden het nieuwe jaar in :be9:

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: dode bijenvolken

Bericht door Jaap v.Popering » za 24 dec 2011, 15:24

Ik ben van gedachten veranderd met dit heldere weer vandaag 24 December 2011. Ik heb slechts één volk opengemaakt 7 ramen bezet , 3 met broed .

Of een Oxaalzuur behandeling nu effectief zal zijn spreekt voor zich.

Afbeelding

p.zwartepoorte
Berichten:1020
Lid geworden op:wo 29 jun 2011, 21:59
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):buckfast pmoeren en F1
Locatie:wijchen
Contacteer:

Re: dode bijenvolken

Bericht door p.zwartepoorte » za 24 dec 2011, 15:49

hoi
ik heb samen met me mentor het volk bekeken en ook oxaal gedruppelt
het volk was knap groot en zag er super uit :D
nu maar wachten of er mijten vallen
gr paul
Vriendelijke groeten p.zwartepoorte buckfastimkerij

Santtu Pikkarainen
Berichten:1083
Lid geworden op:do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds:2010
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ermelo
Contacteer:

Re: dode bijenvolken

Bericht door Santtu Pikkarainen » wo 28 dec 2011, 16:15

Vanochtend heb ik mijn twee volken behandeld met oxaalzuur. Ik trof twee prachtige wintertrossen aan (ik mijn beginnersogen...). De bijen waren erg rustig. Een collega vertelde over erg agressieven volken, maar de mijne vlogen nauwelijks op. Ik was wel blij met wat ik aantrof. :D

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 134 gasten