Op 31 mei (23 dagen geleden) heb ik een starter klaargemaakt, hiervoor zijn 7 ramen bijen boven het rooster uit een moergoed volk gehaald. Ook hebben de oudere bijen gelegenheid gekregen eerst af te vliegen. In Zutendaal zijn 's middags een 30-tal larfjes in de doppen gedaan. De volgende dag zijn de teeltlatten met doppen in grote volken geplaatst, de hoeveelheid aangezette doppen viel heel erg tegen, maar had de schuld aan mijzelf gegeven omdat ik de starter na het inbrengen van de larven gelijk nog ca 7 km had vervoerd over een vrij slechte weg.
De volgende dag thuis in Den Haag de teeltlatten in grote volken geplaatst en aangezien ik een paar dagen later uitlopende moeren van mijn Schiermoer had, is op 4 juni het starterkastje met de bijen (een 3-ramer immers) gebruikt als bevruchtingskastje voor een onbevruchte moer. De moer is ingebracht met een wasdop zoals Piet Jager promoot. Dat ging prima overigens, zowel in dit volk als mijn andere volken.
Tot zover alles normaal.
Vanmorgen kon ik mijn nieuwsgierigheid niet langer bedwingen om te kijken of de moer al aan de leg was. Natuurlijk rijkelijk vroeg, nog geen 2 weken later, maar omdat het prima bevruchtingsweer is geweest, toch maar even gekeken.
Stom verbaasd zag ik dat zeker de helft van de cellen van de 3 ramen gevuld waren met eieren van werksters. Nee, geen 2 of hooguit 3 in een cel, maar tientallen in iedere cel.

Het volkje is zeer rustig en raatvast en gedraagt zich of er een moer aanwezig is. Ben overigens vergeten om naar haar te zoeken.
Wie weet het?
Els