Starter een kweekbak voor eierleggende werksters?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Els Kleijnendorst
Berichten:976
Lid geworden op:zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:
Starter een kweekbak voor eierleggende werksters?

Bericht door Els Kleijnendorst » vr 16 jun 2006, 22:58

Tot nog toe had ik vrij weinig ervaring met leggende werksters, maar vanmorgen zag ik toch iets in een van m'n 3-ramers dat ik nog niet eerder tegenkwam.

Op 31 mei (23 dagen geleden) heb ik een starter klaargemaakt, hiervoor zijn 7 ramen bijen boven het rooster uit een moergoed volk gehaald. Ook hebben de oudere bijen gelegenheid gekregen eerst af te vliegen. In Zutendaal zijn 's middags een 30-tal larfjes in de doppen gedaan. De volgende dag zijn de teeltlatten met doppen in grote volken geplaatst, de hoeveelheid aangezette doppen viel heel erg tegen, maar had de schuld aan mijzelf gegeven omdat ik de starter na het inbrengen van de larven gelijk nog ca 7 km had vervoerd over een vrij slechte weg.
De volgende dag thuis in Den Haag de teeltlatten in grote volken geplaatst en aangezien ik een paar dagen later uitlopende moeren van mijn Schiermoer had, is op 4 juni het starterkastje met de bijen (een 3-ramer immers) gebruikt als bevruchtingskastje voor een onbevruchte moer. De moer is ingebracht met een wasdop zoals Piet Jager promoot. Dat ging prima overigens, zowel in dit volk als mijn andere volken.
Tot zover alles normaal.

Vanmorgen kon ik mijn nieuwsgierigheid niet langer bedwingen om te kijken of de moer al aan de leg was. Natuurlijk rijkelijk vroeg, nog geen 2 weken later, maar omdat het prima bevruchtingsweer is geweest, toch maar even gekeken.
Stom verbaasd zag ik dat zeker de helft van de cellen van de 3 ramen gevuld waren met eieren van werksters. Nee, geen 2 of hooguit 3 in een cel, maar tientallen in iedere cel.
Afbeelding
Hoe kan dit zo snel? En in zo'n overvloed? Hebben er soms bij de bijen die gebruikt zijn om de starter te vullen enkele eierleggende werksters gezeten? Werksters die door de overvloed aan bijen, stuifmeel en honing in de starter versneld de koninginnenstatus kregen? En waren er daarom maar zo weinig doppen aangezet?
Het volkje is zeer rustig en raatvast en gedraagt zich of er een moer aanwezig is. Ben overigens vergeten om naar haar te zoeken.

Wie weet het?

Els

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Starter een kweekbak voor eierleggende werksters?

Bericht door Piet Jager » vr 16 jun 2006, 23:22

Dag Els,

Waarom zouden die eitjes per se van werksters moeten zijn?
Ze kunnen toch evengoed van een moer zijn?
Kun jij in zo'n pril stadium het verschil zien?

!Piet

Els Kleijnendorst
Berichten:976
Lid geworden op:zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Starter een kweekbak voor eierleggende werksters?

Bericht door Els Kleijnendorst » vr 16 jun 2006, 23:33

Piet: zo verschrikkelijk veel in 1 cel en dat ook nog eens 500? 700? cellen? Kan een moer die net aan de leg is zoveel eieren leggen in een dag of 4? Kan dat echt? (een naaststaand volk met een even oude moer uit dezelfde serie heeft eieren en 1 dags larven)
Natuurlijk hoop ik ook op een leggende moer, maar zoiets als dit zag ik niet eerder. Wil morgen niet weer storen, maar ga over een dag of 3 opnieuw op moeren-zoektocht.

Hugo
Berichten:366
Lid geworden op:zo 18 feb 2001, 00:00
Locatie:Belgium
Contacteer:

Re: Starter een kweekbak voor eierleggende werksters?

Bericht door Hugo » za 17 jun 2006, 01:00

Els Kleijnendorst schreef: ...
Wie weet het?
Els,

Dat zijn volgens mij geen bijeneitjes. Lijkt mij meer op spaghetti of geraspte kaas.

mvg,

Hugo (1/2 bij en nieuwe huisman)

Nobodies prefetc

Els Kleijnendorst
Berichten:976
Lid geworden op:zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Starter een kweekbak voor eierleggende werksters?

Bericht door Els Kleijnendorst » za 17 jun 2006, 12:02

Hugo: het deed mij aan rijst denken, maar het zijn echt eitjes. Dacht nog even - griezel-de-griezel - aan de kleine bijenkastkever, maar dan staan de eitjes als een bosje bloemen bijeen.

Bieboerke
Berichten:167
Lid geworden op:ma 17 jan 2005, 13:31
Locatie:Hansbeke
Contacteer:

Re: Starter een kweekbak voor eierleggende werksters?

Bericht door Bieboerke » za 17 jun 2006, 13:01

Els Kleijnendorst schreef:
Tot nog toe had ik vrij weinig ervaring met leggende werksters, maar vanmorgen zag ik toch iets in een van m'n 3-ramers dat ik nog niet eerder tegenkwam.

Op 31 mei (23 dagen geleden) heb ik een starter klaargemaakt, hiervoor zijn 7 ramen bijen boven het rooster uit een moergoed volk gehaald. Ook hebben de oudere bijen gelegenheid gekregen eerst af te vliegen.
is op 4 juni het starterkastje met de bijen (een 3-ramer immers) gebruikt als bevruchtingskastje voor een onbevruchte moer.
Vanmorgen kon ik mijn nieuwsgierigheid niet langer bedwingen om te kijken of de moer al aan de leg was.
Stom verbaasd zag ik dat zeker de helft van de cellen van de 3 ramen gevuld waren met eieren van werksters Nee, geen 2 of hooguit 3 in een cel, maar tientallen in iedere cel.

Hoe kan dit zo snel? En in zo'n overvloed? Hebben er soms bij de bijen die gebruikt zijn om de starter te vullen enkele eierleggende werksters gezeten?
Els
Ik denk dat je eierleggende werksters meegenomen hebt uit je hoogsel. De scheiding van de bijen door een moerrooster kan, in sommige gevallen, aanleiding geven tot ontwikkeling van de eierstokken van enkele werksters door te lage en gebrekkige (moerroster) feromoonverspreiding van de moer (meestal oudere moer).
Soms denkt men dat bijen in staat zijn eitjes te verplaatsen naar het hoogsel boven een moerroster maar men komt dan hetzelfde feit tegen; een paar eierleggende werksters waarvan de onbevruchte eitjes regelmatig door de bijen opgepeuzeld worden.
Of ... was je volk waaruit de bijen genomen waren een tijdje hopeloos moerloos.
En 31 mei = 23 dagen geleden: hoe bereken je dat?
Groetjes,
Marco

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Starter een kweekbak voor eierleggende werksters?

Bericht door Piet Jager » za 17 jun 2006, 13:18

Els,

Het regelmatig inlegbeeld in aaneengesloten cellen doet me niet denken aan eierleggende werkbijen, maar eerder aan een goede maar onervaren moer. Zie ook de duidelijk, overeenkomende foto's in Schotman (3e druk) op pag. 166/167 paragraaf 380 / PLAAT XXIII

!Piet

Gebruikersavatar
apiario
Berichten:1431
Lid geworden op:wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds:1976
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Streefkerk
Contacteer:

Re: Starter een kweekbak voor eierleggende werksters?

Bericht door apiario » za 17 jun 2006, 17:27

Ik vind het een prachtige waarneming, en niet te vergeten, mooi in beeld gebracht. Dit blijft nog wel een tijdje hangen.

Els Kleijnendorst
Berichten:976
Lid geworden op:zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Starter een kweekbak voor eierleggende werksters?

Bericht door Els Kleijnendorst » za 17 jun 2006, 18:11

Marco schreef: Of ... was je volk waaruit de bijen genomen waren een tijdje hopeloos moerloos.
En 31 mei = 23 dagen geleden: hoe bereken je dat?


Marco, het volk waaruit de bijen gehaald zijn, was moergoed en de moer van 2005.
Hoe ik dat bereken? STOM !!! [:I][:I][:I] moet natuurlijk 17 dagen zijn.

Piet: Schotman erbij gepakt (5e druk, zelfde pag. enz.), de foto rechtsboven geeft inderdaad ongeveer eenzelfde beeld, alleen zitten in de cellen bij mij nog 2 of 3x zoveel eieren per cel. De belegde cellen zijn ook aaneengesloten.

Maar als het echt een goede maar onervaren moer is, dan heb ik weer een aantal vragen :
    • legt de moer al die eieren in 1 cel allemaal achter elkaar (dat moet bijna meer dan haar eigen gewicht zijn) of gaat zij steeds terug naar dezelfde cel?
    • welk een enorme legcapaciteit moet ze wel niet hebben (een uitputtingslag): in iedere cel zitten minimaal 25 eieren, er zijn zeker 600 cellen belegd, = 15.000 eieren. Dat betekent dat deze moer in 4 dagen per dag 3750 eieren heeft gelegd, of met 5 dagen 3000/dag (langer kan zij niet aan de leg zijn, de 16e was ze immers pas 13 dagen oud) Kan een jonge moer die hoeveelheden halen?
    • is het, gezien haar legcapaciteit, te verwachten dat ze over een paar maanden al oud en versleten is?
    • kan het geen fout zijn van haar legmechanisme?
    hoelang gaat het duren voordat ze door heeft dat 1 ei voldoende is?
  • wat doen de werksters met al die eieren? Verwijderen ze ze allemaal? Laten ze er 1 staan? Meerdere?
Kortom: weet het nu helemaal niet meer wat ik van al die eieren moet denken [:(][:0][:(]

Nogmaals: zeer benieuwd naar jullie ervaringen en kennis.

Els

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Starter een kweekbak voor eierleggende werksters?

Bericht door Piet Jager » za 17 jun 2006, 20:23

Els schreef: "Maar als het echt een goede maar onervaren moer is, dan heb ik weer een aantal vragen:"
1. Legt de moer al die eieren in 1 cel allemaal achter elkaar (dat moet bijna meer dan haar eigen gewicht zijn) of gaat zij steeds terug naar dezelfde cel?

Ik dacht dat ze op haar eerste ronde 1 eitje in alle cellen deponeert en vervolgens op elk volgend rondje er weer eentje bij legt.

2. Welk een enorme legcapaciteit moet ze wel niet hebben (een uitputtingslag): in iedere cel zitten minimaal 25 eieren, er zijn zeker 600 cellen belegd, = 15.000 eieren. Dat betekent dat deze moer in 4 dagen per dag 3750 eieren heeft gelegd, of met 5 dagen 3000/dag (langer kan zij niet aan de leg zijn, de 16e was ze immers pas 13 dagen oud) Kan een jonge moer die hoeveelheden halen?

Ik dacht dat een moer daarvoor veel beter is uitgerust dan een paar, pas eierleggende werkbijen.

3. Is het, gezien haar legcapaciteit, te verwachten dat ze over een paar maanden al oud en versleten is?

Als ze voldoende heeft gepaard en de zaadcellen optimaal zijn opgetrokken in de spermatheek, behoef je niet bang te zijn. Wat je hier zag is van zeer tijdelijke aard.

4. Kan het geen fout zijn van haar legmechanisme? hoelang gaat het duren voordat ze door heeft dat 1 ei voldoende is?

Je bedoelt dat er iets aan het oviduct mankeert? Ik denk dat als je de moer op een goed voorbeeldraam van een andere moer zet, dat het dan snel voorbij is.

5. Wat doen de werksters met al die eieren? Verwijderen ze ze allemaal? Laten ze er 1 staan? Meerdere?

Ik denk dat de werksters ze als een lekker eiwitrijk hapje gaan verorberen. Daarna worden de cellen gepoetst en kan de moer opnieuw haar kunsten vertonen.

!Piet

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 28 gasten