Nu nog meer ruimte geven ?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Ton Nahuijsen
Contacteer:

Nu nog meer ruimte geven ?

Bericht door Ton Nahuijsen »

Ik heb een volk op 10 ramen dat erg vol is. Alles volledig bezet en nog veel broed. Vooral de laatste 3 weken sterk gegroeid nadat ik begonnen ben met invoeren. Ik overweeg om er nog een HK met lege raten onder te zetten. Is dat een goed idee ?

Groeten - Ton
LWPisa
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Contacteer:

Re: Nu nog meer ruimte geven ?

Bericht door LWPisa »

JA. Ik zou het doen.

L
Jaap van Assenbergh
Imker sinds: 1989
Aantal volken: 10
Contacteer:

Bericht door Jaap van Assenbergh »

Ik had het al gedaan[;)]

Jaap
Dirk Blanken
Contacteer:

Bericht door Dirk Blanken »

Ton,
Ik zou in jouw geval zelfs 3 of 4 broed in de nieuwe onderbak met uitgebouwde raten zetten en daarna het broed in de bovenste bak aaneen schuiven en de vrijgekomen plekken aan de zijkant vullen met uitgebouwde raten.
Ik zou zo'n operatie 's avonds doen na zessen als er weinig bijen meer vliegen zodat je minder kans hebt op roverij.
Dan toch het vlieggat verkleinen tot eerst een paar cm(schuimrubber) en later weer wat groter maken tot 10 cm en na een week weer wat groter totdat het muizenrooster er voor kan 1/2 oktober ongeveer dan het vlieggat volledig open.
Op deze manier kunnen ze sneller het voer in de bovenste bak opslaan.
En bovendien is er direct kontakt met het vlieggat en dat verminderd roverij.
Hoogst waarschijnlijk zal de moer dan ook doorgaan met leggen in de onderbak en kunnen de vliegbijen hun stuifmeel en ev nectar weer kwijt.
Er zijn nog steeds imkers die volken op 1 BK inwinteren maar waarom ruimte onder kan nooit kwaad.
Dirk

dertiende
Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Ik weet niet hoor Dirk B.

zoveel verstorende handelingen nog in volken? Hele broednesten splitsen?
Het wordt of was aanzienlijk kouder dan een week geleden. Bijen nemen wel graag nog voor op, althans die van mij.
Ook zie ik dat alles heel goed nu met propolis wordt afgekit...
Ik moet toegeven dat de wat kleinere volkjes nog een beetje groeien. Ik krijg die voor het inwinteren nog net op 10 ramen.
Maar waarom nu niet gewoon een lage uitgebouwde honingkamer eronder?? Ik moet trouwens nog zien of de K. daar nu nog in gaat leggen. Lijt mij een brug tever. Misschien bij buckfast? In ieder geval kunnen de (vlieg)bijen dan wat trossen en de bijen zitten wat warmer.

JP
Ton Nahuijsen
Contacteer:

Bericht door Ton Nahuijsen »

Dank voor de tips.
Ik ga ze nog wat extra ruimte geven en zet er een HK onder.
Ben benieuwd of de moer hier ook nog in gaat leggen.

Ton
Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Heb vanmiddag onder twee volken (10 ramers) extra ruimte gemaakt. Hadden het niet echt nodig maar nu zitten ze wel wat warmer. Bij 1 volk heb ik ook een leeg raam in het midden van het broednest gehangen. Het zou kunnen dat die meteen volgedragen wordt maar dat ga ik van volgende week nog wel even controleren.
Trouwens er komt heel veel binnen. Een paar kasten geopend vandaag en aan alle twee kanten van het broednest veel stuifmeel. En de klimop bloeit nog maar met zo'n 5%.

JP
Albert Stoter
Contacteer:

Bericht door Albert Stoter »

Het afgelopen jaar heb ik net al mijn kasten en ramen aangepast (minder hoog, losse kastdelen, en dus ook losse bodems).
Allemaal, op 1 kast na.
Natuurlijk (want Murphy) is net dat volk (met nog een hoger kastdeel, hogere ramen en vaste bodem) eigenlijk te groot voor die kast, en kan ik er niets aan doen.
Had ik maar ...
Jaap v.Popering
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door Jaap v.Popering »

Jelte Pieter Dijkstra schreef:. Bij 1 volk heb ik ook een leeg raam in het midden van het broednest gehangen.

Als je om deze tijd van het jaar een leeg raam tussen het broednest hangt ,(de bijen willen enkel het broednest inkrimpen)is er grote kans dat de koningin maar met de helft van het broednest verder gaat, en niet meer op het lege raat komt .

Jaap v P
berry
Contacteer:

Bericht door berry »

Jaap v.Popering schreef:
Jelte Pieter Dijkstra schreef:. Bij 1 volk heb ik ook een leeg raam in het midden van het broednest gehangen.

Als je om deze tijd van het jaar een leeg raam tussen het broednest hangt ,(de bijen willen enkel het broednest inkrimpen)is er grote kans dat de koningin maar met de helft van het broednest verder gaat, en niet meer op het lege raat komt .

Jaap v P

Ja JP

Toch het boek van Pohl maar eens lezen.
Plaats reactie