roterendekast/bijensterfte

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
apiario
Berichten:1431
Lid geworden op:wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds:1976
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Streefkerk
Contacteer:
roterendekast/bijensterfte

Bericht door apiario » zo 22 apr 2012, 11:41

Beste mensen,

Dit jaar is het voor het eerst dat er hier geen roterende kasten draaien. Er zijn er nog 4 maar staan nu even stil.
De vraag die hier op het forum naar voren komt is er nu nog iets nieuws te melden rondom het imkeren met deze
kasten en dan i.v.b. met bijensterfte Ik zal proberen wat vragen te bedenken en daar antwoord op te geven

De kasten
In het begin heb ik de kasten gemaakt naar het voorbeeld vann Anivet Helaas werkte dat niet er zaten teveel fouten in
Later werdt dat door nieuwe kasten verbeterd. Ik heb mijn eigen vesie toen verzonnen en na veel teleurstelingen werkte het prima

Waren er nadelen? Ja zondermeer! Ze waren te groot om er handig mee te werken,wat het gewicht betrof Je kon er niet mee reizen. Daarbij was nog een nadeel dat je niet gemakkelijk ramen kan wisselen Of je moet allemaal ronde ramen hebben.

De werking.in verband met de varoadruk,

In al die jaren moet ik toch zeggen dat er zeer weinig varroa voorkwam eens per jaar een licht bestrijding was voldoende.
Waarom dat het geval was weet ik ook niet precies Dan moet je onderzoeker zijn
Wat wel duidelijkzichtbaar was dat er geen /tot zeer weinig darrenraat in voorkwam bijna niets.
Nu we iets verder zijn denkt ik dat de warmte in het broednest ook iets te maken heeft met het zeer weinig voorkomen
van de varroa. Gedurende het proces zit er zeker 40 cm verschil in de stand van de werkstercellen.

De opbrengst aan honing in vergelijk met de andere kasten was zeer hoog. Kwam doordat men in het broednest geen honing werd opgeslagen
Men heeft inderdaad 30% meer in de honingkamer.

Door de draaiende beweging en de wisselendestand van de cellen werd er bijna geen doppen aangezet. Pas in een laat stadium in de zomer waren er toch kasten die de doppen precies in het midden maakten daar draaiede het nest het minst.

De volken waren zeer groot je kon er makkelijk heefl veel nieuwe volken mee telen

Verders stond je alleen met je experiment er was weinig animo voor om er ook mee te beginnen
Dat werd ook veroorzaakt door je gedanen kennis op zij te zetten en anders te gaan denken. Dat valt voor velen niet mee.

In het Friese land is er een imker die de kast heeft doorontwikkeld. En dat zie er ongeloofelijk goed en mooi uit.

Gr
Bertus

PS ik heb al jaren geen wintersterfte of het moet een keer geweest zijn door dat ik niet goed had opgelet met het voer
Ik zit vrij geisoleerd.

Afbeelding

Nepaleese belangstelling voor de roterende kasten
voor lezing angelose/geafrikaniseerde bijen

Gebruikersavatar
Fay
Berichten:95
Lid geworden op:di 22 nov 2011, 18:43
Contacteer:

Re: roterendekast/bijensterfte

Bericht door Fay » zo 22 apr 2012, 19:57

Ik ken een imker die zelf roterende kasten heeft gemaakt. Hij is zeer intelligent alleen helaas heel slecht in lezen en schrijven. Daarom kan hij zelf niet deelnemen aan dit forum.

Hij bouwde de ramen in 6 hoeken, zoals de vorm van de raat. Hij was steeds bezig met verbeteringen en zeer enthousiast. Nu hoor ik hem er al een tijdje niet meer over. Hij reist ook veel met zijn kasten naar goede dracht gebieden. Ik denk dat zijn roterende kasten daar ongeschikt voor zijn. Want ze moeten een stroom voorziening hebben en zijn inderdaad erg groot.
Hij zei wel dat het gezonde volken waren die weinig last hadden van varroa en geen doppen aanzetten. Ik hoorde pas later bij mijn cursus dat varroa mijten zich orienteren dmv zwaartekracht (en geur). Toen snapte ik dat dat roteren wellicht een goed idee is.

Misschien wegen de voordelen (nog) niet op tegen de nadelen? De volgende keer dat hem spreek zal ik hem eens vragen hoe het nu staat met zijn roterende kasten. Of als je bij de open imkerij dag in de buurt van Klaaswaal bent moet je zeker bij hem gaan kijken. Zeer interessant!

Gebruikersavatar
apiario
Berichten:1431
Lid geworden op:wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds:1976
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Streefkerk
Contacteer:

Re: roterendekast/bijensterfte

Bericht door apiario » zo 22 apr 2012, 20:45

Ja ik ken hem. Gisteren was hij nog op de bijenmarkt in Dordt. Heeft thuis een lijstenmakerij vandaar het achtkantige ramen.
De mijne zijn gemaakt van PVC. Gewoon een buis van 40 cm daar 2 cm brede ringen van gezaagd. Werkt prima.

Over het algemeen bouwen de bijen onder aan de raat darrenraat Maar als je steeds draait dan is er geen onder kant
dus ook geen darrenraat .Wat een voorkeur heeft voor de varroa dus geen of bijna geen besmetting.

gr

Bertus
voor lezing angelose/geafrikaniseerde bijen

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten:1543
Lid geworden op:di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds:2010
Aantal volken:0

Re: roterendekast/bijensterfte

Bericht door alfa vulgaris » zo 22 apr 2012, 22:12

vely vely intelesting.

Dit klinkt toch aardig als muziek in de oren.
Heb ik dit te snel aan de kant geschoven?(stel ik mezelf)

Hoe snel is de rotatiesnelheid eigenlijk?
Is de rotatiesnelheid constant of juist discontinu?

Valt er goed de winter door te komen in het Nederlandse klimaat en zet je hem dan stop in de broedloze periode of laat je de wintertros ook roteren of juist langzamer?

Deze ervaringen wekken toch weer mijn interesse in dit type kast.

Graag hoor ik hier nog iets meer over.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: roterendekast/bijensterfte

Bericht door Hans van der Post. » zo 22 apr 2012, 23:24

alfa vulgaris schreef:vely vely intelesting.
Dit klinkt toch aardig als muziek in de oren.
Heb ik dit te snel aan de kant geschoven?(stel ik mezelf)
[...............]
Graag hoor ik hier nog iets meer over.
Even teruglezen hebben we al uitgebreid op dit forum over gehad.
!Hans.

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten:1210
Lid geworden op:ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: roterendekast/bijensterfte

Bericht door Albert Stoter » ma 23 apr 2012, 09:12

Zie ook de Roterende broedraamkast op Imkerpedia.

Deze pagina zal ik binnenkort weer eens bijwerken met de laatste informatie van Bertus (apiario).

Op die pagina vind je ook een doorlink naar de kast (Apiturn) van die door Bertus genoemde Fries.

Gebruikersavatar
Fay
Berichten:95
Lid geworden op:di 22 nov 2011, 18:43
Contacteer:

Re: roterendekast/bijensterfte

Bericht door Fay » ma 23 apr 2012, 17:40

apiario schreef:Ja ik ken hem. Gisteren was hij nog op de bijenmarkt in Dordt. Heeft thuis een lijstenmakerij vandaar het achtkantige ramen.
De mijne zijn gemaakt van PVC. Gewoon een buis van 40 cm daar 2 cm brede ringen van gezaagd. Werkt prima.

Over het algemeen bouwen de bijen onder aan de raat darrenraat Maar als je steeds draait dan is er geen onder kant
dus ook geen darrenraat .Wat een voorkeur heeft voor de varroa dus geen of bijna geen besmetting.

gr

Bertus
Ja precies dat is de imker die ik bedoel!

Stel dus dat alle kasten roterende kasten zouden zijn. Dan zijn er bijna geen darren. :think:

Jammer dat de honingkamer bovenop moet. Boven en onder kan zeker niet. Anders zou je eventueel nog een constructie kunnen bedenken waarbij de hele kast draait. Dan mogen de ramen ook de standaard vorm hebben en wordt de kast zelf niet zo enorm.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten