zwerm(pje)

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
alef pieter
Berichten:114
Lid geworden op:za 24 jul 2010, 01:31
Contacteer:
Re: zwerm(pje)

Bericht door alef pieter » zo 10 okt 2010, 23:24

.
Laatst gewijzigd door alef pieter op do 21 okt 2010, 18:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten:1210
Lid geworden op:ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: zwerm(pje)

Bericht door Albert Stoter » ma 11 okt 2010, 10:21

A.A. Staals schreef:Een moer goed volk opsluiten geeft geen problemen wanneer er voldoende ventilatie is en het volk op een koele plaats staat (uit de zon). Bodem ventilatie is vaak niet voldoende omdat de bijentegen het gaas gaan zitten en bij sterfte het gaas dicht valt waardoor de ventilatie nog eens afneemt.
Ad, heb ik het goed dat ik je 2e zin moet lezen als: Als je de geschepte zwerm wel in de zon zet dan is bovemventilatie vaak niet voldoende ..(etc) ... ?

Want als je de geschepte zwerm goed koel wegzet (dan vind er dus geen sterfte plaats, en) is die bodemventilatie toch wel voldoende?

Gebruikersavatar
willem
Berichten:731
Lid geworden op:di 18 feb 2003, 21:23
Locatie:Hilversum
Contacteer:

Re: zwerm(pje)

Bericht door willem » ma 11 okt 2010, 11:16

H.J. van Gool schreef:HET BEWAREN VAN EEN ZWERM
Het is niet de bedoeling de opgevangen zwerm als afzonderlijk volk te behouden.
Hij moet terug naar de kast waarvan hij afvloog. We wachten daarmee tot tegen de
avond. Tot die tijd moet de zwerm dus opgesloten worden. De imker spreekt niet van 'opsluiten', maar van 'opdoeken'.
Voordat we een zwerm opdoeken, moeten we zeker weten dat de koningin erin zit.
Een zonder koningin opgedoekte zwerm 'loopt zich dood'.
Kunnen we de koningin niet direct vinden, dan laten we de kast of korf met de zwerm een half uur staan.
Zit de zwerm dan nog rustig, dan kunnen we veilig aannemen dat de moer erbij zit.
We moeten de zwerm niet alleen opdoeken om het wegvliegen te voorkomen,
maar evenzeer om het invliegen van haalbijen op de plaats waar de zwerm staat, te verhinderen.
Zien we de zwerm terugvliegen naar de kast waarvan hij afvloog of naar de plek waar hij aanvloog, dan is er geen moer bij.
In het tweede geval moeten we nog eens proberen de zwerm te scheppen.
Uit: Gool, H.J. van "Bijenhouden met succes"

De tekst komt uit de 7e druk(1981), maar is nagenoeg gelijk aan die van de 1e(1953)
Groeten, Willem :violin:

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: zwerm(pje)

Bericht door A.A. Staals » ma 11 okt 2010, 12:57

Albert Stoter schreef:
A.A. Staals schreef:Een moer goed volk opsluiten geeft geen problemen wanneer er voldoende ventilatie is en het volk op een koele plaats staat (uit de zon). Bodem ventilatie is vaak niet voldoende omdat de bijentegen het gaas gaan zitten en bij sterfte het gaas dicht valt waardoor de ventilatie nog eens afneemt.
Ad, heb ik het goed dat ik je 2e zin moet lezen als: Als je de geschepte zwerm wel in de zon zet dan is bovemventilatie vaak niet voldoende ..(etc) ... ?

Want als je de geschepte zwerm goed koel wegzet (dan vind er dus geen sterfte plaats, en) is die bodemventilatie toch wel voldoende?
Albert
Een opgesloten volk moet je nooit in de zon zetten. Het hangt er vanaf hoe vol een zwerm of volk zit of bodemventilatie alleen voldoende is. Als een zwerm is opgedoekt in een niet te kleine korf is er geen probleem. Problemen met ventilatie zijn mogelijk wanneer je een volk met veel broed opsluit b.v. bij reizen of als volken die voor bestuiving onder glas gebruikt, worden opgeloten en uit de kas verwijderd om ongedierte bestrijdingen uit te kunnen voeren.

ad staals

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten:1210
Lid geworden op:ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: zwerm(pje)

Bericht door Albert Stoter » ma 11 okt 2010, 13:15

Duidelijk Ad. Het ging je inderdaad om de gesloten korf (of kast) in de zon. Zoals je het eerder omschreef leek het alsof bovemventilatie bijna altijd onvoldoende was.

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: zwerm(pje)

Bericht door Jaap v.Popering » ma 11 okt 2010, 19:03

willem schreef:
H.J. van Gool schreef:HET BEWAREN VAN EEN ZWERM
Het is niet de bedoeling de opgevangen zwerm als afzonderlijk volk te behouden.
Hij moet terug naar de kast waarvan hij afvloog. We wachten daarmee tot tegen de
avond.

De tekst komt uit de 7e druk(1981), maar is nagenoeg gelijk aan die van de 1e(1953)
Ik denk dat bij de tegenwoordige Imkers het WEL de bedoeling is om een nieuw volk op te zetten , ( Bij mij in elk geval wel en bovendien is maar zelden bekend waar de zwerm van afkomstig is ) Schep ik de zwerm , als hij ( volledig binnen zit ) doek ik hem op , en bij aankomst stort ik hem gelijk in zijn nieuwe behuizing .

Dan is het merendeel van het aangehaalde niet van toepassing en opgesloten neerzetten zinloos .

Jaap v P

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten:1210
Lid geworden op:ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: zwerm(pje)

Bericht door Albert Stoter » ma 11 okt 2010, 19:42

Jaap v.Popering schreef:als hij ( volledig binnen zit ) doek ik hem op , en bij aankomst stort ik hem gelijk in zijn nieuwe behuizing .
Ik neem aan dat je de zwerm dan dus meestal aan het eind van de dag opdoekt?
Volgens mij heb ik zelf tenminste nog nooit gehad dat zo'n zwerm in de schepkorf overdag niet meer vloog (en dat ze dan dus overdag al allemaal binnen zitten). Behalve wellicht bij koud weer.

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: zwerm(pje)

Bericht door Jaap v.Popering » ma 11 okt 2010, 20:48

Het merendeel van de zwermen verlaten de kast pas in de middag , en een enkele keer lukt het om de zwerm in een keer de korf in te slaan , dan neem ik die natuurlijk gelijk mee . Maar het merendeel laat ik de korf enkele uren of zelfs tot de avond staan ( om overlast van achterblijvende Bijen te voorkomen ), en om voldoende af te laten koelen . Dan heb ik altijd wel een kast in mijn stal klaarstaan , doe ik twee uitgebouwde ramen in en de rest vul ik op met kunstraat ( inmiddels is het laat in de middag of avond ) stort de zwerm in de kast ,dek hem af met een doek ( om beter af te koelen ) en de volgende morgen gaat de dekplank er pas op .

Jaap v P

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 54 gasten