Nieuwe kast van beeplus.

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:
Re: Nieuwe kast van beeplus.

Bericht door Hans van der Post. » do 14 okt 2010, 16:52

Cor Van Pelt schreef:Imkers,
Misschien ben ik toch wel de oorzaak van die verwarring. Ik was van plan de houten kasten met platen piepschuim(Styrofoam) te omwikkelen. TOEN VROEG IK OF PIEPSCHUIM KASTEN NET ZO GOED ZOUDEN ZIJN. Dit alleen voor de winter.
Groeten uit Alberta.
Inderdaad enige verwarring.
In onze afdeling zijn er imkers die tussen de kasten (buitenkant) "piepschuim" voor isolatie doen. Ze doen dit met minmaal 6 cm. en schuiven dan de kasten daar tegen het schuim aan. Ook de achterkant van de kast krijgt 6 cm schuim zo wordt het een geheel. Bovenop de kasten komt een uit een stuk kunstofvezel golfplaat dit om te voorkomen dat de kopse kant van de "piepschuim" nat wordt. Zodra het piepschuim op die plaatsen water opneemt zakt het verder de plaat in en dan blijft er weinig isolatie over.
Laatst gewijzigd door Hans van der Post. op vr 15 okt 2010, 00:10, 1 keer totaal gewijzigd.
!Hans.

Gebruikersavatar
alef pieter
Berichten:114
Lid geworden op:za 24 jul 2010, 01:31
Contacteer:

Re: Nieuwe kast van beeplus.

Bericht door alef pieter » do 14 okt 2010, 23:16

.
Laatst gewijzigd door alef pieter op do 21 okt 2010, 18:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
marc
Berichten:1074
Lid geworden op:vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Nieuwe kast van beeplus.

Bericht door marc » vr 15 okt 2010, 16:43

Hans van der Post. schreef:MMMM kunststofkasten..... spekt alleen de maker...
Denk je dat echt Hans ? Je mag er altijd eens zelf aan beginnen.

Piepschuim is de grofkorrelige geëxpandeerde zachte isolatieplaat die je veelal als stootbescherming in verpakkingen vindt en ook hier en daar in de bouw wordt toegepast. Ook verkrijgbaar als losse korrel, we spreken dan van volumemassa's van 15 - 25 kg/m³. Dit materiaal neemt een minieme hoeveelheid water op. Tot zover 'piepschuim'.
De iets betere bouwisolatie, waaronder ook de geëxtrudeerde platen (spouw, vloer, dak...), bezit een volumemassa van 25-45 kg/m³ en neemt praktisch geen water meer op. Dan komen we tot de vorm-EPS (mallen) waar de kwaliteit loopt van 45-75 kg/m³ (allerhande verpakkingstoepassingen, valhelmen, vliegtuigisolatie...) over de ons bekende Mini-plus kastjes, Segerberger, Frankenbeute, Combi bijenkasten (85-95 kg/m³) tot de DBplus kast (115-120 kg/m³).
Gr. Marc

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: Nieuwe kast van beeplus.

Bericht door LWPisa » za 16 okt 2010, 13:14

Bijen doen het erg goed in EPS kasten...het enige nadeel van eps is de prijs. Ook al weet men dat de ontwikkeling en distributiekosten er uit moeten, het strijkt toch tegen de haren in dat zulk goedkoop materiaal in een relatief eenvoudige vorm zoveel moet kosten.

L

Gebruikersavatar
willem
Berichten:731
Lid geworden op:di 18 feb 2003, 21:23
Locatie:Hilversum
Contacteer:

Re: Nieuwe kast van beeplus.

Bericht door willem » za 16 okt 2010, 16:37

LWPisa schreef:Bijen doen het erg goed in EPS kasten...het enige nadeel van eps is de prijs.
EPS kast van DB+ kost 200 euro
Spaarkast kiefer kost 199 euro
Spaarkast red ceder kost 256 euro
Simplexkast kiefer kost 250 euro
Simplexkast red ceder kost 310 euro
Allemaal compleet met gemonteerde ramen.
het strijkt toch tegen de haren in dat zulk goedkoop [HOUT] materiaal in een relatief eenvoudige vorm zoveel moet kosten.
Groeten, Willem :violin:

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten:1675
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1977
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Nieuwe kast van beeplus.

Bericht door Kroese » za 16 okt 2010, 16:52

willem schreef:
LWPisa schreef:Bijen doen het erg goed in EPS kasten...het enige nadeel van eps is de prijs.
EPS kast van DB+ kost 200 euro
Een duitse Segeberger met Duits/Normaal maat, die in Duitsland ook in de Nederlandse maten te koop is.
Segeberger Beute Komplett m. VARIO-BODEN 95,80 EUR incl. 19 % USt zzgl. Versandkosten

Spaarkast kiefer kost 199 euro
Spaarkast red ceder kost 256 euro
Simplexkast kiefer kost 250 euro
Simplexkast red ceder kost 310 euro
Allemaal compleet met gemonteerde ramen.
het strijkt toch tegen de haren in dat zulk goedkoop [HOUT] materiaal in een relatief eenvoudige vorm zoveel moet kosten.

Gebruikersavatar
willem
Berichten:731
Lid geworden op:di 18 feb 2003, 21:23
Locatie:Hilversum
Contacteer:

Re: Nieuwe kast van beeplus.

Bericht door willem » za 16 okt 2010, 17:30

Kroese schreef: Een duitse Segeberger met Duits/Normaal maat, die in Duitsland ook in de Nederlandse maten te koop is.
Segeberger Beute Komplett m. VARIO-BODEN 95,80 EUR incl. 19 % USt zzgl. Versandkosten
Open gaasbodem noodzakelijk, en dan nog druipt het vocht eruit. Heb je bij de DB+ geen last van.
De bijen afstand klopt, ook bij DN, niet.
B.V. Honingkamer (DN) 170mm, raamhoogte 159mm. :whistle:
Groeten, Willem :violin:

Gebruikersavatar
marc
Berichten:1074
Lid geworden op:vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Nieuwe kast van beeplus.

Bericht door marc » zo 17 okt 2010, 11:31

De DBplus is een moderne bijenkast, die het ideale nastreeft voor bij en imker.
De perfecte kast krijg je niet met materiaal als hout, omdat bepaalde materiaaleigenschappen vereist zijn en je in vormen moet kunnen werken. Je komt dan automatisch bij EPS terecht.
Een perfect gevormd onderdeel in het goede materiaal (EPS120) betekent o.a. dat je mallen moet maken die veel steviger zijn, met in- en uitredende zuigers enz, helemaal niet hetzelfde systeem als voor de Duitse stapeldozen. Bovendien blijft het niet bij de EPS alleen, zelfgemaakte kamijzers, ventilatieroosters, afdekplaten enz. zorgen ervoor dat je een totaalkast krijgt zonder te moeten kiezen uit 3 verschillende bodems of deksels of nog een 10-tal andere opties of dat je dingen in je kast krijgt van verschillende fabrikanten die niet 100% op elkaar afgestemd zijn.
Er is geen enkel commercieel gericht brein dat het in de verste verte in zijn hoofd zou halen om hieraan te beginnen. Als er hier sprake is van 'het spekken van de maker' of andere schunnige opmerkingen die laten uitschijnen dat het om een lucratieve bezigheid zou gaan met geldgewin, moet ik altijd lachen. De kast wordt door onszelf gratis gemonteerd en verpakt en door onszelf verkocht/verzonden.
Moest een betaalde arbeidskracht dit werk moeten doen, zou het al een stuk duurder worden. Moesten we ingaan op de winkelbeheerders die ons om de 6 maanden contacteren om de kast te mogen verkopen, dan eisen zij nog een bijkomende winstmarge van min. 30% enz... Er zijn er bij die het alleenrecht van verkoop zouden willen of minstens dat wij dan onze prijs zouden aanpassen aan hun hogere prijzen !!!

Neen, laten we het maar onder imkers houden, zodat er zo veel mogelijk van kunnen profiteren.
Zolang we het op deze manier kunnen, zullen we het zo blijven doen. Een goede publiciteit voeren nationaal en internationaal of geldgewin interesseert mij niet. Het gewin voor mij zit in het gemak van imkeren, het zien dat je bijen het goed hebben, de vele contacten met tevreden imkers die je anders nooit ontmoette en alle verhalen eromheen die je te horen krijgt. Dat maakt voor mij de positieve balans, vanaf een zekere leeftijd besef je dat geld maar geld is en kijk je naar andere dingen. Er staan op onze site nog wel meer zaken waar we ons belangenloos voor inzetten of ingezet hebben en iedereen willen laten meedelen. Beeplants is bv. een actie waar ook iedereen zou moeten aan mee doen.
Bijen zijn een belangrijk deel van mijn leven geworden, ik wil daar ook actief wat voor doen omdat die bijensteek die ik 18 jaar geleden kreeg nog altijd niet is uitgewerkt.

luc
Berichten:49
Lid geworden op:ma 01 okt 2007, 11:00
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Nieuwe kast van beeplus.

Bericht door luc » zo 17 okt 2010, 16:49

2 jaar tevreden gebruiker van de aangehaalde Beeplus kasten (8 x DB+). Die kleine meerkost heb ik al lang terugverdiend aan gebruiksgemak, tijdwinst, honingwinst en geen geplette koninginnen meer. De 'plattelanders' en zeker de belgen zijn nooit fier geweest op hun eigen goede dingen. Wat van verder komt is altijd beter. In dit geval dus duidelijk niet - je mag heel ver gaan.

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten:1675
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1977
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Nieuwe kast van beeplus.

Bericht door Kroese » ma 18 okt 2010, 12:20

marc schreef:De DBplus is een moderne bijenkast, die het ideale nastreeft voor bij en imker.
De perfecte kast krijg je niet met materiaal als hout, omdat bepaalde materiaaleigenschappen vereist zijn en je in vormen moet kunnen werken. Je komt dan automatisch bij EPS terecht.
"Willem" haalde een lijstje kasten aan (hout) om de prijzen in de zelfde groep te vergelijken.
Ik dacht hout met EPS vergelijken is natuurlijk wat soort kast betreft een groot verschil.
Dus heb ik er een Segeberger tussen geplaatst als vergelijk.
Het was niet mijn bedoeling om de eigenschappen te gaan vergelijken, dat hebben we al veel vaker gelezen op dit Forum.
Ik betwist ook niet de kwaliteit van de DB+. Maar het afzetten tegen de Segeberger heb ik ook al genoeg gelezen.
Ik denk dat er vele imkers ondanks die genoemde (kleine) afwijkingen zeer goed imkeren, en ook uitwinteren, tegen bijna de helft van de prijs van de DB+ (2 Segebergers tegen 1 DB+) Een verder vergelijken is overbodig lijkt mij.
Moesten we ingaan op de winkelbeheerders die ons om de 6 maanden contacteren om de kast te mogen verkopen, dan eisen zij nog een bijkomende winstmarge van min. 30% enz... Er zijn er bij die het alleenrecht van verkoop zouden willen of minstens dat wij dan onze prijs zouden aanpassen aan hun hogere prijzen !!!
Het is natuurlijk prima dat je dit liever zelf gedeeltelijk wilt verdienen, het heeft ook ontwikkeling gekost.
Maar zakelijk gezien kun je misschien meer afzetten, als het prijs verschil kleiner zou zijn. De mal is toch al betaald.

PS ik imker nu een paar jaar met de Duitse COMBI Dadant bakken, die ik heb omgebouwd naar mijn dubbel honingkamer formaat.(DUHOKA) Ik heb zelf hardhouten bodems en daken gemaakt, i.v.m. de stevigheid vd kast. Zo'n kast met 3 broedkamers kost dan 3 X €19,- met het hout (ge-recyclede Meranti planken, en veel winterwerk)
Zo heeft iedereen zijn eigen voorkeur.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten