Bijen die de vliegplank niet halen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

JackC
Berichten:689
Lid geworden op:wo 04 aug 2010, 17:10
Imker sinds:2009
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Eys(gulpen-wittem)Limburg
Contacteer:
Bijen die de vliegplank niet halen

Bericht door JackC » do 19 mei 2011, 09:52

Misschien is dit onderwerp eerder aan de orde geweest, maar in de duizenden onderwerpen in deze vraagbaak kon ik het niet vinden.
Mijn bijen vliegen uitstekend en komen zwaar beladen terug bij de kast. Echter voor een groot aantal lijkt het laatste stukje te zwaar; ze storten vlak voor de kast (40 cm van de grond) neer in het hoge gras. Daar blijven ze even verdwaasd zitten en vliegen dan weer op en halen de vliegplank wel.
Is dit iets om me zorgen over te maken? Ik heb ook foto’s gezien van bijen die massaal dood neervallen met dracht, voor de kast (spuitschade?); dat is hier zeker niet het geval, alle bijen, die ik gevolgd heb, herstelden zich en vlogen vervolgens wel goed.

Met groet,
Jack

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten:815
Lid geworden op:di 07 apr 2009, 11:07
Locatie:Vught
Contacteer:

Re: Bijen die de vliegplank niet halen

Bericht door AndreasH » do 19 mei 2011, 09:57

Niks aan de hand. Gewoon te hard gewerkt :-)
Duurzaam en ecologisch tuinieren, imkeren en energieopwekking op mijn website (zie profiel).

bas sprengers
Berichten:83
Lid geworden op:di 03 mei 2011, 21:29
Contacteer:

Re: Bijen die de vliegplank niet halen

Bericht door bas sprengers » do 19 mei 2011, 11:58

beste Jack, wat bedoel je met 'een groot aantal'? gaat het om tientallen, honderden, of wellicht duizenden? Zoals je het omschrijft lijkt het me niet allarmerend, maar als het echt om hele grote aantallen gaat, zou ik me zorgen maken.
Zijn het alleen de thuiskomende bijen die 'neerploffen'? of zie je ook vertrekkende bijen de vlucht niet kunnen maken? In het laatste geval is er mogelijk een vervelend virus in het spel, die de bijen verlamd.

JackC
Berichten:689
Lid geworden op:wo 04 aug 2010, 17:10
Imker sinds:2009
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Eys(gulpen-wittem)Limburg
Contacteer:

Re: Bijen die de vliegplank niet halen

Bericht door JackC » do 19 mei 2011, 13:03

Beste Bas,
Ik denk/hoop dat het meevalt, zoals ik al aangaf vliegen ze steeds weer op en halen het dan wel. Alleen thuiskomende bijen. Altijd wel een twintigtal in het gras, dus opgeteld kom je wel aan honderden (duizenden?) Maar het aanvliegen gaat onverminderd door, eigenlijk geen dode bijen te zien.

muls
Berichten:38
Lid geworden op:ma 15 nov 2010, 14:48
Contacteer:

Re: Bijen die de vliegplank niet halen

Bericht door muls » do 19 mei 2011, 14:34

Ik herken het verschijnsel wel. Ik woon op de vijfde etage, en als ik uit de winkel kom met tassen vol zware boodschappen, heb ik altijd voor de laatste trap evenveel doorzettingsvermogen nodig als voor alle andere trappen bij elkaar. Ik ga dan ook geregeld op de vierde etage even uithijgen.

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten:815
Lid geworden op:di 07 apr 2009, 11:07
Locatie:Vught
Contacteer:

Re: Bijen die de vliegplank niet halen

Bericht door AndreasH » do 19 mei 2011, 14:37

lol@muls
Duurzaam en ecologisch tuinieren, imkeren en energieopwekking op mijn website (zie profiel).

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 54 gasten