Mengsel van (bijen)was

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten:815
Lid geworden op:di 07 apr 2009, 11:07
Locatie:Vught
Contacteer:
Re: Mengsel van (bijen)was

Bericht door AndreasH » vr 13 jan 2012, 16:09

@ad: Ik denk dat Tinus het was smelten en schonen ondertussen wel onder de knie heeft hoor :-D

Afgezien daarvan, ik heb gezien wat er voor raar spul als 'wasvoet' tevoorschijn kwam. Zeer vreemde substantie, alsof het piepschuim was, ik heb dit serieus nog nooit eerder gezien, zulk een rommel. Op de foto is ook wel het een en ander duidelijk te zien....
Duurzaam en ecologisch tuinieren, imkeren en energieopwekking op mijn website (zie profiel).

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten:2000
Lid geworden op:di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds:1994
Aantal volken:25
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Mengsel van (bijen)was

Bericht door m.kolsters. » vr 13 jan 2012, 17:37

Ook om te leren moet je dit uit proberen,
was heeft een smelttemperatuur van bijna 70 gr.
en parafine een smelttemperatuur van bijna 50 gr.
Ik heb er een meter voor dan kan je aflezen wat de smelttemperatuur is.
Maar dan nog heb je altijd wel het gevoel dat imkers dat niet doen, maar toch.
En als je weet dat de bijen er alles uit halen als het niet naar hun zin is, en dat is dubbel werk.
Tinus Kolsters

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: Mengsel van (bijen)was

Bericht door A.A. Staals » vr 13 jan 2012, 17:59

m.kolsters. schreef:Ook om te leren moet je dit uit proberen,
was heeft een smelttemperatuur van bijna 70 gr.
en parafine een smelttemperatuur van bijna 50 gr.
Tinus
Als dat waar is en je verwarmt tot iets boven de 50 graden hou je de was over en kun je de parafinne er zo afgieten.

ad straals

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten:2000
Lid geworden op:di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds:1994
Aantal volken:25
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Mengsel van (bijen)was

Bericht door m.kolsters. » vr 13 jan 2012, 19:08

Als dat waar is en je verwarmt tot iets boven de 50 graden hou je de was over en kun je de parafinne er zo afgieten.

Ja Ad grappig hoor, je moet al verwarmen tot 80 gr. om het vloeibaar te krijgen.
Hoe wil jij bij 50 gr. het mengsel er uit laten lopen.
Je moet mij dat eens voor doen,ben wel benieuwd.
Het is er ingekookt en je moet het er ook uitkoken
Tinus Kolsters

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten:1543
Lid geworden op:di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds:2010
Aantal volken:0

Re: Mengsel van (bijen)was

Bericht door alfa vulgaris » vr 13 jan 2012, 19:08

Als ik was raffineer zit er ook altijd zo een soort papje onder.
Zijn naar mijn idee coconspinsels van de larven.

Ik vind het wel veel aannames en weinig wetenschap deze thread.

Bijenwas verontreinigd met parafine?
Lijkt mij nog maar goed voor één doel.
Omzetten in licht,warmte en gassen zou ik zeggen.

En olie aan was toevoegen om vervolgens waswafels van maken????
Haarlemmer olie zeker of gewoon 15W40 minerale olie?
Ik neem aan dat het een erg slecht idee is.

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Mengsel van (bijen)was

Bericht door Oude Essink » vr 13 jan 2012, 22:34

Voor er parafine was, was er alleen bijenwas om kaarsen te branden; kerken gebruikten er bijzonder veel van en voor imkerijen was was een belangrijke bron van inkomsten. De chemie vond de parafine uit en ook parafine kaarsen branden goed. parafine is aanzienlijk goedkoper dan bijenwas; parafine kun je mengen met bijenwas; parafine ruikt niet en de rest van het verhaal hoef ik niet te vertellen. Het is ermee als mengen van pure honing met suiker om er meer van te verkrijgen tegen goedkopere grondstoffen.

Afbeelding

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten:1543
Lid geworden op:di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds:2010
Aantal volken:0

Re: Mengsel van (bijen)was

Bericht door alfa vulgaris » vr 13 jan 2012, 23:16

Toch snap ik het niet helemaal. :think:

Als ik prijzen bekijk van paraffine en van bijenwas dan ontlopen die prijzen elkaar niet zo.
Het ziet er zelfs naar uit dat paraffine (uitgezonderd lampolie) in aanschaf vaak duurder is dan als ik mijn bijenwas bij het bijenhuisdepot inlever.

Ik heb hier een mooi blok van bijna een kilo, 3 maal gelouterde eigen bijenwas.
Ik weet hoeveel moeite het kost om het mooi zuiver te krijgen zonder chemicalien!
Hoe kan men zo een mooi halffabricaat zo onteren en dan verkopen voor die paar euros? :naughty:

Ergens op het forum heb ik gelezen dat er een rooklucht aan de bijenwas zat.
Heb ik ook...komt omdat ik het buiten op houtvuur heb gesmolten.

Ik ben erg benieuwd als ik er kaarsen van maak wat voor een geur deze zullen gaan verspreiden.
Erg leuk om samen met moeder natuur er wat van te maken. :pray:

ALfa

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: Mengsel van (bijen)was

Bericht door maartenkleijne » za 14 jan 2012, 01:21

Ik heb me laten vertellen dat professionele kaarsenmakers parafine in waskaarsen mengen omdat ze dan beter branden (iets heter), dus niet om de kosten.
gr,
m

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten:2000
Lid geworden op:di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds:1994
Aantal volken:25
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Mengsel van (bijen)was

Bericht door m.kolsters. » za 14 jan 2012, 11:01

Om op alle vragen een antwoord te geven.

Als ik was raffineer zit er ook altijd zo een soort papje onder.
Zijn naar mijn idee coconspinsels van de larven.

Dat kan van stuifmeel resten propolis en restanten van coconen zijn, wegschrapen en op nieuw uitkoken.

Voor er paraffine was, was er alleen bijenwas om kaarsen te branden; kerken gebruikten er bijzonder veel van en voor imkerijen.

In een van onze bijen bladen van omstreeks 1922 staat vermeld dat er ten minsten 25% bijenwas in een kerkkaars moet zitten,
toen was het prijsverschil al groot genoeg om het te mengen.

Als ik prijzen bekijk van paraffine en van bijenwas dan ontlopen die prijzen elkaar niet zo.
Het ziet er zelfs naar uit dat paraffine (uitgezonderd lampolie) in aanschaf vaak duurder is dan als ik mijn bijenwas bij het bijenhuisdepot inlever.

Wil je de was ruilen voor paraffine, het prijsverschil is minstens de helft.

Ik heb me laten vertellen dat professionele kaarsenmakers parafine in waskaarsen mengen omdat ze dan beter branden (iets heter), dus niet om de kosten.

Ik ben bij een kaarsenfabriek hier in Bladel een dag op bezoek geweest en heb mij daar laten inlichten over bijen was en wat daar omheen.
Ze kopen daar was uit heel de wereld om kaarsen van te maken, en denk niet dat hier mee geknoeid wordt om de reden dat in bepaald geloof het puur bijen was moet zijn, ook heb ik er geen parafine gezien.
Wel heb ik gezien wat het smelt temperatuur van bijenwas van verschillende landen is, heb zo ook de oude meter gekocht.
Tinus Kolsters

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten:1026
Lid geworden op:wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie:Rotterdam
Contacteer:

Re: Mengsel van (bijen)was

Bericht door Ewout » za 14 jul 2012, 22:43

Nog even ter bevestiging van het stopverf verhaal van Tinus (maar met een andere conclusie):
Wij hadden nog een volledig verzegeld broedkamerraam met voorjaarshoning staan, dat ik niet wilde vermengen met de zomerhoning (dit was alles wat het voorjaar heeft opgeleverd), waarvan ik de honing heb gewonnen door deze door een kaasdoek te persen. Ging uitstekend!

De was die achterbleef heb ik in een klein potje gedaan en overgoten met kokend water en in een pan met heet water gezet. Wat er overbleef was 50/50 bijenwas en rare smurrie (en dan te bedenken dat dit uitgebouwde raat was! In de kunstraat moet er in verhouding dus nog veel meer troep in hebben gezeten). Ik weet niet precies wat het is, maar denk niet dat het van de bijen komt. Het raam is nooit belegd geweest, en er zaten ook geen stuifmeel cellen in. De grijzige smurrie leek inderdaad wel wat op stopverf, werd kneed/smeerbaar onder de hete kraan, waarbij de was nog gewoon hard bleef. Ik vind het een heel naar idee dat dit in de kunstraat zat. Geen chinese wasplaten meer voor mij, troep! :naughty:

Ik denk dus dat het niet de mensen die hun was inleveren zijn die er parafine door hebben gemengd, maar dat het best eens zou kunnen komen van de kunstraat die zij ertussen gesmolten hebben... (wat mij veel meer zorgen baart)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 61 gasten