nog steeds geen honing

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Santtu Pikkarainen
Berichten:1083
Lid geworden op:do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds:2010
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ermelo
Contacteer:
Re: nog steeds geen honing

Bericht door Santtu Pikkarainen » zo 15 jul 2012, 16:33

Gisteren gekeken. Het volk dat gezwermd heeft heeft de honingkamer deels verzegeld, maar helemaal geen honing in de broedkamer. Die honing ga ik u niet afnemen. Het andere volk heeft meer honing, ook een krans rond het broednest. Nog geen verzegelde honing, maar deze gaan mogelijk nog wel wat opleveren. Al met al natuurlijk een zwaar teleurstellend jaar. Hopelijk wordt het nog wat met de heide.

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten:1026
Lid geworden op:wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie:Rotterdam
Contacteer:

Re: nog steeds geen honing

Bericht door Ewout » zo 15 jul 2012, 22:46

Je kunt toch altijd de honingramen met honing afnemen en dan direct daarna bijvoeren?

p.zwartepoorte
Berichten:1020
Lid geworden op:wo 29 jun 2011, 21:59
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):buckfast pmoeren en F1
Locatie:wijchen
Contacteer:

Re: nog steeds geen honing

Bericht door p.zwartepoorte » za 21 jul 2012, 22:33

ik heb vandaag me 4de bak er af gehaalt voor dat ik na leipzig ga en aan gezien dat het goed weer word kan ik als ik van de week terug kom de 5 de bak er af halen dan ben ik klaar voor dit jaar met honing slingeren dan kom ik wel aan de 60 kg honing van mij produktie volk dan nog mierenzuur behandeling en dan klaar maken voor de winter
paul
Vriendelijke groeten p.zwartepoorte buckfastimkerij

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: nog steeds geen honing

Bericht door Oude Essink » zo 22 jul 2012, 17:33

Hoi Paul,
Besef jij, dat jij nog steeds geacht wordt steen en been te klagen omdat er "nog steeds geen honing" is, volgens het onderwerp dat speelt bij het huidige onderwerp. Als ik jou lees, over de torenhoge kasten, heb jij, gezien de natte weersomstandigheden, geen klagen, toch ? Of zijn al die bakken leeg en heb jij teveel bakken!

Hennie oes

belrgerbal
Berichten:164
Lid geworden op:di 30 nov 2010, 21:53
Contacteer:

Re: nog steeds geen honing

Bericht door belrgerbal » zo 22 jul 2012, 17:48

Het ziet er hier nu beter uit. Ik heb 1 moerloos volk gecombineerd met de geschepte zwerm, die doet het uitstekend, de andere volken ook. Ik heb nu op alle 4 volken een honingkamer, die rap vol beginnen te raken. Nu er een paar weken mooi weer in het verschiet is hoop ik binnen nu en 2 weken de honing af te nemen, zodat ik het mierenzuur erop kan zetten. Heb ik toch nog 4 honingbakken. Nog even de vingers gekruist houden!! :be9: :be9: :be9: :be9: !

belrgerbal
Berichten:164
Lid geworden op:di 30 nov 2010, 21:53
Contacteer:

Re: nog steeds geen honing

Bericht door belrgerbal » zo 22 jul 2012, 17:53

hoe kan ik zien van wat voor ras ik de meeste genen mijn volken hebben? ik zou carnica moeten hebben, maar wel met F16 bastaardmoeren, ik heb het idee dat het echt van alles wat is..

p.zwartepoorte
Berichten:1020
Lid geworden op:wo 29 jun 2011, 21:59
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):buckfast pmoeren en F1
Locatie:wijchen
Contacteer:

Re: nog steeds geen honing

Bericht door p.zwartepoorte » zo 22 jul 2012, 19:01

Hennie nee ik mag niet klagen omdat bij mij veel honing word gehaald ik heb maar 1 productie volk van buckfast soort
Dat volk heb ik als 1 bak bijna vol was er een bij gezet dus ze Hadden steeds de ruimte om de honing op te slaan deed ik dat niet dan stopte ze de bk Vol en dat wou ik niet dan werd het broednest te klein
laatst Kom ik 5 ramen verzegelt uit de bk halen
En je hebt gelijk ik heb meer kasten dan volken
Gr paul
Vriendelijke groeten p.zwartepoorte buckfastimkerij

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten:1210
Lid geworden op:ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: nog steeds geen honing

Bericht door Albert Stoter » ma 23 jul 2012, 14:54

belrgerbal schreef:hoe kan ik zien van wat voor ras ik de meeste genen mijn volken hebben?
Je moet je dan verdiepen in de Taxonomie van de honingbij

belrgerbal
Berichten:164
Lid geworden op:di 30 nov 2010, 21:53
Contacteer:

Re: nog steeds geen honing

Bericht door belrgerbal » zo 29 jul 2012, 10:26

hmm, ik heb eens een nadere inspectie gedaan van de honingbakken, maar het valt toch tegen. Ik heb bij drie bakken net 1 half raanpje vol, de vierde lijkt wel voor driekwart vol te zitten, maar nog niet verzegeld. Dus dit jaar bijna helemaal geen honing. :doh:

Jannes

Hier wél honing..

Bericht door Jannes » ma 30 jul 2012, 19:36

Ook hier de kasten weer gecontroleerd na 14 dagen op vakantie te zijn geweest.
3 kasten hadden 2 HK en 1 kast had er één. Van alle kasten kon ik een volle bak halen. De andere was nog maar half vol, die heb ik maar laten staan. Misschien blijft het weer nog even goed?
Al met al nog helemaalniet verkeerd, eerder deze zomer 5 bakken vol en nu 4. Toch een mooie score voor een voorjaar wat zo slecht begon.
Thuis wordt nagenoeg niets gehaald, op de andere locatie prima. Zo gaat het elk seizoen. Hier thuis is het zeldzaam als er in juli nog wat binnen komt.

Van mijn 5 over gebleven productie-volken heb ik er nog 4 over, de 5e is gebruikt als pleegvolk en is later opgedeels als starters.
Van de 4 prod. volken zijn ook kunstzwermen gemaakt. heb nu 12 mooie starters en 4 grote volken.
De starters zitten inmiddels op 4 á 11 rame de meeste op 6 á 7. Dat geeft een stel mooie volken om de winter mee in te gaan, een mooie verzekering voor het volgende seizoen.
Alle volken zijn voorzien van f1 moertjes en 2 hebben een P0 moerje zodat ik volgend seizoen hoop dat ik daaruit kan overlarven.

Vandaag de fundering van de bijenstal uitgegraven. Hoop as week beton te draaien / storten, dan kan begonnen worden met de stal.
Ben ik al 2 jaar van plan, nu moet het eindelijk gebeuren.

Jannes

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 38 gasten