Onderste broedkamer weghalen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Alex Mönch
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
Contacteer:

Re: Onderste broedkamer weghalen

Bericht door Alex Mönch »

Ik verbaas mij ten zeerste over deze vraag ,maar ook sommige antwoorden.
Voordat je een volk gaat voeren voor de winter hoor je eerst te kijken hoe de bezetting is.
Een volk wat 2 bakken vol bezet alleen ff de kantramen vervangen door sluitblokken.
Een volk wat eind zomer broed in 2 bakken heeft,is als het goed is ook sterk begin maart.
Een broedkamer dan weghalen is een actie die geen enkele zin heeft en alleen maar een storing geeft.
Als een volk eind zomer niet sterk is,dan ook niet inwinteren op 2 bakken of meer sluitblokken gebruiken..je loopt alleen maar kans op schimmel op de ramen in de onderste bak.
Voor degene die wel een matig volk hebben ingewinterd op 2 bakken...als de onderste bak leeg is en er geen schimmel op de ramen zit....gewoon laten staan.
Wanneer het volk groeit gaat de koningin vanzelf naar beneden.
Egbert
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Bericht door Egbert »

als je het volk op 2 bakken laat staan, hoe vervang je dan de raat?
Alex Mönch
Contacteer:

Ik vervang donkere raten door deze aan de buitenkant te hangen.
Zo gauw het broed is uitgelopen haal ik ze er uit en plaats een raam met kunstraat naast het buitenste raam met broed.
Doe dit niet nu,maar als het warmer is en er dracht is.
In mei start ik hiermee en ga hiermee door totdat ik alle ramen die ik te donker vindt vervangen heb.
Wanneer je alleen met simplex/spaarkast broedkamers werkt en er geen suiker in de ramen zit,kun je b.v ook een broedkamer met ramen met kunst raat die tijdens de voorjaars dracht is uitgebouwd,na het slingeren onderop zetten.Staat het volk op 4 broedkamers of meer dan kun je als ze 2 broedkamers met kunstraat tijdens de voorjaars dracht hebben uitgebouwd,deze na het slingeren onderop zetten.
Je rookt dan de bijen en de koningin naar beneden en legt het koninginne rooster onder de oude broedkamer/s.
Om het veilig te doen eerst het rooster onder 1 oude broedkamer leggen,de koningin heeft dan de beschikking over 1 oude broedkamer met broed met daaronder 2 lege nieuw uitgebouwde broedkamers.
Wanneer de zomerdracht goed op gang komt vullen de bijen de oude broed kamer boven het rooster als eerste de koningin zal dan al wel in de nieuwe lege broekamer aan de leg zijn, dan de bijen naar beneden roken om het rooster onder de tweede oude broedkamer te leggen.
Wel rekening houden met darren....als deze boven het rooster geboren worden moeten ze er wel uit kunnen anders gaan ze dood en liggen ze allemaal op het rooster.
Je zou ook al het darrebroed boven het rooster kunnen koppen,zodat er geen darren geboren worden boven het rooster.
3 weken nadat het rooster is gelegd, is al het broed in de oude broedkamers uitgelopen en als het weer goed is worden ze gevult met honing.
Na de zomerdracht de oude broedkamers met honing afnemen,het volk staat nu op broedkamers met nieuwe ramen.
Dit zijn 2 manieren hoe je het zou kunnen doen.
Laatst gewijzigd door Alex Mönch op ma 08 apr 2013, 20:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Santtu Pikkarainen
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door Santtu Pikkarainen »

Plaats je de donkere ramen met broed als buitenste ramen van de kast? Dus helemaal tegen de kastwand aan?
Alex Mönch
Contacteer:

Ja...dit kun je natuurlijk niet doen als een volk niet sterk is...het broed zou dan niet voldoende warm gehouden kunnen worden.
Egbert
Contacteer:

Bericht door Egbert »

Alex Mönch schreef: In mei start ik hiermee en ga hiermee door totdat ik alle ramen die ik te donker vindt vervangen heb.

Ik vind donker nogal een vaag begrip. De ene imker zal bij "donker" zowat alle ramen moeten vervangen, terwijl de andere imker 5 jaar lang met dezelfde ramen doet.

Wat is je percentage ramen wat je per jaar vernieuwt?
alfa vulgaris
Aantal volken: 0

Bericht door alfa vulgaris »

Men zegt eenderde raten per jaar vernieuwen.

Elke keer als ik een nieuw kunstraatvel insmelt brandmerk ik het raam met het laatste cijfer van dat jaar.
Kan je mooi zien hoe oud alles is in een oogopslag.

In het najaar heb ik voor het invoeren bij een volk alle oude raten in de onderbak gezet.
Vlak voor de echte kou er onderuit gehaald en nu in m'n enthousiasme de bak er weer onder geschoven met wat uitgebouwde ramen en kunstraat.
Dat volk zit op bijna 100% raat van 2012.

Als ik het weer zo doe haal ik de onderbak er wel later onderweg omdat er toch nog aardig stuifmeel inzat wat duidelijk nog in gebruik was.
dineke
Contacteer:

Bericht door dineke »

De nieuwste richtlijn is zelfs 50% van de ramen vervangen. Echt veel. Maar met de methode van Alex hierboven moet dat toch lukken. En voor gezonde bijen hebben we natuurlijk wel wat over :be8:

Groetjes, Dineke.
Egbert
Contacteer:

Bericht door Egbert »

Mijn strategie is als volgt:
Wanneer ik de honingkamers van de kasten haal, trek ik ook de onderste broedkamer uit de stapel. Onderwijl begin ik ook in te voeren.
In het voorjaar (over ongeveer 2 weken) plaats ik een nieuwe kleedkamer op de kast. Dus ik vervang jaarlijks 50% van de ramen.

Ik probeer zo minmogelijk de ramen te verhangen, omdat de bijen hier niet blij mee zijn. Elk raam heeft zijn eigen functie. Vergelijk het maar wanneer iemand bij jou de inhoud van je keukenkastjes omruild.
Alex Mönch
Contacteer:

Egbert je hebt gelijk met het zoveel mogelijk respecteren van de bijen en de ramen steeds terug hangen op de zelfde plaats.
Maar echt een drama is het nou ook niet voor ze.
Zoals elk dier past ook de bij zich meteen aan,aan een veranderde situatie.
Zoals de moderne imker bijen houdt en de methoden die moeten worden toegepast is een onnatuurlijke situatie voor de bijen.
Helaas moet je wat in deze tijd van varoa en 2 soorten nosema.
Plaats reactie