EWK gevuld en nu vliegen ze af....

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

jomme
Berichten:365
Lid geworden op:wo 20 apr 2011, 15:03
Locatie:Meulebeke
Contacteer:
Re: EWK gevuld en nu vliegen ze af....

Bericht door jomme » ma 10 jun 2013, 14:59

Ja maar ook met apipoeder gemaakt met honing zijn ze bij ons afgevlogen...
De twee dei ze nog zijn kregen apipoeder en daarna gewone voederdeeg en deze zijn er ook nog...
in mijn geval hebben ze geen honger gehad, bij ln collega ook niet en toch zijn ze foetsie...

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: EWK gevuld en nu vliegen ze af....

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 10 jun 2013, 15:24

JP
Ik heb het reeds eerder ergens gezegd, voor koninginnen teelt gebruik je apipuder, poedersuiker die je aanmaakt met honing en water. Dit goed aangemaakt (zodat de bijen er niet in blijven plakken) droogt veel minder snel uit. Door af te dekken maak je dat de bijen maar weinig op kunnen nemen, hoe groter het oppervlak hoe beter.
Je hebt het goed gezien: moet professioneler
He die Ad,

dan heb ik die opmerking gemist. Ik lees niet altijd alles. Dank voor de tip. Overigens maken ze het 'bij ons op de vereniging' het ook zo... maar dan niet met honing volgens mij. Honing vind ik toch iets minder geschikt ivm ziekteoverdracht. Maar ik geef toe: ik zwicht ook nog wel eens en af toe doe wat honing door de suikerwateroplossing, enkel bij jonge volkjes.
Zou er geen salvolat in de deeg kunnen? Ik heb dat vroeger wel gebruikt en mijn bijen namen suikerwater daardoor al tijd heel goed op (maar goed koninginneteelt is iets anders dan het voeren van (hoofd)volken.

Hoe groter het oppervalkte, daar bedoel je denk ik dat je de boel juist zo min mogelijk moet afdekken met folie?

gr.
JP

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: EWK gevuld en nu vliegen ze af....

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 11 jun 2013, 23:47

K*t weer 4 kastjes leeg. U zult begrijpen ik baal als een stekker. Temeer omdat deze moeren van het Vlaamse honingproject zijn en prachtige F1 volken geven (dat verwacht ik althans). Maar niet te zwijgen van al het werk. Echt k*t, k*t, k*t, K*t.

Het zal wel aan het voer liggen, maar toch blijft het raar. Het deeg ziet er wel erg droog uit maar is niet keihard.
Er is ook veel te weinig gebouwd (1 miezerig raatje) maar dat kan ook te maken hebben met het voer wat ze dan slecht kunnen opnemen en daardoor ook niet kunnen bouwen. De bijen hebben er zeker 6 dagen ingezeten. Dan mag je wel wat meer verwachten. Een volkje had zelf al flink wat stuifmeel in het raatje.

Bij 1 leeg volkje vond ik bijen in het gras maar het was te schemerig al om nog goed te kunnen zien of er een K. bij zit.

Bij twee vond ik mieren in de voerbak die nu zich te goed deden aan het suiker.

Ik heb als nood bij de resterende volkjes (die al drie raatjes prachtig hebben uitgebouwd!!) wat suikerwater (had ik bij me) in de plastic bekertjes geedaan zodat dat deeg wat zacht blijft (mocht dit de oorzaak zijn). Baat het niet, het schaadt ook niet.

Verder is opmerkelijk dat juist de hoek van mijn stand die in schaduw ligt de volkjes het loodje leggen. Je zou juist verwachten dat het de volkjes zijn die in de volle zon staan (worden warm en daardoor het droogt het deeg uit). Dit is dus niet zo. Mss kunnen de bijen in de schaduw later uitvliegen en niet voldoende water halen?


gr.
Laatst gewijzigd door Jelte Pieter Dijkstra op di 11 jun 2013, 23:53, 1 keer totaal gewijzigd.
JP

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: EWK gevuld en nu vliegen ze af....

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 11 jun 2013, 23:52

Bij de volgende teelt ga ik het anders doen:
Ik houd de bijen langer vast (en ik ga nu ook de raatjes inspecteren VOOR neerzetten).
Die volkjes die niet goed hebben gebouwd ga ik weer opsluiten.
Voer natmaken of ander voer. Natmaken van het voerdeeg heb ik in de eerste teeltsessie wel gedaan, maar nu niet omdat ik dacht dat er mss. teveel bijen in het voer zouden blijven plakken. Dit had ik bij de tweede teelt beter ook kunnen doen.

gr.
Laatst gewijzigd door Jelte Pieter Dijkstra op wo 12 jun 2013, 12:28, 1 keer totaal gewijzigd.
JP

jomme
Berichten:365
Lid geworden op:wo 20 apr 2011, 15:03
Locatie:Meulebeke
Contacteer:

Re: EWK gevuld en nu vliegen ze af....

Bericht door jomme » wo 12 jun 2013, 11:53

Ja Pieter,

Een mens zou het niet meer weten op de duur...
Verleden jaar vlogen ze niet af en kregen ze hetzelfde voer dus wie zal het zeggen..... het blijven beestjes :be7: :be7: :be7:

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: EWK gevuld en nu vliegen ze af....

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » do 13 jun 2013, 11:02

Het drama met de kielers/krichainers houdt maar niet op. Ik had ze zeer eerder moeten bekijken, dat is de pijnlijke conclusie.

Gisteravond op terug van mijn wekelijkse hardloopsessie naar huis bij mijn bevruchtingsstand wezen kijken. Ik had een spuitflesje water mee.
Van de 14 had ik er nog 8 over. Dinsdagavond zaten hier nog bijen in. Ik heb ze nu alle 8 bekeken.
Kastje nr. 8 was leeg terwijl de K. dood voor het kastje lag (opmerkelijk). Kleine raatjes uitgebouwd.
Bij kastje nr 6 en 7 kon ik de K. niet zien, maar haden wel drie raatjes uitgebouwd. Bij kastje 7 zag ik darrenraat...wat niet zo hoort.
Kastje 6 had een moer van mij gekregen waarbij het merken verkeerd was gegaan en vastgeplakte voorpoot had (die heb ik toch maar gehouden). Ik had verwacht dat deze weg zou raken. Ik heb in alle twee kastjes een raampje met eitjes gehangen.
Kastjes 1 tot en met 5 lijken heel erg goed. Alle raatjes tot en met onderen uitgebouwd en al veel stuifmeel. Dit zal wel goed komen.

Dan melde ik dindag dat er voor kastje '9' een hoop bijen op de grond lag, maar het te schemerig was of er nog een K. te zien was. Ik had hier wat suikerwater op gesprenkeld met een deksel van een Kirchainer. Opmerkelijk genoeg vond ik onder de deksel gisteravond in een hoopje bijen (die niet lief waren!) een gemerkte K. Die koningin leeft dus nog. Ik heb een raatje bijen uit een ander kastje met de K. in een nieuw kastje gestopt en staat nu thuis bij mij te harmonsieren. Mss dat het nog wat wordt.

Al met al heb ik met veel pijn en moeite nog 6 koninginnen over van de 14 :( . En het is niet gezegd dat ze allemaal aan de leg komen.
Wat nog zou kunnen is dat het merken met secondelijm de boosdoener is. Het lijkt mij bijna niet, maar wie weten. Ik merk praktisch nooit K. voor het aanparen, maar deze keer wel. Maar er zijn zoveel factoren die een rol hebben kunnen spelen.

gr.
JP

Pol
Berichten:22
Lid geworden op:di 11 jun 2013, 21:36
Contacteer:

Re: EWK gevuld en nu vliegen ze af....

Bericht door Pol » zo 23 jun 2013, 21:05

Ik heb iets gelijkaardig meegemaakt.
Kielerkastjes gevuld, 3 dagen opgesloten met de moer.
2 bij mijn schoonvader gezet en 2 kastjes hier op het koertje van ons appartement.

Vandaag gekeken (het is 10 dagen geleden sinds ik de moer heb ingevoerd) en de kastjes hier bij me thuis hebben een bevruchte koningin.
De kastjes bij mijn schoonvader hadden nog een handjevol bijen en geen koningin te zien.
Kan het weer hier iets mee te maken hebben?

Gebruikersavatar
Dirk C
Berichten:346
Lid geworden op:zo 21 mar 2004, 11:04
Imker sinds:1992
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica, buckfast
Locatie:Belgium
Contacteer:

Re: EWK gevuld en nu vliegen ze af....

Bericht door Dirk C » di 25 jun 2013, 13:02

Het zou me sterk lijken dat het aan de secondenlijm ligt.
Ik merk ook met secondenlijm en bij de eerste reeks zijn 9 van de 10 moertjes mooi aan de leg gekomen.

Nu de tweede reeks heb ik ze op voorhand niet gemerkt. Heb er nu 21 op mijn stand staan.
Daarvan heb ik op 9 bevruchtingskastjes de leggende koningin er uitgenomen en dadelijk een nieuwe ingevoerd. Heb ze in nicot kooitje ingevoerd. Bruin dopje eruit en suikerstopje erin.
8 van de 9 hebben ze zonder meer aanvaard. Eentje heeft het niet gehaald :?
Ze zitten er van vorige donderdag op. Vandaag prachtig zonnetje dus kunnen ze misschien al op bruidsvlucht gaan :be8: .
Hopelijk zijn de wind en een verlorengelopen bui geen spelbreker.

groeten,
Dirk

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: EWK gevuld en nu vliegen ze af....

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 25 jun 2013, 15:32

Gisteravond mijn bevruchtingskastjes gecontroleerd. Deze had ik woensdagavond gevuld en zaterdagavond in de schemer geplaatst op mijn bevruchtingsstand. do + vr + za = 3 dagen. Ik heb jonge bijen gebruikt van een stand 20 km verderop. Nu bleken gisteravond twee van de 14 helemaal leeg gevlogen. Mijn collega-imker had hetzelfde (met dezelfde moeren). Bij hem ca. 4 van de 10 weg. Heel frusterend. Precies hetzelfde verhaal dan bij Jomme.

Ik had via het honingproject prachtige moeren verkregen (4 juni geboren). Van de 14 moeren zijn er 8!!! verdwenen. Daarbij zijn twee kastjes niet leeg gevlogen maar miste wel de moer.
Een moer vond ik op de grond tussen het gras. Deze moer heb ik naar huis gehaald en had een ondervleugel die niet goed zit. Tot mijn grote verbazing is ze gisteren (= 24 juni) aan de leg gegaan en vond ik enige eitjes. Maar grote kans dat deze moer darrenbroedig raakt.
Dan heb ik vanochtend nog een kastje gecontrioleerd. de moer lijkt perfect. Darteld nog gezond tussen de bijen, maar nog steeds geen ei! We zijn inmiddels 20 dagen verder!! Natuurlijk kan de moer er uit de kast.

De 4 (van de 14) die wel zijn gelukt, zien er goed uit. Prachtige rustige moeren en bijen en over een weekje loopt het eerste broed uit.

gr.

PS: uiteindlijk denk ik dat het te maken heeft met de vleugels. Hier mankeerde denk ik wat aan.
JP

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten:1962
Lid geworden op:vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds:2003
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie:De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: EWK gevuld en nu vliegen ze af....

Bericht door Tieme » di 25 jun 2013, 15:38

Hi JP,

Had je de moeren gemerkt voordat ze de EWK of de kielers in gingen?
Het probleem met de vleugels kan komen door draden trekkende lijm. Een vrijwel onzichtbaar draadje lijm plakt over de vleugels. Als ze dan proberen te vliegen scheurt dan de vleugel.

Groeten,

Tieme

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten