Is de varroamijt uitgestorven?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten:1137
Lid geworden op:wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds:1980
Aantal volken:7
Bijenras(sen):Buckfast (p moeren en F1)
Locatie:Amersfoort
Contacteer:
Re: Is de varroamijt uitgestorven?

Bericht door Alex Mönch » ma 15 jul 2013, 19:01

Maak je geen illusies,de mijten zijn echt nog wel aanwezig...dat je ze niet direct vindt zegt dat helemaal niks.
Als de laatste keer bestrijden afgelopen winter is geweest met oxaalzuur zitten ze er nu volop in.Geen bestrijding uitvoeren dit jaar omdat je denkt dat het wel meevalt zal je pijnlijk met je neus op de feiten worden gedrukt.

petro
Berichten:946
Lid geworden op:wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds:1973-1974
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: Is de varroamijt uitgestorven?

Bericht door petro » ma 15 jul 2013, 20:11

Zoals Alex zegt zeer pijnlijk!!!Ik ben door die gedachte en het handelen daarnaar,mijn volken verloren vorig jaar!
Petro
Alex Mönch schreef:Maak je geen illusies,de mijten zijn echt nog wel aanwezig...dat je ze niet direct vindt zegt dat helemaal niks.
Als de laatste keer bestrijden afgelopen winter is geweest met oxaalzuur zitten ze er nu volop in.Geen bestrijding uitvoeren dit jaar omdat je denkt dat het wel meevalt zal je pijnlijk met je neus op de feiten worden gedrukt.

Dar-Bert
Berichten:179
Lid geworden op:za 19 mei 2012, 18:45
Imker sinds:2012
Aantal volken:5
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Utrecht
Contacteer:

Re: Is de varroamijt uitgestorven?

Bericht door Dar-Bert » ma 15 jul 2013, 21:11

Uiteraard betekent het gegeven dat er nu misschien weinig mijten zijn niet dat het afgelopen is met deze parasiet. Voor het zelfde geld beleeft varroa het volgend jaar een topjaar. Je hebt immers maar een paar mijten nodig om mee te beginnen...

Alleen denk ik niet dat imkers pardoes sinds een jaar massaal oxaalzuur zijn gaan gebruiken en twee of drie jaar geleden niet. Het is het zelfde als met zoveel planten en beesten: variatie tussen jaren kan enorm zijn: denk ook maar aan andere vervelende beestjes zoals wespen, muggen, teken en processierupsen...

woutDR
Berichten:178
Lid geworden op:za 27 apr 2013, 16:12
Imker sinds:2012
Aantal volken:3
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Ravels, prov. antwerpen,belgie
Contacteer:

Re: Is de varroamijt uitgestorven?

Bericht door woutDR » ma 15 jul 2013, 21:27

ik heb men 3 kasten nu behandeld : allen broedloos!
kast 1 : 10 mijten op 3 dagen
kast 2: geen
kast 3: 12

telkens in de 72 u na de behandeling
ze zijn er maar beperkt

belrgerbal
Berichten:164
Lid geworden op:di 30 nov 2010, 21:53
Contacteer:

Re: Is de varroamijt uitgestorven?

Bericht door belrgerbal » wo 17 jul 2013, 21:43

als de HK eraf zijn gaat hier gewoon het mierenzuur erop, ik ga niet experimenteren..

Gebruikersavatar
Nicolas Jacob
Berichten:146
Lid geworden op:do 12 apr 2012, 16:05
Imker sinds:2010
Aantal volken:6
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Celles (Wallonië)
Contacteer:

Re: Is de varroamijt uitgestorven?

Bericht door Nicolas Jacob » di 29 okt 2013, 20:34

Als ik eerlijk mag zijn, is het nu het eerste jaar dat ik begin te vrezen voor erg veel winterverliezen.
De vorige 3 jaren bijna geen varroa gezien wat een redelijk contrast is met mijn recente waarnemingen.
Ik ben ondertussen al een volk kwijt en dit baart mij veel zorgen voor de toekomst van mijn andere volken.

Ik heb nochtans dezelfde varroa behandelingen toegepast als anders. Het enige verschil met de andere jaren is, dat ik dit jaar voor het eerst zomerhoning heb kunnen oogsten. waardoor mijn behandeling met ruim een maand werd opgeschoven.

FerryB
Berichten:716
Lid geworden op:wo 30 mei 2012, 22:30
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Buckfast koninginnenteelt
Locatie:Lelystad
Contacteer:

Re: Is de varroamijt uitgestorven?

Bericht door FerryB » di 29 okt 2013, 23:09

FerryB schreef:Is inderdaad heel raar, maar ik heb ze dit jaar ook nog helemaal niet gezien bij mijn vier productie volken ook niet na een behandeling met Hiveclean. 1 x per week en dar drie weken. Darrenraat methode toegepast en echt niet 1 mijt in de darrenraat.
Toch ga ik er niet van uit dat ze helemaal weg zijn dat kan bijna niet :be5:
Vandaag (29-10) de Varroa laden bekeken en tot mijn grote schrik bij 1 volk wel 30 dode mijten op de plank bij een ander volk ruim 20, volk 3 10 mijten en de andere volken (5) gemiddeld tussen de 5 en de 10 mijten.

Ik heb netjes alle behandelingen gedaan en het hele jaar door weinig of geen mijten gezien maar nu dus wel.
Wat kan ik nu nog doen Mierenzuur?, Hiveclean?, of gewoon wachten tot eind december de oxaalzuur behandeling.
Ik heb hier ook wel plaatjes gezien van honderden of zelfs duizenden mijten op een lade dan is 30 niet veel natuurlijk maar voor mij is 30 wel erg veel.

Dus heel graag advies moet ik snel wat doen of niet?
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior

Gebruikersavatar
Nicolas Jacob
Berichten:146
Lid geworden op:do 12 apr 2012, 16:05
Imker sinds:2010
Aantal volken:6
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Celles (Wallonië)
Contacteer:

Re: Is de varroamijt uitgestorven?

Bericht door Nicolas Jacob » wo 30 okt 2013, 14:44

FerryB

Nu heeft het weinig zin om nog een varroa behandeling te doen. (er is nog broed aanwezig) en de doeltreffendheid is een stuk minder doordat ze nog niet in wintertros zitten. Wacht tot wanneer er zo goed als geen broed meer is (december) en dan druppelen met oxaalzuur.

Gebruikersavatar
buzzer
Berichten:690
Lid geworden op:zo 12 jun 2011, 19:20
Imker sinds:2011
Aantal volken:7
Bijenras(sen):carnica.....en lookalikes
Locatie:olst
Contacteer:

Re: Is de varroamijt uitgestorven?

Bericht door buzzer » wo 30 okt 2013, 18:52

Ff gekeken...... Op de laden 2,4 en 6 varoa's te zien sinds de laatste controle 3 weken terug. Kan ook zijn dat ze door de oorwurmen geroofd zijn. Gewoon aan het eind van het jaar de oxaalbekandeling en dan spelen we op safe!.
Alle begin is (bij) zonder honing.

beehotel
Berichten:77
Lid geworden op:wo 26 jun 2013, 15:24
Imker sinds:2013
Aantal volken:4
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Den Haag
Contacteer:

Re: Is de varroamijt uitgestorven?

Bericht door beehotel » do 31 okt 2013, 12:24

Ook ik heb de hele zomer niet veel mijten gehad. ongeveer 2 per week op de plank. Na de laatste mierenzuur behandeling in oktober geen mijt meer gezien. Maar voor alle zekerheid in december toch nog maar een oxaaldruppel behandeling geven want ze zullen best hier en daar nog rond kruipen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 66 gasten