oxaalzuur nu of toch nog even wachten

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

beehotel
Berichten:77
Lid geworden op:wo 26 jun 2013, 15:24
Imker sinds:2013
Aantal volken:4
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Den Haag
Contacteer:
Re: oxaalzuur nu of toch nog even wachten

Bericht door beehotel » zo 05 jan 2014, 12:35

Na volgende week schijnt het kouder te worden, dus dan maar gelijk de behandeling geven. En maar hopen dat de varroa erg laag blijft in het voor jaar.
Ben benieuwd.

FerryB
Berichten:716
Lid geworden op:wo 30 mei 2012, 22:30
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Buckfast koninginnenteelt
Locatie:Lelystad
Contacteer:

Re: oxaalzuur nu of toch nog even wachten

Bericht door FerryB » zo 05 jan 2014, 14:16

Jaap v.Popering schreef:
FerryB schreef:
Vanmorgen geen opvliegende bijen maar bij 1 volk kwamen ze er wel massaal uit toen we de verdamper er in wilde doen, dus halfuurtje gewacht 2e poging precies hetzelfde en gelijk in de aanval.
Dus die van boven opengemaakt en bedruppeld en dat ging prima, vond ik best vreemd.
:think: Heb jij geen beroker ??

Jaap v P
Ja hoor Jaap en die brande ook goed maar in eerste instantie helemaal niet gebruikt omdat dat bij de eerdere kasten ook helemaal niet nodig was.
En toen ze er eenmaal uit kwamen via het vlieggat was er geen houden meer aan. Uurtje later gewoon van bovenaf kunnen bedruppelen met de beroker en geen vuiltje aan de lucht en zo leert men ( ik dus) steeds weer bij.
Ik had ook netjes een pak en handschoenen aan dus geen steekje op gelopen maar degene met de verdamper had helemaal niets aan en die is wel 30 keer gestoken denk ik.
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: oxaalzuur nu of toch nog even wachten

Bericht door Jaap v.Popering » zo 05 jan 2014, 14:34

FerryB schreef:
Ja hoor Jaap en die brande ook goed maar in eerste instantie helemaal niet gebruikt omdat dat bij de eerdere kasten ook helemaal niet nodig was.
.
Hoe korter de tros zich bij de vliegopening bevind , hoe sneller zij buiten zijn om zich te verdedigen . Om deze reden gebruik ik altijd eerst een klein beetje rook om dit te voorkomen .

Jaap v P

Gebruikersavatar
janmol1h
Berichten:79
Lid geworden op:ma 09 aug 2004, 17:20
Locatie:Roderwolde
Contacteer:

Re: oxaalzuur nu of toch nog even wachten

Bericht door janmol1h » zo 05 jan 2014, 14:36

Tweede kerstdag was het 5 graden en de volken zaten op tros.
het was nu of nooit voor mijn gevoel.
Toen alles gedruppeld. Sommige volken zaten in de onderbak, die mbv een slangetje gedruppeld.
Ik heb de bakken niet losgehaald, dat is me te gek.
Vooraf 2 dagen de mijtenval bekeken: niks.
Na de behandeling vielen er wel mijten variërend tussen de 2-35 mijten per volk.
Alle 9 volken leven.

belrgerbal
Berichten:164
Lid geworden op:di 30 nov 2010, 21:53
Contacteer:

Re: oxaalzuur nu of toch nog even wachten

Bericht door belrgerbal » zo 12 jan 2014, 14:58

Ik heb vanochtend gedruppeld. Het was ideaal qau omstandigheden volgens mij Zo om de 0 graden, de bijen kon ik mooi op de tros zien zitten

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten:1675
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1977
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: oxaalzuur nu of toch nog even wachten

Bericht door Kroese » zo 12 jan 2014, 18:14

Vanmiddag 12-1-2014 alle 10Raams HBK volken gedruppeld.
Gemiddeld 6-7 straten bezet met bijen. Geen dode volken. :be8:

Het was eindelijk koud genoeg, er vloog nauwelijks een bij op.
morgenochtend de 2e helft van de volken, dan zal het ook nog wel koud genoeg zijn.
Dat zijn 6Ramers die 2 bakken hoog staan, dus 12 ramen HBK hebben.
Ook heb ik nog een aantal kastjes die op 2X 6 HK = 12 HK ramen ingewinterd zijn, dus vergelijkbaar met 6X HBK ramen in isolatie kastjes.
En ik heb ook nog 7 Kielers met HK bakjes erop ingewinterd. Leven allemaal nog, en zijn ook nog zwaar van het voer. (zijn JK's van een goede lijn voor reserve)

Ik ben heel veel later dan normaal.(na 2 kerstdag) Ze zullen echter wel allemaal niet zonder broed gezeten hebben.

vdiesveld

Re: oxaalzuur nu of toch nog even wachten

Bericht door vdiesveld » ma 13 jan 2014, 11:06

Ik heb gisteren ook eindelijk gedruppeld. Was een graad of 1-2 boven nul, bijen zaten mooi op een tros bovenin. Ze vlogen nauwelijks op. Ben blij dat ik het meteen gedaan heb, de verwachtingen zijn de komende weken niet dat het veel kouder wordt. Wellicht een beetje broed op dit moment, maar dat neem ik op de koop toe. Op naar de lente!!

beehotel
Berichten:77
Lid geworden op:wo 26 jun 2013, 15:24
Imker sinds:2013
Aantal volken:4
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Den Haag
Contacteer:

Re: oxaalzuur nu of toch nog even wachten

Bericht door beehotel » ma 13 jan 2014, 12:24

Zaterdag tegen de avond een druppelbehandeling gegeven ze zaten op 7 ramen redelijk dicht bij elkaar. In de nacht was er lichte nachtvorst. Er zat wel wat broed in maar helaas het is niet anders.
Nu het voorjaar maar afwachten.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: oxaalzuur nu of toch nog even wachten

Bericht door Hans van der Post. » ma 13 jan 2014, 23:00

Ook ik vandaag de "stouten" schoenen aangetrokken. Wilde niet langer wachten op nog een keer aangekondige winter.
Niet gedruppeld maar verdampt. Alle volken leven dit vooral na de verdamping gemerkt.
Tussen vijf en zeven straatjes was mul wat voor op de lade lag. Een goed teken. :)
Over een paar dagen is het tellen ................
!Hans.

frank27
Berichten:181
Lid geworden op:ma 23 sep 2013, 13:52
Imker sinds:2012
Aantal volken:9
Bijenras(sen):Eifelbijen.
Locatie:Eifel, Duitsland
Contacteer:

Re: oxaalzuur nu of toch nog even wachten

Bericht door frank27 » za 18 jan 2014, 17:42

Mijn Segenberer kasten hebben veelal een vliegopening van 8 mm. Daar past de verdamper niet door. Ik maak daarom de vliegspleet dicht (met schuimstof) en plaats de verdamper op de varroalade. De lade sluit ik voordat ik de verdamper op de accu aansluit (wel even op iets leggen dat tegen de warmte kan, anders smelt de kunststof lade, ik gebruik hiervoor een oud tegeltje). Op deze manier ben ik volledig onafhankelijk van het feit of de dames op een tros hangen of niet en heb ik bovendien geen enkele bij buiten de kast die mij agressief zou kunnen laten weten het met mijn acties niet eens te zijn.
Na de voorgeschreven verdamp- en wachttijd, haal ik de verdamper van de lade, die ik daarna weer sluit en 10 minuten daarna haal ik de schuimstof afdichting uit de vliegopening, klaar.
Op 20 december mijn 6 volken zo behandeld en alle volken nu (maand later) nog in goede gezondheid en bij geen enkel volk op dit moment enige mijtval op de varroalade.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 29 gasten