orientatie bijenkast

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

bee-tree
Berichten:3493
Lid geworden op:za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds:1965
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Westerwolds landras
Contacteer:
Re: orientatie bijenkast

Bericht door bee-tree » do 30 jan 2014, 15:34

Dag Steven en andere bezoekers, op dit moment is het net 3 uur in de middag geweest. Ik zit bij een raam op het
Zuid-Zuid-Westen. achter de laptop.;krijg het haast te warm, want de felle zon schijnt precies op m'n face.
Wil eigenlijk meteen naar buiten, zo lekker lijkt het me daar. Maar ik kom er net vandaan; heb op m'n legermatje
in de luwte, vlak vóór de bijenkasten gelegen die 'op de zon' staan ; korte siësta, want ik ben al vanaf 05.00 in de benen.
Als ik de kasten afgelopen maandag niet met zwart landbouwplastic toegedekt zou hebben, zouden er vast honderden
bijen aan het vliegen zijn gegaan boven de sneeuw die tot vóór de kasten ligt. Nou je kunt elders lezen wat er met
bijen en mensen gebeurt, die zich door een laagstaande zon, die diep de warme huiskamer inschijnt, laten verleiden
om naar buiten te gaan zonder wat warms aan te trekken. Ze raken verkleumd. Bijen sneuvelen op het sneeuwveld.
Ik heb net als Semar de kasten onder boomkruinen staan, gericht op het Zuiden. Maar dat is in de winter gevaarlijk als
er sneeuw ligt. Ik ben van plan ze in de komende herfst, als ze van elders naar huis komen, niet meer pal op het Zuiden
te zetten. Zuid- West lijkt me te nat. Noord-West is droger, Noord en Oost te koud. Oost- Zuid- Oost en Noord-West lijken me wel wat
Ik ga alle voordelen en nadelen eens tegen elkaar afwegen. Misschien moet ik demonteerbare luifels aan de kasten
maken en de voorzijden met aluminiumribfolie bedekken dat achter radiatoren wordt gebruikt .
Er zijn vast nog meer maatregelen te treffen om bijengedrag te besturen. Laat ze horen ! Zj.

Gebruikersavatar
buzzer
Berichten:690
Lid geworden op:zo 12 jun 2011, 19:20
Imker sinds:2011
Aantal volken:7
Bijenras(sen):carnica.....en lookalikes
Locatie:olst
Contacteer:

Re: orientatie bijenkast

Bericht door buzzer » do 30 jan 2014, 18:51

Bijenboom, verklaar je nader...... De kasten afgedekt met zwart plastic. Je zal er zeker een goede reden voor hebben en ik wil graag leren......VERTEL!!! :think:
Alle begin is (bij) zonder honing.

bee-tree
Berichten:3493
Lid geworden op:za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds:1965
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Westerwolds landras
Contacteer:

Re: orientatie bijenkast

Bericht door bee-tree » do 30 jan 2014, 19:57

Goede avond Buzzer, heb jij geen voorname voornaam ? Buzzer klinkt zo bars. In het begin van mijn bezoek
aan het Imkerforum wekte jouw gebruikersnaam associaties op met Bouvier. Nu je vraag; volgens mij
heb ik het gebruik van zwart landbouwplastic tegen instraling van zonlicht al beschreven bij het nieuwe topic
"Warme winter, voordeel en nadeel". Het is door Beehotel in de plaats gekomen van "Wat een oktober".
De zon staat tussen 11 en 15 uur in de winter veel lager dan in de zomer. Er zijn kasttypen die hebben een luifel boven
de vliegspleet, andere typen hebben een nis. Bij het laatste type valt de vliegplank in die nis als je op reis met de kasten
gaat; de vliegplank steekt niet uit. De deksel is ook niet breder dan de kamers. Zo kun je de kasten pal tegen elkaar
aanschuiven en bespaar je laadruimte. Die nis en die luifel beschermen enigszins tegen regen en zonlicht.
Je moet de bijen niet de kast uitlokken als er sneeuw ligt. Je moet iets vóór het gat zetten. Maar er kan soms nog te veel
licht van opzij komen. Tevens wordt de kast opgewarmd als je hem niet bedekt met iets donkers dat je als de helft van
een tent vóór een groep kasten spant, zodat het zeil niet op het hout of de kunsstofwand rust, want donker materiaal
wordt warm en geeft de warmte door. Er is nog veel meer over te zeggen, maar ik heb niet zo veel ruimte toegewezen
gekregen als andere Forumleden. Gevolg: ik moet alles volproppen met tekst en dan is het soms nog niet duidelijk.
Ook vandaag bleven de bijen binnen terwijl vóór de kasten nog 'n dikke laag sneeuw ligt; 40 meter breed. Temp. tussen -4 en +1
Dus, ik heb een brede strook zwart plastic vanaf de grond tot bovenop groepen van 5 kasten liggen, verzwaard met bakstenen. Zj.

Gebruikersavatar
buzzer
Berichten:690
Lid geworden op:zo 12 jun 2011, 19:20
Imker sinds:2011
Aantal volken:7
Bijenras(sen):carnica.....en lookalikes
Locatie:olst
Contacteer:

Re: orientatie bijenkast

Bericht door buzzer » do 30 jan 2014, 20:12

Dank voor je snelle reactie. De forumnaam Buzzer is een verwijzing naar het Engels/Amerikaans buzzing= zoemen. Zelfs een liedje van Buzz-buzz twiedelie enz....
Ook hadden we "vroeger " alarmeringsmelders zgn. buzzers.... zo genoemd vanwege het trillen en zoemende geluid.
Henk-Buzzer lijkt me niks....... :dance:
Alle begin is (bij) zonder honing.

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: orientatie bijenkast

Bericht door semar » vr 31 jan 2014, 11:13

Als het sneeuw moet je zeker kijken of het ok is.
en regelmatig kontroleren.
op een open stelling valt het vaak mee zolang het vriest.
problemen kunnen wel ontstaan als door afwisselend dooien en vriezen de sneeuw een ijsprop wordt die lucht circulatie afsluit.
dus bodem minimaal een spleetje open.
het wordt erg lastig als de vlieggaten vrij smelten terwijl de omgeving nog wit is.
dan is een schuin geplaats board tegen de ingang geleund en 'snelle fiks"

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
Bijlagen
sneeuw3 021 (Kopie).JPG
alles is lekker afgedicht
sneeuw3 024 (Kopie).JPG
zo komen de dames in ieder geval niet naar buiten
sneeuw3 029 (Kopie).JPG
wel kontroleren of er zuurtof naar binnen kan, zoals hier

Jan.Adrichem,imker
Berichten:34
Lid geworden op:wo 11 dec 2013, 21:21
Imker sinds:2010
Aantal volken:25
Bijenras(sen):bastaard
Contacteer:

Re: orientatie bijenkast

Bericht door Jan.Adrichem,imker » vr 31 jan 2014, 11:21

Leuk om te lezen
Succes met je bijeenstart
Jan

beehotel
Berichten:77
Lid geworden op:wo 26 jun 2013, 15:24
Imker sinds:2013
Aantal volken:4
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Den Haag
Contacteer:

Re: orientatie bijenkast

Bericht door beehotel » vr 31 jan 2014, 13:10

Mijn bijen staan op mijn dakterras met de opening naar het oosten, in de zomer gelijk in de vroege ochtens zon. Na 12:00 komen ze in de schaduw van een muurtje.
De linker kant van de kast vangt de meeste zon en de rechter kant heeft eigenlijk altijd schaduw. Wat mijn hierbij opvalt is dat de bijen in de kast toch de neiging hebben om naar de zon kant te trekken. Raten worden daar als eerst uitgebouwd en de meeste bijen bevinden zich altijd aan de warme kant vooral in de winter periode. Maar als ze zich hierbij prettig voelen waarom niet.

roelof1945
Berichten:640
Lid geworden op:zo 18 sep 2011, 11:56
Imker sinds:1968
Aantal volken:9
Bijenras(sen):Ligustica P en F1 F2
Locatie:Dronten
Contacteer:

Re: orientatie bijenkast

Bericht door roelof1945 » vr 31 jan 2014, 19:24

Aantal jaren terug had ik een bijenstand pal op het oosten, met de winter voor de boeg vond ik dit geen ideale plaats want ze stonden in open veld.
Bij -10 graden en harde oostenwind was ik toch wel bezorgd of het wel goed zou gaan, ben met een dun takje door het vlieggat over de bodem gaan strijken
of er ook veel dode bijen lagen dit viel heel erg mee, de bodem is voor 80 % van gaas voorzien de wind blies er flink doorheen het voordeel van ventilatie is dat de ramen niet beschimmeld zijn in het voorjaar.
Iedere imker plaatst de bijen naar zijn goeddunken het maakt mij niet zo veel uit behalve met het vlieggat naar het noorden de noorderwind is vaak schraal en koud in het voorjaar. Van de zes volken was er een die niet de winter overleefde dit volk wilde geen voer opnemen in de herfst waarschijnlijk was het bijenvoer met een te hoog HMF gehalte dit was geleverd door een Belgische firma er waren toen meer imkers die hierover klaagden maar de winkel waar ik dit gekocht had wilde er niks van weten. Noch leuk om te melden deze bijenstand stond midden in een veld vogelmuur stellaria media, de bijen kwamen met gele stuifmeel
klompjes binnen in de laatste 2 weken van februari en begin maart zijn ze verhuist naar de wilgen.
Ondanks de geleden kou hebben de volken zicht goed ontwikkeld.

Vr. groet, Roel

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 28 gasten