Bijen op de composthoop

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

dineke
Berichten:91
Lid geworden op:wo 26 sep 2012, 18:25
Locatie:nijmegen
Contacteer:
Bijen op de composthoop

Bericht door dineke » di 18 mar 2014, 18:17

In mijn tuin staan niet alleen 2 bijenkasten, maar ook een compostbak waarin ik keukenafval stort: aardappelschillen, fruitschillen, groenterestanten, theezakjes, etc.
Nu valt het nogal op dat er dagelijks enkele bijen op dit afval afkomen. Vandaag zat er één langdurig op een theezakje (rooibos), en een andere op een vergeeld koolblad. Wat doen die bijen toch?
Het lijkt me niet dat het om vocht te doen is - juist die bovenlaag is best wel uitgedroogd. Ook staan er in de tuin twee bijenkroegen en halen ze water in het mini-vijvertje, waarin een bemost stuk hout staat (dit is de favoriete drinkplaats).

Wie begrijpt waarom de bijen zoveel interesse in de compost hebben?

Zijn er meer imkers die dit meemaken?

Groetjes, Dineke.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Bijen op de composthoop

Bericht door Hans van der Post. » di 18 mar 2014, 19:23

Water halen met een smaakje - met spore elementen. :be2:
Op de volkstuin drinken bijen aan de slootkant op het kroost.
!Hans.

bee-tree
Berichten:3493
Lid geworden op:za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds:1965
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Bijen op de composthoop

Bericht door bee-tree » di 18 mar 2014, 20:23

Goede avond samen, zoals Hans al zegt, het kan van alles zijn.
Ik beperk me even tot het theezakje. Vooraf nog even de vraag, je weet zeker dat het honingbijen zijn Dineke ?
Ik denk dat je wel 't verschil met solitaire bijen kent, anders had je dit item niet aan de orde gesteld.

Neem me niet kwalijk dat ik je aan een vreemd verhoor onderwerp.
1. Hoe zetten jullie thee ? In een theepot of in het theekopje.
2. Hoeveel koppen zet je ongeveer van één theezakje ; één ? als je hele sterke thee wil; op z'n Oost-Fries.
twee ? als je minder donkere wil, enz. ; 10 ? als je hem op z'n Haags wil. Zelf zit ik er tussen in.
3. Doe je op het moment dat je de thee laat trekken er al suiker bij ?

In thee zitten looizuren en mineralen. Als de theezakjes nat op de composthoop terecht komen kunnen bijen er iets
van opnemen. Gebruik je één theezakje per kopje dan blijven er nog behoorlijk wat stoffen achter.
In geval dat het theezakje in aanraking komt met suiker, blijft er suiker in het papier en in de theeblaadjes achter.
Dat trekt óók bijen aan.
Door die suiker moet ik ineens aan die imker denken die zuinig leefde. Wat te composteren was voor z'n moestuin, bracht hij
naar de composthoop. Ook de inhoud van z'n ...pot. Toen z'n bijen massaal op de composthoop gingen vliegen bleek
dat hij 'suiker' had . Zj. P.S. Sorry Dineke, het lukt me niet om niet de indruk te wekken dat ik er 'n potje van maak.
Je moet mijn reactie op jouw waarneming serieus nemen. Had ik maar een moderator naast me staan.

bee-tree
Berichten:3493
Lid geworden op:za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds:1965
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Bijen op de composthoop

Bericht door bee-tree » wo 19 mar 2014, 08:45

Goede morgen Dineke, toen ik zonet opwekkende thee dronk, schoot me te binnen dat ik in het verre verleden
aan het wintervoedsel voor de bijen thee toevoegde, die ik bij de voormalige firma van Dam in Jubbega
gekocht had. Het kan ook zijn dat ik het pakje kruidenmengsel bij ons Bijenhuis gekocht heb of op de bijenmarkt
in Houthalen- Helchteren op tweede Paasdag. Het lege pakje moet nog ergens liggen. Alles wat met bijen te maken
heeft, bewaar ik. Zodra ik het gevonden heb, zal ik je de samenstelling bekend maken. Er zaten minstens 10 soorten
kruiden in. Op dit moment herinner ik me niet of er ook wat van de Rooibosstruik in zat.
Het toevoegen van de thee aan suikerwater werd gedaan voor een betere overwintering. Misschien dat er imkers zijn
die nog steeds thee of iets anders aan de wintervoeding toevoegen. Laten die ons wat over hun ervaringen vertellen.

Dineke, bedankt voor jouw oplettendheid. Ik ga vandaag enkele eenvoudige proefopstellingen maken naast de
bestaande schalen met mos, waaraan ik 's morgens verwarmd kraanwater toevoeg. Mijn kroegjes
opzij van de kasten worden elke dag drukker bezocht omdat de broednesten elke dag groter worden.
In de eerste nieuwe schaal doe ik theewater van rooibosthee met uitgewassen gestabiliseerde kurken.(zie thema Tips)
In de tweede schaal de gebruikte theezakjes.
Dineke, kun jij ons vertellen welke goede eigenschappen toegeschreven worden aan Rooibosthee voor mensen ? Zj.
P.S. Straks ga ik op de fiets naar het dichtstbijzijnde stembureau, hier 3 km vandaan, en dan naar de winkel voor Rooibosthee.
Maar eerst moet ik nu de bestaande schalen gaan vullen. Om 7 uur vanmorgen heb ik het restant koud water er uit gedaan.
Toen waren al de eerste bijen aan het slurpen, maatzangertje Tjif-Tjaf is sinds zondag gearriveerd, de Watersnip doet 'n geit na.
Wij gooien de gebruikte theezakjes in een compostVAT met deksel. Ik zal vanaf nu het deksel er af doen en gaan opletten.

dineke
Berichten:91
Lid geworden op:wo 26 sep 2012, 18:25
Locatie:nijmegen
Contacteer:

Re: Bijen op de composthoop

Bericht door dineke » wo 19 mar 2014, 18:22

Hallo Bee-tree,

Bedankt voor het meedenken!

Ja, ik weet zeker dat het honingbijen zijn.

Thee zetten doe ik van één eenpersoons theezakje, voor twee koppen thee. Na de tweede kop knijp ik het zakje goed uit voordat het in de schillenbak gaat. Suiker gebruikt ik helemaal niet. Het gaat om pure rooibosthee, dus zonder specerijen. Voor mensen wordt wel gezegd dat rooibosthee opwekkend is, maar zelf merk ik daar niets van. Ik drink het om dat er geen theïne in zit, en omdat ik het lekker vind.

Het zakje waar die ene bij zo lang op bleef zitten, was al aardig uitgedroogd: het omhullende papier was vrijwel helemaal droog.
De andere bij bracht minutenlang door op een vergeeld, dus verlept, koolblad. Ook niet veel vocht van te halen, lijkt me.

Morgen (als het weer mooi weer is) ga ik nog eens een paar keer goed kijken waar de bijen allemaal op blijven zitten. Begrijpen doe ik het nog steeds niet ...

Groetjes, Dineke.

Gebruikersavatar
Imkerij Witharen
Berichten:112
Lid geworden op:ma 17 dec 2012, 23:38
Imker sinds:1977
Aantal volken:19
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Witharen
Contacteer:

Re: Bijen op de composthoop

Bericht door Imkerij Witharen » do 20 mar 2014, 09:28

Hier ongeveer zelfde waarneming.

3 vijvers in de tuin, één van een meter of 3, met vissen. Nagenoeg nooit bijen, één met alleen planten en super helder van 1,5 meter. De ganze en eendenvijver van 7Meter komt nooit een bij.
Verder, stond er bij de kas een bak vol regen water, potjes met tuinaarde en eikebladeren. Zolang daar water in heeft gezeten, vonden de bijen dat het lekkerst.
Kennelijk om de mineralen ed die er in zitten opgelost. (Het water zag er uit als sterke thee...)

Inmiddels is de bak opgedroogd, maar en zoeken nog steeds bijen naar water in die omgeving..

Bij de plantenvijver zitten ze ook, maar nog niet zo massaal als in de eikenblad-thee. :o

Jannes

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten:1543
Lid geworden op:di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds:2010
Aantal volken:0

Re: Bijen op de composthoop

Bericht door alfa vulgaris » do 20 mar 2014, 09:40

Ik had laatst zaadjes in verse compost flink nat gemaakt.

Bijen hadden eerst een week stuifmeel gehaald.
Daarna hebben ze bij mij altijd enorme dorst.

In sommige potjes met compost zaten wel 10 bijen terwijl de bijen normaal geen kraanwater willen drinken.

Bijen schijnen voorkeur voor zuur water te hebben heb ik gehoord.
Ze kunnen drinken van vochtige dingen. je ziet dan dat ze met hun tong alles aflikken.
Koffiedik schijnt ook favoriet te zijn heb ik gehoord.

dineke
Berichten:91
Lid geworden op:wo 26 sep 2012, 18:25
Locatie:nijmegen
Contacteer:

Re: Bijen op de composthoop

Bericht door dineke » vr 21 mar 2014, 19:27

Gisteren (met dat prachtige zonnige weer) was er geen bij te bekennen op de composthoop. Maar vanmiddag, na al die regen vanmorgen, zaten er minstens 6 tegelijk.
Het gaat dus kennelijk toch om het vocht.
De dames zaten op een aardappelschil, een bananeschil, een mandarijneschil, en ook weer op een theezakje - maar op het koffiedik heb ik ze niet kunnen betrappen. Vreemde smaak, hoor. Maar prettig dat ze zo enthousiast zijn over deze vorm van vochtvoorziening.

Groetjes, Dineke.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 55 gasten