Honingkamer met of zonder blokken?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

JackC
Berichten:689
Lid geworden op:wo 04 aug 2010, 17:10
Imker sinds:2009
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Eys(gulpen-wittem)Limburg
Contacteer:
Re: Honingkamer met of zonder blokken?

Bericht door JackC » do 04 apr 2019, 18:00

@honing-bij als bijen niet bouwen is er volgens mij iets anders aan de hand, zelf heb ik nog nooit een buckfastbij gehad, maar al mijn ramen worden al die jaren gewoon uitgebouwd.

Honing_Bij
Berichten:103
Lid geworden op:vr 01 mar 2019, 02:33

Re: Honingkamer met of zonder blokken?

Bericht door Honing_Bij » do 04 apr 2019, 22:26

JackC schreef:@honing-bij als bijen niet bouwen is er volgens mij iets anders aan de hand, zelf heb ik nog nooit een buckfastbij gehad, maar al mijn ramen worden al die jaren gewoon uitgebouwd.
Het is algemeen bekend dat de bf bijen meer honing halen en groter zijn in aantal en om dat te realiseren moet er flink gebouwd worden. Ik heb het zelf ervaren. Ik zou zeggen probeer het eens een keer met een bf volk en je zult het zelf zien met u eigen ogen.

Franschman
Berichten:1235
Lid geworden op:wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Re: Honingkamer met of zonder blokken?

Bericht door Franschman » do 04 apr 2019, 22:58

Beste Beeleever, Het meeste is al gezegd,
1. Blokken doe je voor een tentamen of examen maar de term hoort niet thuis in verband met een honingkamer.
2. Bij uitbouwen van raat behoort ruime dracht of voeren
3, Wat oudere. donkere, uitgebouwde honingkamer-raampjes worden eerder door de bijen gebruikt
4. Oudere, niet intensief-, maar toch al uitgebouwde raat uit een verleden jaar, wordt minder snel in gebruik genomen. Zo'n raat is brokkelig,
kwetsbaar en papierachtig van structuur. Ik smolt ze maar om.
en
Zorg voor warmte in zo'n nieuw, boven opgezette honingkamer. Een isolerend kleedje kan uitkomst bieden.

Ik heb wel gezien dat een Franse collega, beroepsimker, met een plantenspuit gevuld met honingwater :roll: ,nieuwe honingkamer- raampjes besproeide om zo de bijen sneller naar de kunstraat te laten trekken. Het resultaat kon ik helaas niet afwachten. Het is een idee.

Lippe

Re: Honingkamer met of zonder blokken?

Bericht door Lippe » vr 05 apr 2019, 16:08

Honing_Bij schreef:
A.A. Staals schreef:
Honing_Bij schreef:
Als men niet in het bezit is van uitgebouwde ramen kun je het beste de HK raampjes aan een bf volk geven om het uit te bouwen want met de carnica en de Hollandse bij gaat dat nog weleens moeizaam.
Heb je daar ervaring mee?

ad staals
Ik heb verschillende soorten bijen-rassen en merk daar zeker een groot verschil in het voordeel van de bf bij.

Beste honingbij. Sorry hoor, maar zo'n onzinverhaal heb ik nog niet eerder gehoord :lol: Het al dan niet uitbouwen van raat is afhankelijk van andere factoren.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten