doppen breken

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

DE BIEZEN
Berichten:315
Lid geworden op:di 28 mar 2006, 21:34
Locatie:Beek en Donk ZO Brabant
Contacteer:
doppen breken

Bericht door DE BIEZEN » di 01 jun 2010, 18:46

Vandaag in twee kasten doppen gebroken.

Veel en mooie koninginnen kunnen laten inlopen.

Een kast had al meerdere uitgelopen koninginnen. (niet weggeknaagd maar mooi rond geopend)
Het is de 13e dag. Ben je dan eigenlijk toch niet te laat?

Ik had niet de indruk dat ze gezwermd hebben maar weet het niet zeker

Groeten

Gerard

Bas1974
Berichten:39
Lid geworden op:do 28 jan 2010, 02:04
Contacteer:

Re: doppen breken

Bericht door Bas1974 » di 01 jun 2010, 21:32

Ik had dat vorige week dus ook. Er was al 1 dop prima mooi uitgelopen, en die zat er tijdens het maken van de aflegger echt nog niet op. De andere doppen waren lange na nog niet rijp,......

Gebruikersavatar
marc
Berichten:1074
Lid geworden op:vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: doppen breken

Bericht door marc » di 01 jun 2010, 23:08

DE BIEZEN schreef:
Het is de 13e dag. Ben je dan eigenlijk toch niet te laat?

Inderdaad, de doppencontrole doe je alle 9 dagen of voor de weekendimkers alle 7 of 8 dagen. Als je weet dat ze sinds je vorig controle tot zelfs op 2-daagse larfjes moerdoppen hebben kunnen trekken, ben je dus met 5+13:18 dagen rijkelijk te laat.
Het komt wel meer voor dat imkers het ei-stadium overslaan in hun telling. Had er zelfs al een discussie mee met een ervaren imker die steevast beweerde dat sommige moeren bij goed weer soms al van de 13e dag uitliepen [:)]

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: doppen breken

Bericht door Hans van der Post. » di 01 jun 2010, 23:53

Als je op de dertiende dag na het maken van de veger doppen breekt ben je niet te laat!

Mijn ervaring is dat als je in de ochtend de moer er uithaalt die dag mee moet tellen.
Doe je de handeling aan het einde van de middag dan begin dag 1 de volgende dag.

Verder is het zo dat de redenering "er waren doppen uitgelopen" - een zwerm - niet klopt.

Als je een volk wat met rijpe doppen staat (kwaker) stoort - doppen breken - lopen tijdens die handeling doppen uit.
De jonge moeren in de doppen worden "zoet gehouden" door voordurende voedselaanbod door de "waak bijen" die er voor zorgen dat die moeren niet uitlopen.
Soms heeft een bijenvolk pas uren later door dat de moer niet meer aanwezig is en beginnen dan pas aan de "redcelaanzet".
Dit geeft dan dertien dagen later het beeld; "de doppen zijn niet rijp"!

!Hans.

petro
Berichten:946
Lid geworden op:wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds:1973-1974
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: doppen breken

Bericht door petro » wo 02 jun 2010, 07:16

Inderdaad ik sluit me geheel bij Hans zijn verhaal aan,het doppen breken is zoals het overal beschreven is;de dertiende dag.Wat voor methode je ook gebruikt!
Grtjs.Petro

Hans van der Post. schreef:
Als je op de dertiende dag na het maken van de veger doppen breekt ben je niet te laat!

Mijn ervaring is dat als je in de ochtend de moer er uithaalt die dag mee moet tellen.
Doe je de handeling aan het einde van de middag dan begin dag 1 de volgende dag.

Verder is het zo dat de redenering "er waren doppen uitgelopen" - een zwerm - niet klopt.

Als je een volk wat met rijpe doppen staat (kwaker) stoort - doppen breken - lopen tijdens die handeling doppen uit.
De jonge moeren in de doppen worden "zoet gehouden" door voordurende voedselaanbod door de "waak bijen" die er voor zorgen dat die moeren niet uitlopen.
Soms heeft een bijenvolk pas uren later door dat de moer niet meer aanwezig is en beginnen dan pas aan de "redcelaanzet".
Dit geeft dan dertien dagen later het beeld; "de doppen zijn niet rijp"!

!Hans.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 29 gasten