Bijen verstoppertje

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Bidding
Berichten:67
Lid geworden op:vr 29 jun 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:
Bijen verstoppertje

Bericht door Bidding » vr 10 mei 2002, 17:36

Hallo allemaal,

Na lange tijd een winterslaap gehouden te hebben ben ik sinds enige tijd weer actief geworden in navolging van mijn bijen.

Vorig jaar ben ik begonnen met het imkeren (julie hebben hier op het forum al wat kunnen lezen over mijn ervaringen.)

Maar goed, in maart jongstleden is mijn bijenvolk verhuisd.
Van de geleende spaarkast in mijn, deze winter opgeknapte en versgeverfde (Frans, de kleurcombinatie is trouwens blauw/geel geworden) simplexkast.

Nou valt het werken met de bijen in deze kast niet mee!
Ik heb ondervonden dat bijen van verstoppertje spelen houden .....
Zodra ik de kast open heb om erin te werken verhuizen grote aantallen bijen in haastige spoed naar de ruimte tussen de buitenkast en de bak.

Indien dit gebeurt bij de hk kan ik er nog redelijk bij omdat de buitenkast afgenomen kan worden. Maar ze doen het ook bij de onderste broedkamer!
Met honderden tegelijk spoeden ze zich naar de donkere ruimte tuseen bak en kast. Enne ... dáááááár krijg ik ze niet meer tussenuit.
Uit armoe zet ik de onderdelen weer op en in elkaar maar een deel van het volk zit zo opgesloten en kan niet bij de rest komen!
Hun lot is zo bezegeld en ik begin slecht te slapen.
(Ik heb ook angst dat de koningin daar eens nieuwsgierig een kijkje gaat nemen).

Oh... oh... , wat te doen! Wie heeft er goede raad voor mij?

Groeten,

lex

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Bijen verstoppertje

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » vr 10 mei 2002, 22:27

Vroeger was de simplex de meeste gebruikte kast in nederland!!!!!
Hoe zouden al die oldies dat hebben gehad?

Zelf heb ik ook simplexkasten in mijn bezit. Ik vind het leuke kastjes. M'n pake had uitsluitend simplex, die ze zelf vervaardigde.

Ik denk dat je, om de bijen niet te ex-communiceren misschien iets meer rook te gebruiken dan je nu doet. Vervolgens moet je bakken afdekken met een dweil, een leeg raat op de zijkant, een krant of de dekplank. op die manier kunnen de bijen niet tussen binnen en buitenbak komen.
Stel dat ondanks mijn goede adviezen er toch nog bijen tussen de bakken komen dan moet je de binnenbakken op elkaar stapelen, vervolgens de kast aflsuiten met dekplank(of dekkleedjes) pas de 's-avonds mag je weer de buitenbakken plaatsen.
De bijen heb nu ruimschoots de tijd om zich weer bij de communie te voegen.
(Ze moeten alleen wel weer de eed van kuisterheid en .. huppelelpup afleggen, maar dat zal jou een zorg zijn.)

J.P.

Ed Pieterse
Berichten:346
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Bijen verstoppertje

Bericht door Ed Pieterse » vr 10 mei 2002, 22:43

Beste Lex,
Je moet als je klaar bent met de bijen het deksel op een kier zetten en als het regent kan je eventueel een latje er tussen zetten, zodat het binnen droog blijft. Je bent dan in no time de bijen uit de tussenruimte kwijt. Ze kruipen ook vaak later op de dekplank en als je de volgende dag kijkt veeg je ze ook zo in de vrijheid.
Ed Pieterse

Frans vanTongeren
Berichten:2016
Lid geworden op:wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: Bijen verstoppertje

Bericht door Frans vanTongeren » vr 10 mei 2002, 23:34

Hallo Lex,
Leuk je weer te ontmoeten!
Tja, je bent pas van start gegaan en dan zou ik direct een goede, praktische structuur aanbrengen in de toch al ingewikkelde hobby.. bijenhouden.
-
Simplex is zeker niet simpel!
Het vraagt veel extra ruimte door die dubbele wanden.
Je bijen gaan verstoppertje spelen.
Je moet allerlei trucs uithalen die je met een spaarkast niet hoeft uit te voeren.
Het isolerend effect van simplex blijkt toch gaten te vertonen,
Die blauwe bak van de simplex kan je wit verven en de conbinatie cadeau doen aan een RK kerkje.
Voor jou heb ik nog wel een spaarkast cadeau.(wel een tweedehandsje)
Dan begin je tenminste direct op het goede spoor.

Bidding
Berichten:67
Lid geworden op:vr 29 jun 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Bijen verstoppertje

Bericht door Bidding » za 11 mei 2002, 10:52

Hallo allemaal,

Bedankt voor jullie reacties en goede raad...
Ik ga straks meteen naar mijn arme 'geëxcommuniceerde' bijen toe om ze te gaan bevrijden uit hun benauwde en donkere eenzame situatie...

Voortaan zorg ik dat er een opening blijft om ze de mogelijkheid te geven te kunnen ontsnappen.
Voor jou heb ik nog wel een spaarkast cadeau.(wel een tweedehandsje)
Beste Frans, wanneer kan ik hem komen halen (of is een bijenkast een haar?:wink:)

Trouwens, mijn bijenvolkje heeft nog geen doppen aangezet en dus (als ik het goed begrijp) nog geen enkele zwermneiging. Ze staan op 1 BK en 1 HK en kunnen nog volop bouwen.

Groeten,

Lex

Frans vanTongeren
Berichten:2016
Lid geworden op:wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: Bijen verstoppertje

Bericht door Frans vanTongeren » za 11 mei 2002, 13:10

Hallo Lex,
Het woord 'bijenkast' is een zelfstandig naamwoord dat zowel met 'hij' als met 'zij' kan worden aangeduid!
Tja.., en wanneer kan je langs komen?
Wanneer het jou en mij op hetzelfde tijdstip uitkomt!
Mail me maar als je een tijdstip hebt gevonden.
-
En Lex...stap je dus weer over op de spaarkast?
Dat is wel mijn voorwaarde..ha, ja, ja

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Bijen verstoppertje

Bericht door Piet Jager » za 11 mei 2002, 23:15

Hallo Lex,

Na mijn korfteelt periode met haar vaste bouw, kwamen de kasten met hun losse bouw. Mijn eerste kasten waren de veel gebruikte Simplexkasten van grenenhout. Mooie droge kasten met een al dan niet overstekend zadeldak. Ook bij ons kropen de bijen veelvuldig over de rand in de spouw. Vooral de inheemse of zwarte bij, de Apis mellifera mellifera had daar een handje van. De goede Simplexkasten waren echter voorzien van een sleuf(langwerpig gat) van 4 cm lang en 1 cm breed in het midden van de onderlat van de voor- en achterkant van de binnenbakken. Door deze sleuf konden de bijen altijd de weg terug vinden naar het volk, omdat deze toegang gaf tot de bodem. Bij mij moeten er ergens nog wel van die binnenbakken, etc. rondzwerven in de vele opbergruimten. Zitten die sleuven (gaten) er bij jou niet in, dan kun je dat gemakkelijk zelf doen.
Wel de voor- en achterkant bij zowel de broedkamer als de honingkamer, dit ivm het verwisselen van de bakken.

!Piet

Frans vanTongeren
Berichten:2016
Lid geworden op:wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: Bijen verstoppertje

Bericht door Frans vanTongeren » zo 12 mei 2002, 13:18

'Fout'!
Lees 'Van Dale Handwoordenboek Hedendaags Nederlands' er maar op na.
Beettje d´m geweest, Hennie..!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 23 gasten