Hallo Frans!Alleen vraag ik me af wat het nut/het rendement van dit opsluiten van de koningin is...!
-
Als de zwerm geschept is, zou je de korf toch gewoon schuin op een steen kunnen zetten, zodat de bijen die nog buiten de korf zijn gebleven, alsnog naar binnen kunnen vliegen.
De koningin blijft op eigen vrije wil binnen zitten in een droge korf en lokt door haar geur de andere bijtjes aan.
-
Jij zet de korf, als ik het goed begrijp, omgekeerd op de grond (dus met de opening naar boven); ik doe het andersom. Dat heb ik minder werk/gehannes/geklooi te doen naar mijn idee.
Ik zie er het nut wel van in om de K op te sluiten in een kooitje totdat de hele zwerm in de korf tot rust gekomen is. Het is mij al een paar keer gebeurd dat ik een zwerm geschept had en de K gezien had in de korf. De korf een poosje met rust gelaten (ik moest weer naar mijn onderbroken werkzaamheden omdat men mij voor het scheppen van de zwerm geroepen had) en bij terugkomst bleek de zwerm foetsie. Dat was niet gebeurd als ik Hare Majesteit in een kooitje in de vangkorf had opgesloten.
Daar zit toch wat in?
grts
Henk Noppe