propolis

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Robert
Berichten:24
Lid geworden op:vr 22 mar 2002, 21:31
Locatie:Nederland
Contacteer:
Re: propolis

Bericht door Robert » do 22 jun 2006, 19:10

Oplossen in alcohol is niet zo'n kunst. Waar ik geen antwoord op kan vinden hoe propolis op te lossen in water?

Wie weet hier een goede manier voor? Waarvoor dank

met vriendelijke groet

Robert

buckfast_beekeeper
Berichten:478
Lid geworden op:vr 29 apr 2005, 20:05
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: propolis

Bericht door buckfast_beekeeper » do 22 jun 2006, 21:29

Robert schreef:Waar ik geen antwoord op kan vinden hoe propolis op te lossen in water?

Wie weet hier een goede manier voor? Waarvoor dank

met vriendelijke groet

Robert

Hallo Robert,

Als ik goed me goed heb laten informeren kan het gewoon niet. Zelfs als je de tinctuur in water doet, hangt alles aan het glas. Daarom wordt de tinctuur vaak gebruikt op een klontje suiker.

mvg

Theo

pieter1
Berichten:444
Lid geworden op:do 07 sep 2006, 10:43
Imker sinds:2005
Aantal volken:10
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: propolis

Bericht door pieter1 » wo 23 feb 2011, 21:57

Was wel benieuwd of er op dit moment nog imkers zich bezig houden met het oogsten van propolis. En zoja is er een markt voor zijn er bedrijven die de ruwe propolis opkopen en wat is ongeveer een redelijke kiloprijs?

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: propolis

Bericht door wilde » do 24 feb 2011, 14:34

... een stuk goedkoper is een halve liter Stroh Rum ...
Stroh rum kost ongeveer 30 euro per liter. Dan is het wel 80%, dus om er 70% van te maken moet het iets aangelengd worden met water. Per liter kost het dan ongeveer 26 euro. Dat is echter aanzienlijk duurder dan gewoon ethylalcohol 70% kopen. Dat kost mij inclusief alle accijnzen €18,40 per liter bij de fabrikant. De minimum verpakking is dan 20 liter.
Albert de Wilde

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: propolis

Bericht door wilde » do 24 feb 2011, 14:41

Waar ik geen antwoord op kan vinden hoe propolis op te lossen in water?
In de handel zijn hier en daar waterige oplossingen van propolis te koop. De vloeistof is dan meen ik geheel helder. Men doet er geheimzinnig over, hoe die oplossing gemaakt wordt. Ik vermoed dat er nauwelijks propolis aan te pas komt en dat het dus een zeer sterke verdunning is, zoals dat wel meer in de homeopathie gebruikelijk is bij tincturen. Ik hecht er geen waarde aan.
Albert de Wilde

Gebruikersavatar
Berend
Berichten:408
Lid geworden op:di 21 apr 2009, 14:10
Contacteer:

Re: propolis

Bericht door Berend » vr 25 feb 2011, 01:07

Het is mogelijk om propolis op te lossen in water. De opbrengst aan actieve ingrediënten is wel lager dan in een oplossing van alcohol.

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: propolis

Bericht door wilde » vr 25 feb 2011, 10:15

Het is mogelijk om propolis op te lossen in water.
Wil dan aub. eens aangeven hoe je dat zou moeten doen? Als ik enkele druppels in alcohol opgeloste propolis in een glas water doe, vormt zich gelijk een filmpje op het wateroppervlak. Je kunt het er zo vanaf scheppen. Voor het oog lost er niets op van deze zuivere propolis in het water. Als je nadien het water proeft, zit er geen andere smaak aan dan die van schoon water.
Albert de Wilde

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: propolis

Bericht door wilde » di 01 mar 2011, 22:40

Het is mogelijk om propolis op te lossen in water.
Berend reageert niet?
Het is niet zo verstandig om maar wat te roepen als je er kennelijk geen ervaring mee hebt.
Albert de Wilde

Gebruikersavatar
Berend
Berichten:408
Lid geworden op:di 21 apr 2009, 14:10
Contacteer:

Re: propolis

Bericht door Berend » do 03 mar 2011, 09:18

wilde schreef:Berend reageert niet?
Het is niet zo verstandig om maar wat te roepen als je er kennelijk geen ervaring mee hebt.
Nou ja zeg, doe eens even rustig. Alsof ik hier 24/7 op het forum rondhang.... :be5:

In "Value-added products from beekeeping" staat een methode voor waterige extractie van propolis beschreven.
Vrij vertaald:
"Waterige oplossing kan verkregen worden door propolis enkele dagen te laten weken in water of het te koken in water. De opbrengst van actieve ingrediënten is lager dan bij extractie met alcohol, maar de waterige oplossing vertoond bactericide en fungicide effecten.
De verdere verwerking, zoals filtreren is hetzelfde als bij de propolis extractie met ethanol"

Ik denk dat het bij deze methode erg belangrijk is dat de propolis tot poeder gemalen wordt voordat het water wordt toegevoegd.

vsterring
Berichten:61
Lid geworden op:zo 13 jun 2010, 21:02
Imker sinds:1989
Aantal volken:14
Bijenras(sen):BF
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re:

Bericht door vsterring » zo 06 mar 2011, 09:00

Curacao schreef:Hoe is de markt voor propolis ?
Waar zou men het kunnen verkopen/exporteren ?

Groeten,

David.
Propolis is schijnbaar niet heel erg veel waard, Maar ik weet dat het als voedingssupplement in de paardensport word gebruikt. Voor menselijke consumptie is er maar een kleine afzetmarkt.
suc6
Vincent

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten