Hallo Gerard,Bert, weet je niet meer hoeveel voer je ze geeft?
P.s. 1 Worden er eigenlijk nog wel cursussen bijenhouden gegeven met zinvolle informatie?
Krijg de indruk dat menig nieuw aangemelde imker op dit forum onvoldoende kennis heeft.
Nee ik ben de tel aan liters eigenlijk een beetje kwijt geraakt, gezien de problemen in het begin met het volk heb ik ze praktisch de hele zomer bijgevoerd met suikerwater 1:1.
Voor wat betreft je cursus vraag:
Ik ben momenteel bezig met de basis cursus, nog drie lessen tot het einde. Echter de vorige les (inwinteren) heb ik helaas moeten missen vandaar mijn vraag op het forum, specifiek in het gedeelte 'beginnersvragen'.
De basisregel; 6 cm gesloten honing rond een broedraam, die ken ik wel, echter de basisregel houdt m.i. geen rekening met alle verschillende opstellingen. Bij mij hebben de bijen veel meer ruimte om honing op te slaan en zullen dat dan waarschijnlijk niet doen op het broedraam. Tenzij zij misschien ook de beginnerscursus hebben gevolgd en weten dat ze zich aan de 6cm regel moeten houden.

Daarnaast zeggen het aantal kilo's ook niet veel bij de standaard regel, omdat die regel ook geen rekening houdt met de grootte van het volk.
Om die reden heb ik mijn specifieke situatie geschetst, 2x 6 ramen op 2 BK.
Dus als iemand met de door mij gegeven parameters een logisch antwoord kan geven, of mij ergens naar verwijzen. Dan ben ik die zeer erkentelijk.
Anders blijf ik maar doorvoeren tot aan de volgende les, ik heb ook nog niet gehoord dat je ze teveel kan voeren.