Biemeiskes en spitsmuizen.

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Primus
Berichten:1044
Lid geworden op:zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds:1973
Aantal volken:15
Bijenras(sen):carnica
Locatie:België
Contacteer:
Re: Biemeiskes en spitsmuizen.

Bericht door Primus » do 16 jan 2014, 18:07

Goed opletten met muizen vangen en aanraken van nestmateriaal enz. Sommige muizen zijn overbrengers van het Hantavirus en dat kan gevaarlijk zijn voor mensen. Vooral de Rosse woelmuizen schijnen hiervoor in aanmerking te komen.

bee-tree
Berichten:3493
Lid geworden op:za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds:1965
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Biemeiskes en spitsmuizen.

Bericht door bee-tree » vr 17 jan 2014, 10:51

Hallo Primus, bedankt dat je ons wijst op het Hantavirus. Ik was het gevaar al weer vergeten.
We moeten elk jaar weer herinnerd worden aan van alles en nog wat. Ik weet niet meer wat het Hantavirus
kan veroorzaken. Ik ga vanavond Googelen, maar misschien kun jij ons nu al iets melden.
Ik heb vanmorgen een Bosmuis bij d'r nekvel vastgepakt omdat ze verkleumd (?) in de val zat en er niet uit wilde.
Ze verblijft op dit moment nog bij de kachel in de val. Ze is al bijgekomen.
Ik zal plastic handschoenen gaan gebruiken als ik de valletjes schoon maak. Zjef

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: Biemeiskes en spitsmuizen.

Bericht door maartenkleijne » vr 17 jan 2014, 14:00

Ik meende dat de kans op Hanta in Nederland zeer gering is, en google bevestigt dat:
"“Hantavirus” is eigenlijk de benaming voor een groep virussen. Net zoals bij bijvoorbeeld griep bestaat er een aantal soorten hantavirussen, waarvan de één veel gevaarlijker is dan de ander. Ook in Nederland komt het hantavirus voor, maar dat leidt gelukkig zelden tot besmettingen en vrijwel nooit tot complicaties of de dood."
"Zoals hierboven al aangegeven werd komt het hantavirus ook in Nederland voor. Er is één variant bekend, namelijk het Puumalavirus. Voor zover momenteel bekend zijn er enkel rosse woelmuizen met het Puumalavirus besmet. Besmette dieren zijn aangetroffen in Twente, de Achterhoek, Zuid-Limburg en Brabant, maar komen wellicht op nog meer plaatsen in Nederland voor."
gr,
m

bee-tree
Berichten:3493
Lid geworden op:za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds:1965
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Biemeiskes en spitsmuizen.

Bericht door bee-tree » di 09 dec 2014, 14:47

Achteraf gezien kan dit slagveld óók het werk geweest zijn van .........
Momenteel hoor je van natuurbeheerders en roofvogels- en uilenliefhebbers
en roofdieren dat 2014 een GOED muizenjaar is. Biologen rekenen r...... ook tot de muizen.

Ook van particulieren hoor ik geluiden dat ze meer muizen in huis moeten vangen.
Imkers maak je borst maar nat. Zjef :o

bee-tree
Berichten:3493
Lid geworden op:za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds:1965
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Biemeiskes en spitsmuizen.

Bericht door bee-tree » di 09 dec 2014, 14:52

Het slagveld is op de foto te zien van jvdiesveld op de eerste pagina van dit topic. Zjef

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 43 gasten