spuitschade

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Ed Pieterse
Berichten:346
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:
Re: spuitschade

Bericht door Ed Pieterse » do 30 apr 2009, 12:55

De spuitschade die meemaakte heb ik gemeld bij de AID en ze waren zo op het fruitteeltbedrijf. Ik heb ze laten zien wat er gebeurd is en waren het volkomen met me eens dat het alleen aan het spuiten heeft kunnen liggen.
Het boek waar in bijgehouden moest worden hoelang en hoeveel er gespoten is en ook wanneer was toevallig bij een medewerker thuis.
Er was overdag gespoten, terwijl aangeraden werd alleen te spuiten wanneer de bijen niet vlogen. Hoewel op de verpakking van het spul stond dat het wel overdag gebruikt mocht worden. De spuiter had wel versufte bijen op de fruitbomen zien zitten na het spuiten.
Er was met Steward gespoten en vraag het maar aan een expert op dat gebied, dat is smerig spul, het wordt in de katoenteelt gebruikt waar alles al resistent is tegen de andre middelen.
Bovendien kunnen werkbijen het wel mee in de kast brengen en zo via nectar en stuifmeel het gif ook in de kast verspreiden.
Chemicalienproducenten denken dat ze alles mogen, kijk maar naar wat Bayer vorig jaar in Duitsland heeft bewerkstelligd. Toen waren van 11000 volken alle vliegbijen dood en in 5 km omtrek zouden zelfs geen insecten meer vliegen.

Ed Pieterse

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: spuitschade

Bericht door Jaap v.Popering » do 30 apr 2009, 20:53

Ed .

Ik heb het even opgezocht, en er staat het volgende ;

Steward® is veilig voor honingbijen en hommels.
Het middel kan daarom tijdens de bloeiperiode verspoten
worden, juist wanneer diverse schadelijke larven
uitkomen.Het is wel raadzaam de behandelingen in de
vroege morgen of de late avond uit te voeren,wanneer
bijen en hommels niet actief zijn.
Steward® is veilig voor natuurlijke vijanden zoals
Typhlodromus pyri (roofmijt) en Anthocorus nemoralis
(roofwants).Deze nuttige insecten vormen een aanvullend
selectiemiddel tegen de plaagpopulatie, waardoor
zij het risico op resistentieontwikkeling verminderen.
Steward® is ook veilig voor oorwormen.

En het heeft een veiligheidstemijn van 7 dagen , en er zijn middelen met een veiligheistermijn van 21 dagen ,dus heel wat smeriger.

Als het dan overdag gespoten zou zijn gaan alle bijen die geraakt worden dood maar GEEN koningin .

Er zou dus iets anders gebeurd kunnen zijn dan jij denkt.

Jaap v P

remolen
Berichten:509
Lid geworden op:wo 06 aug 2008, 22:46
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Assen
Contacteer:

Re: spuitschade

Bericht door remolen » do 30 apr 2009, 21:10

als ik dat allemaal zo lees zou ik niet eens op het fruit willen staan ook al zou het geld op leveren! Zou de honing niet eens meer durven verkopen.. ook al is het getest dat er geen residu in de honing terecht komt het idee van al dat gif .. bah.

groet Rene

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: spuitschade

Bericht door Jaap v.Popering » do 30 apr 2009, 21:24

Ik denk dat je dan ook NIETS meer kunt eten , of je hebt niet goed gelezen .

Jaap v P

R.Spies
Berichten:25
Lid geworden op:za 09 jul 2005, 19:19
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: spuitschade

Bericht door R.Spies » do 30 apr 2009, 22:06

beste jaap

Steward is giftig voor hommels en moet begin van de bloei worden gespoten. In de ochtend of in de avond, bij 10% open bloem bij elstar is het advies. Steward is ook niet veilig voor oorworm hij neem er een paar mee. Ben al meer als 15 jaar fruitteler maar voor mij geen Steward in de bloei.

kreydt
Berichten:319
Lid geworden op:zo 13 mar 2005, 22:11
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: spuitschade

Bericht door kreydt » vr 01 mei 2009, 12:01

HET ZAL DE BOER WEL WEZEN

Iets wat ik mis in discutie, is het gebruik van pesticiden door de amateur.

Iedere tuin bezitter heeft wel een middeltje tegen de bladluis. Wel ALLE ( uitzondering flonicamid... maar wie kent dit? en wie kan het betalen? ) zijn zeer giftig voor de bijen. Deze middelen worden zonder enige kennis ( Ha, d'er zitten luizen op mijn rozen... daar ga ik nu eens direct tegen spuiten ) en, meestal met een verkeerde dosis, gespoten ( Ik zal er wat meer van gebruiken dan ben ik zeker. )

Uit ervaring weet ik dat een tuintje grote aantrekkingskracht heeft op de bijen ( Bij mij; midden tussen de fruitbomen en toch komen er Charels met stuifmeel binnen van kultuurbloemen ) Het zullen je bijen maar zijn, die bij zo'n tuinliefhebber terecht komen. Maar geen probleem.... er is wel een landbouwer die de schuld krijgt.


kg

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: spuitschade

Bericht door Jaap v.Popering » vr 01 mei 2009, 19:57

In overleg met een gewasbescherming adviseur en fruitteler hebben wij besloten om deze middag 1 mei 2009 om twee uur deze boomgaard met de normale dosering ; Steward , te bespuiten .
In deze boomgaard staan tien bijenvolken van mij , en ga ik maandag ophalen .

De resultaten laten een week op zich wachten .


Afbeelding


Jaap v P

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: spuitschade

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » vr 01 mei 2009, 21:26

In overleg met een gewasbescherming adviseur en fruitteler hebben wij besloten om deze middag 1 mei 2009 om twee uur deze boomgaard met de normale dosering ; Steward , te bespuiten .
In deze boomgaard staan tien bijenvolken van mij , en ga ik maandag ophalen .

De resultaten laten een week op zich wachten .


Bij komt dan op: waarom kan de teler nog niet drie dagen wachten? Is de tijd zo dringend dan??




JP

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: spuitschade

Bericht door Jaap v.Popering » vr 01 mei 2009, 22:27

Jelte Pieter Dijkstra schreef:

Bij komt dan op: waarom kan de teler nog niet drie dagen wachten? Is de tijd zo dringend dan??


Ik had ze weg kunnen halen , maar vanwege deze discussie heb ik na overleg met een deskundige over de giftigheid van steward ,besloten om ze te laten staan en zo dit te kunnen beëindigen met volgende week te vermelden of ik spuitschade heb of niet .

Jaap v P

kreydt
Berichten:319
Lid geworden op:zo 13 mar 2005, 22:11
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: spuitschade

Bericht door kreydt » za 02 mei 2009, 10:00

Steward is een bioactief product, het verlamt, via een enzym dat vooral aanwezig is in het larvale statium van de gevoelige insecten, de rupsen. Op volwassen motten en vlinders heeft het praktisch geen werking met de toegelaten dosis.
Voor de insecten die het enzym niet hebben is het ongevaarlijk. ( vb bijen maar wel hommels )

3 Dagen is te lang om te wachten want dan is de gevoelige periode voorbij om de eerste rupsen te doden.

kg

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten