Verschillende ramen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Bijenhoudster
Berichten:380
Lid geworden op:zo 14 feb 2010, 11:32
Contacteer:
Verschillende ramen

Bericht door Bijenhoudster » zo 14 feb 2010, 11:51

Behalve het schoonmaken van ramen, zie andere topic, heb ik nog een vraag.

Ik heb veel verschillende ramen. Met spleet die je horizontaal moet bedraden, met 1, 2 en 3 gaten en zonder spleet die je verticaal moet spannen.

* Kan ik dit in één bak door elkaar heen gebruiken?

* In het cursusboek staat dat je het draad minimaal 4x moet doorrijgen, moet ik dan nieuwe gaatjes boren, of kan minder ook, en zo ja hoeveel minder want er zitten zelfs ramen bij met 1 gat.

* Er zit hier soms een (verroest)afstandblokje omheen. Zal ik die gewoon allemaal weg doen en er een afstandsreep voor in de plaats kopen. Wat is het voordeel van die blikjes per raam t.o.v. een reep?

* Wie van jullie koopt kant en klaar kunstraat en wie maakt dat zelf? en wat kost zo'n goedkoopste gietvorm om het zelf te maken?

Nou het zijn heel wat vragen hopenlijk kunnen jullie mij verder helpen.

Gebruikersavatar
willem
Berichten:731
Lid geworden op:di 18 feb 2003, 21:23
Locatie:Hilversum
Contacteer:

Re: Verschillende ramen

Bericht door willem » zo 14 feb 2010, 17:44

Bijenhoudster schreef:
Ik heb veel verschillende ramen. Met spleet die je horizontaal moet bedraden, met 1, 2 en 3 gaten en zonder spleet die je verticaal moet spannen.
Niemand heeft mij in de afgelopen 25 jaar afdoende kunnen uitleggen waarom je raampjes zonder spleet vertikaal "MOET" bedraden. Men komt niet verder dan "het voorkomt uizakken". Ik vind het alleen maar lastig, omdat je dan aan de bovenkant draadjes hebt die de bijenruimte verstoren, waardoor de bijen propolis en was gaan aanzetten de bijen ruimte wordt kleiner en de bijen kitten de ramen aan elkaar vast zodat je de bakken van elkaar moet loswrikken. Bovendien is het niet handig omdat er een grote kans is dat je de draden bovenop bij het schoonmaken met je kastbeitel stuk steekt.
Bij horizontaal bedraden heb je kans dat bij warm weer het bovenste stukje was omkrult. Dat is te voorkomen om alleen dan ramen in te hangen als de bijen dat nodig hebben, ze bouwen de bovenkant dan meteen vast. In de "wereld imkerij" wordt alleen maar horizontaal bedraad.
* Kan ik dit in één bak door elkaar heen gebruiken?
Ja dat is zondermeer mogelijk.
* In het cursusboek staat dat je het draad minimaal 4x moet doorrijgen, moet ik dan nieuwe gaatjes boren, of kan minder ook, en zo ja hoeveel minder want er zitten zelfs ramen bij met 1 gat.
Die draden worden aangebracht voor de stevigheid en het "niet kromtrekken" van de kunstraat.
(Vlaams: Waswafels) Mijn ervaring is dat vier maal voldoende is. Er zijn bij het bijenhuis handige ponsjes te koop die meteen een busje in het gat plaatsen, dan is boren niet nodig.
* Er zit hier soms een (verroest)afstandblokje omheen. Zal ik die gewoon allemaal weg doen en er een afstandsreep voor in de plaats kopen. Wat is het voordeel van die blikjes per raam t.o.v. een reep?
Die verroeste afstandsblikjes zou ik zeker dumpen, bewaar er een paar voor je toekomstig museum, Bij het bijenhuis zijn kunststof "afstands blikjes" te koop, in twee uitvoeringen, nl net zoals een gewoon blikje en een in de hofman uitvoering allebei met een afstand van 35mm, de echte blikken "blikjes" hebben een afstand van 38,5mm. Bij die 38,5mm blikjes gaan er tien ramen in een kamer, bij die van 35mm elf. De afstandsrepen zijn verkrijgbaar in tien en elf raams. Afstandsrepen beperken je in de -toekomstige- mogelijkheden, maar ik ben bevooroordeeld, want ik gebruik geen afstandsrepen en geen "blikjes"
* Wie van jullie koopt kant en klaar kunstraat en wie maakt dat zelf? en wat kost zo'n goedkoopste gietvorm om het zelf te maken?
Ik koop het kant en klaar omdat ik het te veel werk vind en een pers kost ca 750 euro. Klik [url="http://www.holtermann.de"]hier[/url] voor een plaatje.
Ga via WASGEWINNUNG naar MITTELWANDHERSTELLUNG. DN komt overeen met onze Simplex

Groeten, Willem

P.S. Testen in het verleden door de voormalige Ambrosiushoeve hebben uitgewezen dat een soda oplossing ruim voldoende is om bijenkasten en ramen kiemvrij te maken, dus waarom zou je zwaardere middelen gbruiken.

Bijenhoudster
Berichten:380
Lid geworden op:zo 14 feb 2010, 11:32
Contacteer:

Re: Verschillende ramen

Bericht door Bijenhoudster » zo 14 feb 2010, 19:40

willem schreef:Afstandsrepen beperken je in de -toekomstige- mogelijkheden, maar ik ben bevooroordeeld, want ik gebruik geen afstandsrepen en geen "blikjes"
*


Bedankt voor je antwoord Willem.

Waarom beperken afstandsrepen?
En gebruik jij dan niets, hang je ze er gewoon los in?

Gebruikersavatar
willem
Berichten:731
Lid geworden op:di 18 feb 2003, 21:23
Locatie:Hilversum
Contacteer:

Re: Verschillende ramen

Bericht door willem » zo 14 feb 2010, 20:51

Bijenhoudster schreef:
Waarom beperken afstandsrepen?
Zonder afstandsrepen(Vlaams: Kamijzers) kun je lekker schuiven met de ramen en ze ook als blok verplaatsen, tja is zuiver gevoelsmatig. Als je straks aan koninginne teelt gaat doen kun je er geen nicot "doos" in hangen i.v.m. je nodige afstand (In die "doos" legt de koninging eitjes in koninginneceldopjes en vermijd je - in't begin - het lastige overlarven.)
En gebruik jij dan niets, hang je ze er gewoon los in?
Ik gebruik Dadant-Blat ramen van 28mm breed met nopjes van 7mm. De hart op hart afstand is dan 35mm bovendien hebben die ramen een toplat van 19mm dik met een sleuf erin zodat bij horizontaal bedraden het bovenste deel van de waswafel in de sleuf van de toplat verwijnt en dus niet kan omkrullen.

Groeten, Willem

Bijenhoudster
Berichten:380
Lid geworden op:zo 14 feb 2010, 11:32
Contacteer:

Re: Verschillende ramen

Bericht door Bijenhoudster » ma 15 feb 2010, 15:16

http://www.holtermann-shop.de/index.php ... elung.html

Wat bedoel je met noppen: die grote bolle kopspijkers of zo’n plastic rolletje. Dat wordt nog lastig kiezen. Ik ga het liefst voor plastic, dat roest tenminste niet. Vernikkeld roest misschien niet met honing en was maar kan denk ik niet tegen NaOH. ‘k Vraag mij wel af of die spijkertjes dan van rvs zijn.

“Ik vind het alleen maar lastig, omdat je dan aan de bovenkant draadjes hebt die de bijenruimte verstoren”

Beetje domme vraag misschien maar die bijen zitten toch ook aan de zijkant, verstoord dat dan niet?

“Bovendien is het niet handig omdat er een grote kans is dat je de draden bovenop bij het schoonmaken met je kastbeitel stuk steekt”.

Waarschijnlijk een nog dommere vraag. Maar wanneer maak je schoon? Is dit niet als je de raten van het raam haalt en gaat de draad dan niet altijd eraf? En steek je hem aan de zijkant dan ook niet kapot?

Als ik de kast met NaOH wil schoonmaken kan het metaal ook niet van zo'n afstandreep, tenzij dit rvs is.

Ik heb de oude blikjes er inmiddels afgehaald.

Gebruikersavatar
willem
Berichten:731
Lid geworden op:di 18 feb 2003, 21:23
Locatie:Hilversum
Contacteer:

Re: Verschillende ramen

Bericht door willem » ma 15 feb 2010, 17:03

Met noppen bedoel ik [url="http://www.holtermann-shop.de/index.php/cPath/107_39/category/abstandregelung.html"]seitenabstandstifte[/url]
Ze zijn niet van rvs zoals ook de gebruikte spijketjes in de bijenkasten. In de imkerpraktijk is dat niet echt storend.

Als er een volk in de kast is dan bouwen ze vaak raat tussen de bovenlat en de dekplank en tussen bovenlat van de onderbak en de onderlat van de bovenbak(ben je er nog?). Dat komt omdat de bijen onze leerboeken niet hebben gelezen en dus niet weten hoe het echt moet :D
Bij het afhalen van de dekplank schraap je met de beitel de bovenlatten even schoon, zo ook met de bovenlatten van de onderbak en natuurlijk de onderlatten van de bovenbak en dan zijn die draadjes lastig (voor de imker). Aan de zijkant wordt zelden gebouwd.

Als je de kast(en) met NaOH wilt schoonmaken kun je dat doen als de oude strippen eruit zijn en na het monteren van de nieuwe, afzien van NaOH. De bijenhuis strippen zijn van aluminium en dat heeft de eigenschap dat de eventuele oxidelaag als beschermlaag dient.

Groeten, Willem

Astrid Schoots
Berichten:735
Lid geworden op:ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds:1994
Aantal volken:6
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Verschillende ramen

Bericht door Astrid Schoots » zo 07 mar 2010, 16:56

willem schreef:(...) en een pers kost ca 750 euro.

Ondanks de doorgaans voortreffelijke adviezen van Willem wil ik nu even ingrijpen en jullie geheugen opfrissen.

Een prima bruikbaar kunstraatpersje is te koop voor ± €160,- en heb ik uitgebreid beschreven in het maartnummer van Bijenhouden van 2008. Onze vereniging gebruikt het al een paar jaar met succes en plezier.
Wat betreft eventuele bedrading van raampjes: allerlei tijdloze overpeinzingen en ervaringen kan je vinden in het februarinumer van 2007.
Groeten en succes,
Astrid

Eddy Geurtsen
Berichten:912
Lid geworden op:zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds:1979
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Hengelo Gld
Contacteer:

Re: Verschillende ramen

Bericht door Eddy Geurtsen » zo 07 mar 2010, 22:21

Ook onze vereniging heeft zo'n persje aangeschaft tot volle tevredenheid.

Thijs Corporaal
Berichten:106
Lid geworden op:zo 03 aug 2008, 15:05
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Verschillende ramen

Bericht door Thijs Corporaal » zo 07 mar 2010, 22:43

Hoi Astrid,ik lees over een goed bruikbaarpersje maar waar kan ik zoiets vinden ik bedoel dus aanschaffen met z'n leuke prijs vergeleken met die andere prijzen die wij zien.

Groeten Thijs

Bijenhoudster
Berichten:380
Lid geworden op:zo 14 feb 2010, 11:32
Contacteer:

Re: Verschillende ramen

Bericht door Bijenhoudster » ma 08 mar 2010, 10:48

Wat betreft eventuele bedrading van raampjes: allerlei tijdloze overpeinzingen en ervaringen kan je vinden in het februarinumer van 2007.


Is dit ook online te lezen, die nummers heb ik niet.

Ik vraag mij nog steeds af of het niet mogelijk is met siliconen of vloeibaar rubber een mal te maken.
Misschien kan het heel simpel, je neemt een vel kunstraat, smeert daar een paar tubes siliconen op, laten drogen en losmaken, dan de achterkant precies zo.
Was opwarmen en over de mal gieten, andere mal erbovenop leggen. Misschien bewerkelijk maar dat vind ik niet zo erg.

Ik heb ooit zo een zeepmal gemaakt van siliconen, omdat het buigzaam blijft is het er gemakkelijk uit te halen. Maar dat was voor zeep (giet je er ook warm in)of dit ook met was werkt weet ik dus niet. Hebben mensen dit geprobeerd?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten